Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter oktober 2023
 

 


Katrineholms hembygdsförening jobbar vidare med furstinnans Peugeot 1909


Arbete pågår. Bilen har tyvärr inte kvar sin originalmotor utan det är en senare Chevroletmotor som sitter i den alltsedan furstinnans chaufför bytte ut den på 1920-talet. Det sägs att originalmotorn hamnade i en vedkap i Finspång. Foto: Katrineholm-Stora Malms Hembygdsförening.

I juli förra året nämnde vi att Katrineholm-Stora Malms Hembygdsförening har startat ett arbete med att ställa iordning furstinnan von Wedels gamla Peugeot till körbart skick. Detta arbete har fortsatt, och i somras kunde bilen provstartas. Premiärturen kördes den 24 juli i år, till mycket nöje för den intresserade skara som samlats vid hembygdsdgården. Ett stort tack Conny Gustafsson och Jan Österberg m.fl. som fått igång bilen.

På 1950- och 1960-talet användes den här bilen i Barnens Dag-tåg i Katrineholm, och då var den faktiskt inregistrerad med nummer D38466 åren 1958-1964. Sedan dess har den dock fallit ur registret. Men nu är även registreringsbesiktning på gång så att bilen kan få rulla på våra vägar igen framöver.

Flera M&N-medlemmar har bidragit till detta projekt. Framför allt Jan Österberg från Strångsjö som jobbat mycket med bilen. Men även exemeplvis Göran Flank och Ulf Edlund har varit behjälpliga.

(2023-10-28)

Här har bilen rullats ut för premiärturen en småregnig dag i juli, fotograferad framför hembygdsgården i Djulö. Lite jobb med att göra bilen trafiksäker återstår innan den kan registreras. Föreningen söker även efter ett passande Peugeot-kylaremblem till bilen. I dagsläget finns inget märkning alls på kylaren. Foto: Katrineholm-Stora Malms Hembygdsförening.

Bromsarna får en översyn. Original-bromsen har järnbelägg med dålig verkan. Funderingar pågår om att ersätta med modernare mer effektiva belägg.

Hjulen har vid någon tidpunkt blivit modifierade. Här ses fälgbanan med mått på diameter och bredd. Däcken som satt på är 4.50x21".

Sätet inne i kupén behöver också få lite kärlek. Insmörjning är på gång, men med vilket medel frågar sig Jan?


Bertil Lindblads Pris 2023 utdelat till Bengt Stånge


På MHRF:s stämma lördagen 21:e oktober utdelades ”Stiftelsen Bertil Lindblads Pris 2023” till: Bengt Stånge - ”För mångåriga tekniska insatser och avancerad problemlösning vid restaurering av historiska fordon i Sverige” - Bengt har varit en aktiv fordonshistoriker i 60 år och hans första bil var en Horch 1923 - Gratulerar Bengt!

Text: Göran Flank
(2023-10-23)


Styrkeprovet 2024 i Lindesnes


Nästa år är det Norges och därmed NVK:s tur att arrangera Styrkeprovet. Det kommer köras i Lindesnes i södra Norge och efter att ha gått vecka 32 de senaste åren, återgår det nu till att köras under slutet av vecka 31. Skriv alltså upp 1-4 augusti i kalendrarna.

(2023-10-22)


Äldsta bilen på Classic Car House (förutom Benz-kopian) är denna Humberette från 1904. En precis likadan bil fick K.W. Bruun av sina medarbetare vid sin 60-årsdag 1957. Bilen på museet är dock inte exakt samma bil. De skulle gärna köpa tillbaka den rätta bilen från 1957, men var den tagit vägen är inte känt i nuläget. På sin hemsida har de publicerat en vädjan om tips till att hitta bilen, se HÄR. En likadan Humberette finns för övrigt på Arvika Fordonsmuseum.

Två nya bilmuseer i Danmark


I Köpenhamn finns ett par nyöppnade bilmuseer strax norr om staden, Haaning Collection i Bagsværd och Classic Car House i Kongens Lyngby. Dess håller båda mycket hög kvalitet på både fordon och faciliteter, och båda två har en del Mässing&Nickelfordon. De har båda satsat på att kunna visa lite grann från hela bilismens historia och har exempelvis varsina kopior av Benz Patent-Motorwagen.

Haaning Collection har skapats av familjen Haaning, som tidigare drivit Vestsjællands Bilmuseum. Det nya museet öppnades sommaren 2021 i moderna rymliga lokaler. I utställningen finns bilar från De Dion-Bouton och Renault 1908 till senaste sportbilarna från Porsche. Vi svenskar kan även återse en bekant elbil som flera säkert känner igen från svenska träffar.

Det andra, Classic Car House, drivs av familjen Bruun och deras familjeföretag K.W. Bruun & Co. Detta är alldeles nyöppnat – de hade invigning 19:e augusti i år – och de har ännu större och rymligare lokaler. Utöver att presentera en fin samling egna bilar, fungerar även detta ställe som uppställningsplats åt privatpersoner som vill husera sina fordon. Alla dessa fordon är också samtidigt tillgängliga för besökare, samma affärsidé som funnits på ett flertal platser i bland annat Tyskland i ett antal år.

(2023-10-22)

Denna Detroit Electric känner vi svenskar igen. Den har tillhört AHK:aren och tillika Mässing&Nickelmedlemmen Erling Carlsson. Han importerade den från USA 2014 för att komplettera sin samling, som för övrigt innehåller bilar med både förbränningsmotor och ångdrift. Erling och elbilen har sedan deltagit i ett antal evenemang, men 2021 bestämde han sig för att sälja bilen. Bilen hamnade, tillsammans med Erlings Hurtu, hos veteranbilshandlaren Viklit Graae Jørgensen i Danmark, och numera finns den som sagt på Haaning Collection. Bilen är av modell 75 vilket betyder att det är en 4-sitsig Brougham, och årsmodellen är 1918.

Hos Haaning Collection finns även ett gäng motorcyklar. Vad sägs om Raleigh 350 1922, Triumph 500 1926 eller Terrot Sport 1926? Eller som här på bilden, en svensk Husqvarna TV 30 från 1929.

Vackert röd Alfa Romeo 6C 1750 Gran Sport Zagato 1930. Tittar man noga syns även lite patina efter alla år. En riktig sportbil med heldansk historia sedan ny som står på Classic Car House.


MHRF:s arbete med nytt EU-förslag


EU har ett nytt förslag om en ELV-förordning (End-Of-Life) som kan drabba fordonshobbyn. Detta kan vara bra att känna till, och MHRF samt flera andra motorrelaterade organisationer är engagerade i frågan. Läs mer om förslaget och om MHRF:s arbete i denna artikel på MHRF:s hemsida.

Uppdatering: MHRF har begärt möte med riksdagens utskott för att diskutera frågan. Läs mer här.

(2023-10-16; Uppdaterad 2023-10-18)


Besök hos Stig Fransson i Kungsör


Förra helgen (7:e och 8:e oktober) hade Mässing&Nickelmedlemmen Stig Fransson öppet i sitt bilmuseum under Kungsörs kulturvecka. Det är något alla vi besökare uppskattar. Det är alltid mycket intressant att få ta del av Stigs samlingar. Ett par andra Mässing&Nickelmedlemmar dök till och med upp och sade hej. Många passade även på ett besök hos Stig i samband med ett besök på veteranmarknaden den 7:e oktober i närbelägna Köping.

Utöver all mässing i Stigs samlingar kom även Aros Motorveteraner på besök med sin "Elis", en ellastbil tillverkad av ASEA under andra världskriget, som de renoverat och nu använder i olika sammanhang. Och Kungsör passar extra bra som besöksmål, eftersom lastbilen gick som ny på Östlunds fabrik i just Kungsör. Bilen visades först på torget, och sedan hos Stig på eftermiddagen på lördagen.

(2023-10-16)

Ett av de senaste tillskotten i Stigs samling. En kylare från den tyska 1920-tals småbilen Ego. Denna kylare har suttit på en bil som gått i Skåne, och som var av modell Ego 4/14 PS. Det importerades faktiskt ett antal sådana till Sverige, och det tävlades även med dem.

Detta är ett gammalt förvärv som kommer från den välkände Eric Löfberg i Deje, men har för ett par år sedan snyggats till av Stig. Han har även satt sin egen prägel på den i form av sina initialer och ett kylaremblem från ett gammal fickur. Tyvärr är kylarens fabrikat okänt. Tips mottages tacksamt.


Fler 1920- och 30-talare hos Bilweb Auctions


Precis som i förra, kommer även nästa auktion hos Bilweb Auctions innehålla en del från Mässing&Nickelepoken. Bland annat T-Ford 1926, A-Ford 1930, Dodge 1931 och Chevrolet 1931. Budgivningen startar den 19:e oktober, och auktionsutropen kan hittas här, under namnet Oktoberauktion 2.

(2023-10-16)


Utsikten från Marieberg.

Södertörnsrundan 2023


Lördagen den 23:e september körde T-Fordklubben sin höstutflykt. Den går under namnet Södertörnsrundan och går av stapeln utanför Södertälje, på Södertörn. Detta har blivit en årligt återkommande utflykt de senaste åren, med utgångsupunkt från Mariebergs säteri. Bakom arrangemanget står Svenska T-Fordklubben och mer specifikt med Håkan Löfdahl och Odd Spandow i spetsen. De hade lockat knappt tio T-Fordar samt en A-Ford att komma och delta. Vädret var fint, lagom höstigt, och hela dagen fortlöpte väl.

Bilderna här intill har ställts till förfogande av Mässing&Nickelmedlemmen Bertil Björkman, som själv körde sin 1930 års A-Ford cabriolet, mer känd som Eulalia i filmerna om Åsa-Nisse.

(2023-10-11)

Närmst ses Gary Johanssons 1912 års Touring, dagens äldsta bil, och bredvid står Alexander Engströms 1923 Touring.

En rad T-Fordar parkerade vid Mariebergs säteri. Närmst ses Jan Österbergs pickup 1926, före detta brandbil i Nykvarn.


Reportage från tävlingen Sverige Rundt 1908.

Ny Tidning för Idrott hos Kungliga biblioteket


Kungliga biblioteket har digitaliserat ett antal nya årgångar av Ny Tidning för Idrott. Denna tidning var officiellt organ för Svenska Automobilklubben (sedermera Kungliga Automobilklubben) och positivt inställd till automobiler. Det var ju inte alla som var det på den tiden. I detta digitaliserade material finns alltså mycket att läsa om den tidiga automobilismen i Sverige.

Sedan förra året har årgångarna upp till 1906 funnits digitaliserade i Kungliga bibliotekets tjänst Svenska dagstidningar. Nu har även åren 1907-1919 gjorts tillgängliga. Tyvärr kan man bara läsa material som är äldre än 115 år fritt hemifrån. Alltså när detta skrivs upp till oktober 1908. Men det finns möjlighet att läsa alla nyare artiklar via ett antal bibliotek landet över som har samarbete med Kungliga biblioteket. HÄR finns en några år gammal lista med vilka bibliotek som erbjuder denna tjänst. Tidningarna kan hittas HÄR.

(2023-10-11)


EPA-traktor baserad på Nash-delar.

Jädersbruksdagarna 2023


Jädersbruksdagarna är ett evenemang som årligen anordnas av Föreningen Jädersbruksvänner utanför Arboga, med hembygdstema, brukskultur, marknad, veteranutställningar, med mera. För oss motorintresserade brukar det finnas en hel del att hämta under denna typ av evenemang, så även i Jädersbruk. Föreningens maskingrupp är alltid på plats och visar upp allehanda motorer. Dessutom brukar det visas ett flertal EPA-traktorer, de flesta med ursprung i Mässing&Nickels era.

I år hölls evenemanget 2-3 september (alltid första helgen i september) och en av våra medlemmar besökte på lördagen och har välvilligt skickat in lite bilder. Tack!

Foto: Andreas Uddling.
(2023-10-06)

Orient-motor med mystisk historia
Denna motor härstammar från en bil kallad Orient Buckboard, alltså de små spartanska bilarna från strax efter sekelskiftet som importerades till Sverige av Allmänna Velocipedförsäljnings AB i Landskrona och såldes under namnet Allvelo. Just denna motor ägs av Göran Eriksson, som är engagerad i Jädersbruksvänner. Motorn inköptes från en äldre dam i Eskilstuna vars man hade ägt denna bil och skulle renovera den. Tyvärr avled mannen och bilen blev stående nedplockad och tids nog kördes delarna på skroten av någon som inte visste bättre. Bara motorn bevarades i en bod. Göran har själv renoverat den för fyra år sedan och den visas numera i museet i kraftstationen i Jädersbruk. Motorn har motornummer 2761, vilket faktiskt bara är ett par nummer ifrån den Allvelo som finns på Ivars Bilmuseum i Hoting. Om någon vet mer om historien bakom denna motor, eller vem mannen var som tänkt renovera den, hör gärna av er till redaktören (massingnickel@sorliden.se).

Mässing&Nickelmedlemmen Kalle Svalborg deltog med sin nybyggda ångbil, även kallad Lykamobile. Dessa kan köpas som kit från England. Den är byggd för att efterlikna en Locomobile från 1898, fast har behövt göra vissa avsteg med bland annat ratt, skivbromsar och lyktor.

På söndagen kom Aros motorveteraner på besök med Surahammarbilen, alltså den Vabis från 1903 som de renoverat åt Surahammars kommun och kör en hel del med på olika evenemang. Här rattas den av Torbjörn Boman. Bild tagen ur videomaterial från Arbogafotografen Tomas Johansson.

EPA-traktor baserad på A-Ford-delar.

Ytterligare en A-ford-baserad EPA-traktor.


Skördefest på Öland


Ytterligare en rapport från ett annat evenemang med lite liknande tema som Jädersbruksdagarna. Vid Ölands årliga skördefest engagerar sig hela öns museer, föreningar, turismnäring, hantverkare och lantbutiker. I år hölls det helgen som gick, 27 september – 1 oktober. En av de som deltog var Störlinge Lantbruks & Motormuseum. De hade sista öppettiderna för säsongen, och hade tagit ut lite maskiner ur samlingarna för demonstration. Bland annat kördes lokomobil och stenkross.

(2023-10-06)

Bland de äldre tvåhjulingarna på museet finns denna cykel med hjälpmotor från 1928. Detta är det så kallade ÖWA-hjulet från österrikiska firman Österreichische Werke Arsenal. Cykelramen är tillverkad av Cykelfabriken Kärnan i Helsingborg. Detta företag hade grundats av Ernst O. Jönsson 1901 och efter hans död 1914 drivits av brodern Ragnar J. Jönsson. Just denna cykel har tillhört fiskaren Algot Nilsson i Bredsätra.

Denna T-Ford är alldeles nyinförskaffad till museet nu i mars tidigare i år och den är även nyligen intagen i bilregistret. Den ägdes tidigare av Per Lublin i Borgholm. Årsmodellen är 1924.

Uppvärmning av pannan pågår i museets lokomobil. Den är tillverkad av Munktells i Eskilstuna 1903 och modellen heter H6. Den har en encylindrig dubbelverkande ångmaskin på 19 hkr.


Fler bilder från Styrkeprovet på Sjælland 2023


Per-Åke Larsson har skickat in lite fler bilder från Styrkeprovet i somras, som inte fick plats i den trevliga rapport han välvilligt skrivit till oss och som publicerades här på sidan för nästan en månad sedan. Vi har även bilder till vårt förfogande från en av webbredaktörerna som var på besök. Tack för detta bägge två! Här nedan följer en bildkavalkad med blandade bilder.

(2023-10-04)

Äldsta bilen var denna Ford Modell A från 1903. Den kördes av Martin och Tove Andersen från Aadum, Danmark. De har deltagit med denna bil vid ett flertal tidigare Styrkeprov. Här är de på väg att lämna Bymose Hegn. (Foto: Anna-Karin Larsson)

Bland de äldsta bilarna deltog dessa två Rover 8 HP 1908 från Norge. Bilen närmst kameran kördes av Bue David-Andersen. Bilen bredvid kördes av Haakon Stray Rodtwitt tillsammans med resten av familjen Rodtwitt. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Rune Aschim från Høvik deltog med denna Packard Twin Six 1916. Den har en V12-motor på 88 hkr och tillverkades 1916-1923. (Foto: Anna-Karin Larsson)

Denna Maxwell 1909 hör hemma i Danmark och kördes av Steen och Jeanette Carmel. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Pampig Minerva Doble Phaeton 1912 körd av Ivar och Randi Bråthen från Hamar. Denna bil renoverades av Per "Buick" Johannesen för många år sedan. Detta är en av flera Minerva som finns i Norge. En annan snarlik bil som tidigare stått på Helge Karinens museum Bilsalongen i Skellefteå finns också i Norge. Även det är en 1912:a. (Foto: Anna-Karin Larsson)

Denna Overland kommer envist tillbaka till Styrkeprovet, trots ägarbyte. Förra året deltog Jan Olander med bilen i Varberg, och den var då till salu. Den var dessutom då både svensk- och danskregistrerad. Nu har den dock exporterats och i år deltog nya ägaren Søren Pedersen från Danmark med bilen. Modellen heter 59T och är från 1912. (Foto: Anna-Karin Larsson)

Lasse och Inge Marie Aas från Norge skulle ha deltagit med Métallurgique 1919. Men det blev istället denna sportiga Peugeot Typ 145 från 1914. Den har en vacker boattail-kaross, och är ganska ovanlig. Det tillverkades bara något hundratal exemplar av Typ 145 under åren den tillverkades 1913-14 (uppgifter varierar mellan 135 och 325 ex). Den hade fyrcylindrig motor på 4536cc, och samma motor satt även i de snarlika modellerna Typ 146 och Typ 148. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Till vänster syns en De Dion-Bouton Typ BR Limousine från 1908. Den kördes av Gert och Lis Hansen från Danmark, och de hade tänkt delta redan i förra årets Styrkeprov med denna. Men den var tyvärr inte startklar då, så det fick bli Alldays Midget den gången. I år gick det bättre. Bilen kom till start som en av de äldsta med startnummr 8. Längst till höger i bild står Per-Åke Larsson och samtalar. Kanske pratar de om den grå Chevroleten. Det är en H4 Baby Grand från 1915 ägd av Einar och Anne Ohm från Norge. Per-Åke själv kör också Chevrolet, en 490 från 1922. (Foto: Anna-Karin Larsson)

Ett svenskt ekipage som dök upp var denna Cadillac Typ 61 Victoria Coupé från 1923 som ägs av Bengt Eriksson från Helsingborg. Den är dock inte med i deltagarlistan, så det rör sig om en besökare. Bilen var för övrigt också till salu. Kikar vi i deltagarlistan ser vi att av de totalt 72 anmälda ekipagen i år var 10 stycken från Sverige. Av dessa deltog 9 stycken, medan en inte kunde komma. Det var Leif Jonsson från Hudiksvall som tänkt delta med sin BOB 4/10 PS 1920, men fick förhinder på grund av vädret. Det hade ju regnat så infernaliskt en period. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Alexander Eriksson från Furulund körde Ford Modell N 1907, med co-driver Isak Terje Stiefler. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Sigurd och Grete Bølling från Norge körde Itala Tipo 50B från 1924. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Denna Cunningham 1919 kördes av John Wallentin från Norge. Här vid starten i Helsinge centrum. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Denna Franklin Typ 9B 191 kördes av Trude Stray Bjerkeseth från Norge. Här vid lördagens start. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Max Gottwald från Tyskland är en van deltagare med sin AGA Typ A 1921. Förra året fick han dock stå över då bakaxeln gått sönder kort innan starten. Till i år var det dock fixat och de kunde delta som vanligt. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Roy och Elisabeth Appelqvist från Nossebro deltog med sin tidiga mässingsford. En Ford Modell T Touring från 1910. De är också alltid noga med att klä upp sig i passande stil. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Dansken Peter Kjul körde denna Austin istället för den Ballot han var anmäld med. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Denna T-Ford varubil från 1920 kom från Norge och var anmäld av Inger-Marie Hoberg. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Tor och Anne Breen från Norge deltog med denna Jeffery Four 1916. (Foto: Anna-Karin Larsson)

Åke Lindell från Kågeröd deltog med denna BSA 1912. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Ytterligare norska deltagare. Denna Lancia Kappa 1919 kördes av Tor Eivind Nyhus. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Norsk Rambler Modell 83 Cross Country Touring 1913, körd av Bjørn Skjærvik. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Två sportiga deltagare. Till vänster en bil tillhörig välkände danske veteranbilsmannen Vilkit Graae Jørgensen. Detta är en av de yngre bilarna i Styrkeprovet, med startnummer 63. Bilen är en Unic Typ L3 Serie T3 11 CV Sport 1924. Bilen bredvid är en Salmson AL 3 från samma år, 1924. Den kördes av dansken Per Nielsen med co-driver Bina Kanto. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Denna Opel 8/20 PS Doppelphaeton 1912 har deltagit i många Styrkeprov. Den har också varit i samma ägarfamilj i flera generationer, en riktig familjeklenod, numera ägd av Niels Madsen. I bakgrunden ses Petter-Per Hobergs International Modell J30 från 1911. Som synes har sufletten säckat ihop aningen. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Här tar denna tidiga Opel Doktorwagen skydd från regnet. Den här bilen är nysåld i Danmark och har ett långt förflutet som veteranbil. Den brukar uppges vara från 1906, och den står vanligtvis på Vestsjaellands Bilmuseum, men nu fick den komma ut för att delta i Styrkeprovet, med Ebbe Carmel som förare. (Foto: Anna-Karin Larsson)

Totalt deltog tre stycken Citroën 5 HP. Denna är en Typ A Coupé från 1921 körd av Evald Henneberg från Danmark. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Denna Citroën 5 HP Typ C2 1923 står vanligtvis på Sommer's Bilmuseum men hade nu tagits ut för att delta i Styrkeprovet. Anmäld förare var Jens Møller Nicolaisen. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Georg och Anke Sewe från Tyskland deltog med denna T-Ford Speedster. Bilen ser ut som en mässingsford men är anmäld som en 1919 års modell. (Foto: Lars-Göran Lindgren)

Denna T-Ford Touring 1922 är utrustad med en sedanpåbyggnad. Det är inte så vanligt att sådana bevarats. Förare Jens Halck, Danmark. (Foto: Lars-Göran Lindgren)


A-Ford 155D Town Sedan 1930.
Foto: Bilweb Auctions

Mässing&Nickelfordon på Bilweb Auctions nästa auktion


Bilweb Auctions har ganska tätt mellan sina auktioner numera. Och det säljs en del Mässing&Nickelfordon. I förra auktionen i slutet av september såldes bland annat en Chevrolet 1927 i roddat stuk, med tillhörande racer byggd i samtida anda (se här). I nästa auktion, Oktoberauktion 1, säljs ett flertal bilar från Mässing&Nickelepoken. Tre A-Fordar i varierande karosseriutföranden kan till exempel budas på. Även två bilar som nyligen redan bytt ägare via Bilweb är till salu igen. Dels den Citroën Typ C 1925 som tidigare stått på Ivars Bilmuseum i Hoting, dels den Dodge 1927 från Uruguay som var med i två auktioner förra året. Utöver dessa säljs även en Chevrolet 1929 lastbil i renoveringsskick. Den har tidigare tjänstgjort hos Äspereds Frivilliga Brandkår.

Auktionen startar den 5:e oktober och avslutas den 12:e oktober. Läs mer: bilwebauctions.se/oktoberauktion-1-2023.

(2023-10-02)



 

                                      © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se