Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter april 2023
 

 


Större M&N-samling säljs av Sajab Auktioner

Äldsta bilen, en Eldredge 1904. Detta var ett kortlivat fabrikat som fanns runt 1903-1906 och som tillverkades av en symaskinsfirma i Belvidere, Illinois. Bild: Sajab Auktioner.


Häromdagen släppte Sajab information om en uppkommande försäljning av en större samling, med en hel del fordon inom Mässing&Nickels intresseområde. Det är en M&N-medlem i de värmländska skogarna som bestämt sig för att avyttra sin samling på grund av ålder. Flera av fordonen är kända, då ägaren har varit flitig deltagare på bland annat Styrkeprovet. Bland bilarna märks Eldredge 1904, Renault 1909, T-Ford 1915, Fiat 1920, Daimler, Rolls-Royce, A-Ford 1931, och bland motorcyklarna Pierce, Indian, Cleveland, Henderson, Husqvarna, DS, ACE, med flera.

Auktionen är uppdelad i två tillfällen, bilarna säljs i slutet av maj, och motorcyklarna i september. Mer information kan läsas på Sajabs hemsida, och mer information tillkommer senare. Det finns även en video med rundvandring i samlingarna som kan ses HÄR på YouTube.

(2023-04-28)


Amilcar med svensk historia till salu av Bilweb Auctions


För den sportbilsintresserade finns nu en Amilcar CGS 1927 till salu i Bilwebs senaste auktion. Det är en bil som spenderat hela sitt liv i Sverige. Den såldes ny 1927 i Helsingborg och hamnade på 30-talet i Härnösand. Här inregistrerades den 1936 med nummer Y3326, på målare S.Å. Boström. Han var på sin tid känd tävlingsförare, också känd som "Steppen" Boström. På 60-talet köptes bilen från Boström i delar av nuvarande ägarens far. Den renoverades sedan, men har knappt körts. Dags för någon att ta över och ta ut den på vägarna!

Bilen har varit till salu av och till sedan 2019, på bland annat PreWarCar, men nu är det alltså auktion som gäller. Budgivningen är redan igång, och avslutas nästa torsdag, 27:e april. Auktionen kan hittas på denna länk.

(2023-04-21)


Kopia av Gunnar Kaléns Rekord-Qvarn från 1929-30.

Rapport från årets Custom Motor Show i Jönköping


Påsken är här, och det betyder också att Custom Motor Show på Elmia är här. Här följer lite inskickade bilder. Som vanligt är det inte så stort utbud av de allra äldsta fordonen, men ett par 20- och 30-talare kunde räknas in.

Ett genomgående tema i alla hallarna var elbilskonverteringar, allt från eldrivna racerbilar, kitcars, nybyggda eldrivna klassisker i Porsche 356-stuk, till flertalet elkonverterade veteranbilar, Volvo Duett, Saab Sonett, VW Bubbla, Porsche 911 etc. Även 30-talarna har drabbats av detta, i hall D kunde man beskåda en eldriven Ford Modell AA.

(2023-04-12)

Utställningens pampigaste vagn var denna Cadillac V16 Convertible Coupé från 1930. Renoveringen av denna bil påbörjades på 60-talet i USA. Senare importerades den till Sverige och här slutfördes renoveringen. Nuvarande ägare är Kenneth Öhrn i Säter. En likadan bil finns hos Mässing & Nickelmedlemmen Anders Läck.

Francis-Barnett Super Sport. Detta var ett brittiskt fabrikat som grundades 1919 av Gordon Inglesby Francis och Arthur Barnett. Gordon var dessutom son till Graham Francis, som var grundare till företaget Lea Francis. Detta exemplar är från 1929 och har en Villiers-motor på 172cc. Cykeln ägs av Börje Eriksson i Vikingstad.

Denna Ford Modell AA ägs av Lars Svensson i Uppsala, ägare till SH Bygg (som firar 100 år), och har konverterats till eldrift av Leif Tufvesson och Lars Erik Lindberg. Under skalet döljer sig teknik från Volvo C30 Electric. Bilens yttre har dock behållits i patinerat originalskick, och även resten av bilen är i stort sett orörd för att möjliggöra återställande till originalskick. Mindre uppdateringar innefattar hydrauliska bromsar och 12 volts elsystem. Tycka vad man vill om elkonverteringen, men detta ekipage kommer nog förvirra många åskådare var än det susar fram.

Passande kavalkad av lolakproducerade Husqvarna-cyklar. Denna utställning är centrerad kring olika tävlingsmaskiner, både original och kopior. Från vänster ses:
550cc Modell 180 1927, Börje Svensson, Värnamo.
730cc Special 1926, Claes Lindblom, Göteborg.
600cc Specialracer 1930, Per Jarbelius, Gävle.
600cc Specialracer 1930, Magnus Thorsson, Tenhult.
700cc Specialracer 1931, Husqvarna Museum.
350cc TT-racer 1931, Per Jarbelius, Gävle.

Precis som vid utställningen 2019 ställde Verktygsboden ut denna Nash i sin monter. Bilen är av 1931 års modell och det är den mindre sexcylindriga modellen från detta år, som lämpligt nog heter Nash Six. Modellen har beteckning 663 vilket betyder att det är en tvådörrars Sedan. Detta var tillsammans med Coupe-modellen den billigaste bilen i Nash sortiment, till ett pris av $795.

Äldsta bilen på Elmia 2023 var denna Chevrolet National 1928 i fyndskick. Den kunde hittas i ett uppbyggt hönshus, med tillhörande hönskackel i högtalare. Den såg relativt komplett ut men saknade delar av inredningen. Ägare är Karin Östenstaf från Tierp.


Classic Motor skriver om tidiga motorcyklar


I senaste numret av Classic Motor (Nr5 2023) finns flera artiklar med tidiga motorcyklar. Den ena är första delen i en serie om Hjalmar Emanuel Sjöstrand och hans motorcykeltillverkning. Han började tillverka motorcyklar någon gång kring 1910 i Rävvåla i Dalarna, sedermera Saxdalen. De tidiga cyklarna hade encylindrig motor på ca 250cc, med snarkventil, remdrift och en intressant framgaffelfjädring. Motorcykeln som är avbildad i artikeln har spenderat hela sitt liv i Rävvåla och är en av tre kända exemplar. De andra två finns båda hos olika Mässing&Nickelmedlemmar. Nästa del i artikelserien kommer handla om Sjöstrands senare motorcyklar, som gick under namnet Surrac.

I samma tidning kan man också läsa om en trehjulig motorcykel från Gotland. Det är ett hemmabygge som byggdes av Fridolf Stenberg och var färdig 1922. Motorn var gjuten på Fole Mekaniska Verkstad och ekipaget var sammanbyggt med en sidovagn där både förare och passageraren hade sittplats. Den användes fram till andra världskriget, då den hamnade i beredskapsregister, och anmäldes slutligen skrotad på 50-talet. Resterna av den bevarades dock, och efter många års renovering av nuvarande ägaren Lasse Gardelin är den nu åter redo för de gotländska vägarna.

(2023-04-10)



 

                                      © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se