|
På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen,
större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens
medlemmar.
Tipsa gärna om nyheter:
massingnickel@sorliden.se.
I den här nedladdningsbara
filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.
|
Södra Dalarne TV:s film om Hjalmar Sjöstrand
Hjalmar Sjöstrand har varit omskriven på senare tid, framför allt flera artiklar i Classic Motor förra året. Han var en egensinnig och uppfinningsrik man från Saxdalen som började bygga motorcyklar redan kring 1910 och tillverkare senare motorcykeln Surrac. Om denne man har även Södra Dalarne TV gjort en dokumentärfilm kallad Geniet från Saxdalen. Den har släppts i flera delar från december och framåt, och i februari publicerades hela den nästan två timmar långa filmen i sin helhet på Södra Dalarne TV:s YouTube-kanal. Filmen är gjord av Johannes Graaf och Hanna Eriksson och kan ses här: YouTube.
(2024-03-28)
|
Exempel på en av bilderna i arkivet. Emil Åberg och Dan Bergman på resa 1902 i en Külstein, såld av Södertelge Verkstäder under namnet Helios.
MHRF lanserar sin nya bilddatabas Motorkulturbild
Idag lanseras MHRF:s nya bilddatabas kallad Motorkulturbild. Databasen har kommit till via MHRF:s arkivkommitté inom projektet Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA), med stöd av kulturarvsbidrag från Riksantikvarieämbetet och IT-leverantören SoftAgent AB. SMA har under flera år samlat fordonshistoriskt intressant material och nu görs delar av deras bildmaterial tillgängligt. Inledningsis är runt 2000 bilder inskannade, från framför allt Björn-Eric Lindh, Tom Brahmer, Göran Kallberg och Stig Nybergs samlingar.
Läs mer om projektet i denna artikel på mhrf.se. Själva bilddatabasen kan hittas på motorkulturbild.mhrf.se.
(2024-03-19)
|
Bilder från T-Fordklubbens sommarrally i Leksand 2023
Sista gänget av bilder från förra sommaren. Här från T-Fordklubbens sommarrally i Dalarna den 15-16 juli. Rallyt kördes i trakten av Leksand med en utflykt till Klockargården i Tällberg på lördagen och en kortare tur på söndagen med avslutning på Moskogen.
I år blir det repris av rallyt. Återigen samlas T-Fordklubben i Siljansbygden för det årliga sommarrallyt. Anmälan senast 20 juni till Jonny Eriksson. Läs mer i Inbjudan.
Tack för alla inskickade bilder!
(2024-03-13)
|
Roy Nytomt vid starten på Moskogen. Hans 1909:a är en av landets äldsta T-Fordar. I bakgrunden står arrangören Jonny Eriksson samt Bertil Björkman.
|
En rad mässingsfordar vid Moskogen. Närmst Peter Nilssons Runabout från 1911. Bredvid ses Tysks Touring från samma år och Magnus Anderssons Touring 1914.
|
Den aktive T-Fordmannen Åke Österdahl deltog med sin 1915 års Touring. En ovanlig årsmodell, som kom hit begagnad 1922.
|
Jonny Eriksson körde sin nyligen färdigställda T-Ford racer, byggd på ett 1913-chassi.
|
Ann-Christine Hansson och Olle Solin från Hudiksvall körde 1919 års Touring.
|
Alexander Engström från Nykvarn körde 1923 års Touring. Här parkerad vid starten.
|
Närmst ses Jan Österbergs 1914 års Touring. Bredvid står Pär-Erik Martinssons Runabout från samma år, och längst bort Per-Åke Petersons röda 1923:a.
|
Först i raden, Rolf Södergrens Pickup 1922 och bredvid Pelle Lundströms 1914 års Touring. Längst bort skymtar Göran Flanks Touring från 1920.
|
Roger Andersson körde TT last från 1922.
|
Håkan Löfdahl körde T Pickup från 1923.
|
Två lokala mässingsfordar från Djurås har anlänt till destinationen vid Villa Klockarbo. Till vänster Magnus Anderssons 1914 Touring. Till höger Tysks 1911 Touring körd av Oskar Andersson.
|
En av de yngre bilarna, en Touring från 1925 tillhörande Per-Ola Dungel från Torsby.
|
Medarrangören till rallyt, Jonny Erikssons egen racer, byggd i stil med bilarna som Ford körde kust-till-kust med i USA 1909.
|
Bilder från Classic Car Week 2023
Fler bilder inskickade förra året. Nu från Classic Car Week i Rättvik. Under en av dagarna under denna veteranbilsvecka har de senaste åren körts ett rally för förkrigsfordon. För inte alltför länge sedan kunde sådana tillställningar refererades till med termer som farfars bilar. Nu har ytterligare en generation gått och detta evenemanget har istället fått namnet Fordon från gammelfarfars tid. Rallyt körs i gammal anda som ett klassiskt veteranbilsrally, med stationer med praktiska moment. Motorjournalisten Douglas Krantz besökte veteranbilsveckan och gjorde bland annat ett inslag från rallyt på sin YouTube-kanal Motornörd. Där intervjuades både Oskar Andersson och Ann-Christine Hansson. Det kan ses på YouTube.
I år kommer Classic Car Week hållas den 26 juli – 1 augusti, och Gammelfarfars bilar körs på söndagen, 28 juli. Hela veckans program kan läsas på www.classiccarweek.com.
(2024-03-12)
|
Oskar Andersson kom från Djurås för att delta med familjen Tysks välkända T-Ford 1911.
|
Pelle och Barbro Lundström från Enköping startar här från Knektplatsen i Rättvik i sin T-Ford 1914.
|
Ann-Christine Hansson har ärvt denna T-Ford 1919 från sin far, en bil som gått i hans hemtrakter i Ilsbo som han sedan renoverat.
|
Tina och Mikael Svane från Västerås körde Pelle Lundströms hundraårsjubilar, en T-Ford från 1923.
|
Denna T-Ford 1923 ägdes tidigare av M&N-medlemmen Jonny Eriksson. Förra året bytte den ägare till Stefan Andersson i Rättvik, som deltog i rallyt med sitt nyförvärv.
|
Roger Andersson från Stockholm deltog i rallyt med sin 1922 års TT-Ford lastad med tidsenliga koffertar. I bakgrunden ses Oskar vid 1911:an.
|
Peter Nilssons T-Ford Roadster 1927.
|
Från Norge kom denna Chevrolet Convertible 1931.
|
Roger genomför backprov med co-drivern som hjälp på flaket.
|
Bertil Svanes 1931 års A-Ford Fordor.
|
Bilder från Ulva Kvarn 2023
I brist på annat att skriva om kommer här lite bilder inskickade förra året som inte hunnit publiceras än. Tisdagsträffarna som AHK Uppland anordnar vid Ulva Kvarn brukar ha en kväll per säsong med tema förkrigsfordon. Förra året var det den 18 juli. Här nedan några bilder från kvällen. Vad gäller Mässing&Nickel-epoken var de bara Fordar på plats, med A-Fordar i klar majoritet. Som ses av bilderna var det en lite blöt kväll vilket kanske höll borta de allra äldsta och öppna bilarna och motorcyklarna, men antalet A-Fordar var inte fy skam.
Temadagarna för årerts tisdagskvällar har inte publicerats av AHK ännu, men vi hoppas på ett återseende av tema förkrigsfordon, fast med lite bättre väder.
(2024-03-11)
|
Dagens äldsta ekipage stod familjen Lundström från Enköping för. Till höger 1914 års T-Ford Touring, och bredvid nästa 10 års utveckling, en 1923 års Touring. Två välkända bilar från vår tids veteranbilsevenemang.
|
Två av de många A-Fordarna. Till vänster en 1928 ägd av Patrik Mattsson från Storvreta. Modellen är en Sport Coupe med beteckning 50A. Till höger ses Bertil Björkmans Town Sedan från 1930. Denna kaross går under beteckning 155C.
|
Eskil van Loosdrechts 1930 års Fordor från Knivsta och Hans Larssons 1931 års Sport Coupe från Björklinge.
|
Bertil Svanes 1931 års Fordor från Västerås och Bengt Erikssons 1929 års Tudor från Storvreta.
|
Ytterligare en A-Ford från Knivsta. Det är Roine Sördéns Tudor, som dessutom är väldigt lik Loosdrechts Tudor i färgvalet.
|
Denna 1929 års A-Ford Pickup ägs av Mats Harry Håkan Almlöf från Uppsala.
|
Förfrågan om Puch Alpenwagen från Svedinos bilmuseum
Häromdagen fick vi in en förfrågan angående den Puch som tidigare stått på Svedinos bilmusum i Ugglarp. Precis som många andra av museets bilar har den sålts och hamnat utomlands. I detta fall har den hamnat i sitt hemland, Österrike. Ägaren är Karl Haar som är uppvuxen i Puchs hemstad Graz. Hans far var även anställd på Puch och jobbade med deras motorcyklar. Karl har även en Cadillac 1921 och hans förfrågan har förmedlats av Stig Fransson, tillika Cadillac-entusiast.
Bilen från Lennart "Svedino" Svedfelt är en Puch Typ XII 6/20 PS. Trots att Svedino kallade den en 1912:a är den snarare tillverkad cirka 1920. Bilen har länge haft en Opel P4 motor, vilken fortfarande sitter monterad. Men originalmotorn finns kvar och har reparerats av Karl. Bilen har chassinummer 3299 och Puchmotorn är stämplad 13557 och 257.
Enligt Svedino köpte han bilen 1956 i Gävle. Bilen var då registrerad X33133 och ägdes av Per-Åke Larsson som registrerat in bilen år 1955. I registreringshandlingarna noteras även att bilen endast får framföras i 30 km/tim. Bilens växellåda är också spärrad till första och andra växeln. Gissningsvis har bilen alltså använts som EPA-traktor. Vem som ägt och brukat bilen tidigare är dock inte känt.
Genom en snabb kik i några olika bilregister kan jag hitta runt 25-30 Puch i Sverige i början på 1920-talet. Drygt hälften av dem av Typ XII 6/20 PS, övriga mestadels Typ VIII 14/38 PS. Den geografiskt närmsta bilen till Gävle var en 6/20 PS i Älvkarleby, ägd av Algot Wandery. Det finns dock inget som styrker att det är samma bil. Uppdatering: Denna hade motornr 13530, så det är inte samma bil.
Karl är intresserad av att nysta i bilens tidigare historia. Så om du känner till någonting kring denna bils historik eller fotografier, hör gärna av dig till redaktören så förmedlas kontakt. Det tidigaste foto jag känner till på bilen ska vara taget vid något rally på 50-talet där bilen kördes av Sven Härnström (bild finns i Autohistorica 3/77).
Karl är även intresserad av allehanda delar till Puch 6/20 och 14/38.
Vi önskar Karl lycka till med renovering och efterforskningar!
(2023-02-13; Uppdaterad 2024-02-15)
|
Provkörning av Katrineholms hembygdsförenings Peugeot 1909
Arbetet med den Peugeot 1909 som ägs av Katrineholm-Stora Malms hembygdsförening fortsätter. Stora framgångar har gjorts. Bilen rullar nu för egen maskin. Under mildvädret dagarna före julhelgen var det barmark och solsken i Katrineholm. Då passade de på att ta ut och provköra bilen utanför hembygdsgården vid Stora Djulö herrgård. Jan Österberg delade med sig en filmsnutt från provkörningen via Facebook.
Ett av de återstående projekten är registreringsbesiktning. De letar även efter en passande mässingsbaklykta till bilen. Övriga lyktor är franska BRC.
(2024-02-11)
|
Styrkeprovet i Lindesnes 1-4 augusti 2024
Idag skickade NVK med Trygve Krogsæter i spetsen ut inbjudan till årets Styrkeprov. Läs hela INBJUDAN (pdf-format). Anmälan har också öppnat och sker senast 1 maj. Anmäl er via NVK:s hemsida www.veteranvogn.no.
Här kommer även lite information som skickades ut förra veckan från våra norska vänner i NVK.
I løpet av de årene løpet har vært arrangert har alle deltakerlandene hatt som mål å presentere sine respektive land. I Norge har vi nå kommet til landets sørligste punkt, Lindesnes!
Lindesnes ligger midt på det «blide Sørland», et av Norges vakreste og viktigste ferieområder. Dette området vil vi også gjerne vise dere!
Løpet vil gå både langs kysten og litt inn i landet. Vi skal innom et par typiske hvitmalte sørlandsbyer, og vi skal besøke noen av områdets severdigheter og museer med kultur og industrihistorie.
Som utgangspunkt for løpet bruker vi Lindesnes havhotell, et flott hotell som ligger midt i havgapet. Hotellet ligger i tettstedet Spangereid, ca 65 km fra Kristiansand. Stedet er landskjent for sin restaurant «Under», Norges eneste serveringssted under havflaten, tegnet av arkitektkontoret Snøhetta. Spangereid ligger 382 km fra Oslo. Det er meget gode veier. Og om man har ferie til gode kan de gamle Sørlandsveiene kjøres, men da tar turen noen dager.
Det går 2 ferger til Kristiansand fra Hirtshals i Danmark, Color Line og Fjord Line. Det er mulig å nå disse fra Sverige ved først å ta ferge Göteborg-Fredrikshavn, for deretter å kjøre til Hirtshals (48 km). Det går også ferger fra Strömstad til Sandefjord.
Løpet er åpent for kjøretøyer i alle klasser, produsert før 1926. Alle T-Forder er invitert uansett årgang.
Gå inn på Norsk Veteranvogn Klubbs webside: www.veteranvogn.no for påmelding og priser.
Vi håper mange kommer fra hele landet og de andre nordiske land.
(2023-02-06)
|
|
T-Fordklubbens sommarrally 29-30 juni 2024
Svenska T-Fordklubben bjuder in till sommarrally i Dalarna i år igen. Läs hela inbjudan HÄR.
|
|
(2023-02-06)
|
T-Fordklubben håller årsmöte på Tekniska museet
Söndagen 18:e februari håller Svenska T-Fordklubben årsmöte på Tekniska Museet i Stockholm med start kl 13. För de som vill är det gemensam lunch från kl 12. Mötet avslutas med bildvisning och fika, och avslutas kl 15. Platsen är Lilla hörsalen på Tekniska museet. Det går att bli medlem på plats.
Detta är också blande de sista chanserna att besöka Tekniska museets utställning I Backspegeln - Zero City. Utställningen, som öppnade hösten 2022, är nu på väg att avslutas. Sista dagen utställningen är öppen är söndagen 3:e mars.
(2023-02-06)
|
|
Äldre nyheter
Februari 2010
Mars 2010
April 2010
Maj 2010
Juni 2010
Juli 2010
Augusti 2010
September 2010
Oktober 2010
November 2010
December 2010
Januari 2011
Februari 2011
Mars 2011
April 2011
Maj 2011
Juni 2011
Juli 2011
Augusti 2011
September 2011
Oktober 2011
November 2011
December 2011
Januari 2012
Februari 2012
Mars 2012
April 2012
Maj 2012
Juni 2012
Juli 2012
Augusti 2012
September 2012
Oktober 2012
November 2012
December 2012
Januari 2013
Februari 2013
Mars 2013
April 2013
Maj 2013
Juni 2013
Juli 2013
Augusti 2013
September 2013
Oktober 2013
November 2013
December 2013
Januari 2014
Februari 2014
Mars 2014
April 2014
Maj 2014
Juni 2014
Juli 2014
Augusti 2014
September 2014
Oktober 2014
November 2014
Juni 2015
Juli 2015
Februari 2016
Mars 2016
Oktober 2016
November 2016
December 2016
Januari 2017
Februari 2017
Juni 2019
Juli 2019
Augusti 2019
September 2019
Oktober 2019
November 2019
December 2019
Januari 2020
Februari 2020
Mars 2020
April 2020
Maj 2020
Juni 2020
Juli 2020
Augusti 2020
September 2020
Oktober 2020
November 2020
December 2020
Januari 2021
Februari 2021
Mars 2021
April 2021
Maj 2021
Juni 2021
Juli 2021
Augusti 2021
September 2021
Oktober 2021
November 2021
December 2021
Januari 2022
Februari 2022
Mars 2022
April 2022
Maj 2022
Juni 2022
Juli 2022
Augusti 2022
September 2022
Oktober 2022
November 2022
December 2022
Januari 2023
Februari 2023
Mars 2023
April 2023
Maj 2023
Juni 2023
Juli 2023
Augusti 2023
September 2023
Oktober 2023
November 2023
December 2023
Januari 2024
|