G-län

Kvinnan sitter i en Allvelo som var den andra registrerade bilen i Kronobergs län. Den 11 februari 1907 inregistrerade apotekare Axel Hjelm bilen som tilldelades igenkänningsmärke G2. Hjelm som bodde i Växjö ägde bilen till 1909 då den såldes till Kalmartrakten, där fick den igenkänningsmärke H14. Bilen har överlevt och renoverades för över 40 år sedan. Den dåvarande ägaren Melcher Ekströmer körde bilen i ett antal rallyn under 1970-talet. Numera finns bilen på Ivars Bilmuseum i Hoting. Fotot har skickats in av Ariejan Bos. (2014-03-04)


Apotekare Axel Hjelm i Växjö var en av de första som hade en bil i Kronobergs län. Fotot visar när han sitter i sin Allvelo. Bilen fick han inregistrerad den 11 februari 1907 och igenkänningsmärket blev G2. När han sålde bilen till Kalmartrakten 1909 registrerad den om och fick igenkänningsmärke H14. Bilen har överlevt och den dåvarande ägaren Melcher Ekströmer körde bilen i ett antal rallyn under 1970-talet. Numera finns bilen på Ivars Bilmuseum i Hoting. (2022-08-19)


Mannen och hunden sitter på en Harley-Davidson med sidovagn som inregistrerades den 14 november 1922 och tilldelades igenkänningsmärke G304. Registrerad ägare var då trävaruhandlare Gunnar Fredin, Åsheda. (2024-05-08)



Växjöarkitekten Paul Boberg poserar i sin nyligen inköpta Puch Typ XII Alpenwagen 6/22 PS från 1919-20. Bilden är tagen 1924 eller 1925 utanför grindarna till Hemmesjö nya kyrka, vars restaurering Boberg ledde just då. Bilen hade inregistrerats i G-län den 21 maj 1921 och då tilldelats igenkänningsmärke G306. Ägare vid registreringstillfället var kamrer Carl Johansson i Ljungby. Fotot kommer från Thomas Lissing som skrivit en bok om just Paul Boberg. Mer information finns under följande länk. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-02)

 

Karlskrona-Växjö Järnvägar ägde denna Reo buss från cirka 1930 med registrerings-nummer G2920. Enligt destinationsskylten ska bussen gå till Lenhovda, annars trafikerades också Kosta. (2013-02-21).

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se