Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter augusti 2023
 

 


Chevrolet 490 1919 på Bilweb Auctions


Bilweb Auctions har de senaste åren hållit tätare och tätare auktioner, nu med flera tillfällen per månad. I den nu pågående auktionen säljer en av våra Mässing&Nickelmedlemmar en Chevrolet 490 Touring 1919. Bilen har svensk historia och har gått i Dalarna som ny. Långt senare hamnade den i Helge Karinens samlingar på Sparreholms bilmuseum, men såldes 2018. Därefter har den renoverats och 2020 var bilen redo för vägarna igen. Den har inte körts mycket sedan dess, men ägarna har god erfarenhet av Chevrolet 490 efter en tidigare renovering av en likadan. Hela renoveringen finns väldokumenterad, bland annat på ägarens egen hemsida HÄR och HÄR. Auktionsannonsen på Chevan kan läsas HÄR.

Ett annat Mässing&Nickelfordon från samma auktion är en BSA 350 motorcykel från 1930. Auktionen avslutas den 31:e augusti, alltså redan nu på torsdag.

(2023-08-27)


British Motor Meet i Hjo


Förra helgen (5:e aug) hölls British Motor Meet i Hjo. Förkrigsbilarna var lätträknade, och endast en bil från före 1931 deltog. Men den gjorde det med stil! Det var nämligen Mässing&Nickelmedlemmen Kjell Lind med sin Rolls-Royce Silver Ghost, en pampig vagn som ägdes av friherre Louis de Geer när den var ny. Självklart kördes bilen på egna hjul till och från träffen, vilket ledde till många förvånade miner utefter vägen. Dagen började med mulet väder som sedan vände till en del solsken. Förmiddagen bjöd även stundtals på lite smådugg. Inget problem för "Silver Spöket" dock. Bara att fälla upp suffletten och susa vidare. Bilen går fint i 80 km/h så det är inga konstigheter att köra längre resor, som de runt 10 milen från Ulricehamn till Hjo. Det går att köra fortare också, men kan vara lite vanskligt då det endast finns bromsar bak. Vi får inte heller glömma att nämna att Kjell vann Peoples Choice på träffen!

(2023-08-15)


Hundraårsfirande i Uppsala


Bostadsrättsföreningen Ymer i Uppsala firar 100 års-jubileum lördagen den 26:e augusti. Till detta efterlyser de bilar från åren runt 1923 i närheten av Uppsala för uppställning/inramning under festligheterna. Lite sent varsel, men om någon har möjlighet att komma är det mycket välkommet. Ett par Mässing&Nickelmedlemmar i Uppsalatrakten har redan visat intresse. Parkering är på en innergård, och det är nog bäst att höra av sig om man tänkt komma, så det finns plats. Information från Mankan Thorneus, och kontaktuppgifter till honom finns på denna sida eller via facebook.

(2023-08-15)


Auktion i Vikingstad


Sajab har nyss startat en ny auktion av kvarlåtenskaperna efter en bilsamlare. Det är Åke Carlsons samling som ska säljas i Vikingstad, efter hans bortgång i september förra året. Åke var medlem i Antikbilklubben i Linköping, och son till Edvin Carlson, även han välkänd inom veteranbilskretsar. Auktionen innefatar en mässingsford 1916, en senare T-Ford 1925, en Durant 1921, samt en hel del bildelar och annat kuriosa.

Sajabs auktionering av fordonsrelaterat material har även omorganiserats och kallas nu Sajab Vintage och försäljningen av Åke Carlsons samling kan hittas här. Själva auktionsutropen hittas numera på sidan Auctionet, och kan ses här. Auktionen avslutas om en dryg vecka, den 20:e augusti, och utlämning sker tisdagen 29:e augusti i Vikingstad.

(2023-08-11)


Styrkeprovet 2023


Nu till helgen är det dags för årets Styrkeprov, den 10-13 augusti. Det är Dansk Veteranbil Klub (DVK) som anordnar och det kommer köras på Nordsjælland med utgångspunkt från Bymosehegn i Helsinge. Det kommer bli två körslingor på fredag den 11:e och lördag den 12:e. Totalt är det 70 ekipage anmälda, med 35 olika bilmärken. Av de startande ekipagen är 10 från Sverige, varav 7 är medlemmar i Mässing&Nickel.

För de som vill komma och titta finns lite hållpunkter. Fredagens tur startar runt 09:30 från Bymosehegn och går till Dyrehavsbakken. Där kommer ekipagen samlas och köra i kortege genom Bakken, och sedan stanna ett tag för lunchstopp. Därifrån fortsätter ekipagen sedan i egen takt till Sommers bilmuseum i Nærum, där det blir ytterligare ett stopp. Därifrån körs sedan runt 16:00 tillbaka till Bymosehegn.

Lördagens tur startar inne i Helsinge vid Østergade klockan 09:00. Där kommer speaker Arne Sørensen tillsammans med Gribskovs kommuns borgmästare Bent Hansen skicka iväg ekipagen. Resan går sedan till Konventum i Helsingør, där det blir lunchstopp. Efter lunch fortsätter resan tillbaka mot Helsinge, förbi bland annat Gurre slottsruin, och med ett fikastopp vid Veterandele i Mårum där Leif och Margit Munck bjuder på kaffe. Vid 17-tiden förväntas bilarna vara på väg tillbaka till Bymosehegn.

Lite ytterligare information från arrangörerna om lördagens tur kan läsas HÄR.

(2023-08-09)


Autoseum Oldtimer 2023


Nästa helg bjuder Autoseum in till förkrigstävling i Simrishamn. Det blir alltså repris från i fjol, då Autoseum Oldtimer kördes för första gången. Detta var ett sätt att ersätta det tidigare evenemanget Jakriborg Prix som kördes för sista gången 2021. Uppenbarligen finns ett sug för den här typen av evenemang eftersom det återkommer år efter år, även om det sker i ny regi.

Autoseums evenemang har i år fått tilläggsnamnet Nisse Nilsson Memorial för att hedra museets ägare de senaste åren, Nisse Nilsson, som gick bort tidigare i år.

Evenemanget är en regularitytävling för förkrigsbilar (upp till 1939), och det blir säkerligen en del Mässing&Nickelfordon. Det arrangeras av Autoseum tillsammans med KAK. Inträde till museet har avgift som vanligt, men entré till depå och publikområde är gratis. Första start är kl 11 nästa lördag 12 augusti. Lite mer info kan ses HÄR. Autoseum hälsar alla varmt välkomna.

(2023-08-05)


Sammanträffande kring en ovanlig Ipe


Just nu pågår det forskning i Tyskland kring en liten "kleinauto" som hette Ipe. Det är den tyske automobilmannen Thomas Ulrich i Berlin som håller på att skriva en artikel om denna bil. Den tillverkades i ett par år strax efter första världskriget och har viss svensk anknytning. Dels importerades några sådana hit, och dels var bilen i det närmsta identisk med den svensk-tyska bilen Velox som fortsatte tillverkas efter Ipe:s nedläggning.

De enda kända resterna av en Ipe finns faktiskt här i Sverige, och ägdes länge av en före detta Mässing&Nickelmedlem i Tierptrakten. Det rör sig om en ram, framhjul, kylare och lite ytterligare delar som kommer från en Ipe som gick i Jämtland som ny. Projektet har även kompletterats med en motor vid någon tidpunkt. Efter ägarens bortgång för ett 10-tal år sedan har det varit ovisst vad som hände med dessa delar, och Thomas Ulrich har även hört av sig och frågat. Men av en ren slump dök de upp till salu alldeles häromdagen, av dottern. Nu har de även blivit omhändertagna av en ny ägare i Östersundstrakten, och vi får väl se om det går att pussla ihop en bil av det i framtiden.

(2023-08-01)



 

                                      © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se