Nyligen upplagda


I den här kategorin finns de senast upplagda bilderna. Bilderna ligger kvar på den här sidan omkring 1 månad. Varje bild finns även upplagd under minst en annan kategori. På den här sidan redovisas även bilder som fått bildtexten ändrad den senaste tiden.



Vykort från omkring 1930 som visar parkerade bilar vid Rådhustorget i Falkenberg. (2024-05-19)


Vykort från omkring 1930 som visar parkerade bilar vid Lilla Torget och Tyska Kyrkan i Göteborg. (2024-05-18)



Vykort från omkring 1930 som visar parkerade bilar vid Brunnsparken i Göteborg. (2024-05-15)



Vykort från 1920-talet som visar parkerade bilar vid Lilla torget och stora hamnkanalen i Göteborg. (2024-05-14)



Personerna färdas i en Ford modell T Touring från cirka 1920. (2024-05-13)



Denna Scania lastbil från cirka 1910 användes av Svenska Sockerfabriks AB i Arlöv. (2024-05-12)



Denna Scania typ IL lastbil såldes i november 1910 till St Petersburg där den skulle användas för reparation av spårvägsledningar. (2024-05-11)



Männen färdas med en Harley-Davidson med sidovagn som inregistrerades den 3 juni 1921 och tilldelades igenkänningsmärke O723. Registrerad ägare var då veterinär Sixten Dahlstedt, Gravenäs. (2024-05-10)



Mannen står vid en Husqvarna Moto-Reve från cirka 1912. (2024-05-09)



Mannen och hunden sitter på en Harley-Davidson med sidovagn som inregistrerades den 14 november 1922 och tilldelades igenkänningsmärke G304. Registrerad ägare var då trävaruhandlare Gunnar Fredin, Åsheda. (2024-05-08)



Mannen och kvinnan sitter på en N.S.U. från cirka 1912. (2024-05-07)



Traffic-lastbilarna från Traffic Motor Truck Co i St Louis, USA, hade ett karaktäristiskt utseende med denna chassiram där frampartiet även fungerade som som stötfångare. Den här lastbilen som troligen är tillverkad kring 1920 tilldelades igenkänningsmärke B3855 den 6 augusti 1923. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Walfrid Antipas Cederblad, Tungelsta. Registreringsskyltens utformning tyder på att fotot togs 1924 eller senare. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2024-05-06)



Kvinnan sitter i en Fiat 509 Spider. (2024-05-05)



Män på motorcyklar och i sidovagnar. Till vänster en ACE som inregistrerades den 31 maj och tilldelades igenkänningsmärke U1697. Registrerad ägare var då Västerås Nya Automobil- & Motorverkstad. Motorcykeln i mitten som är en Excelsior registrerades samma dag. Den tilldelades igenkänningsmärke U1699 och ägdes av E.R. Landegren, Västerås. Motorcykeln till höger är också en Excelsior. Den registrerades den 28 januari 1922 och tilldelades igenkänningsmärke U142. Ägare var då handlande Edvin Sagström, Altuna.. (2024-05-02)



Kvinnan sitter på en Ford modell T Touring från cirka 1926. (2024-05-01)


Scania-Vabis buss från cirka 1930 som tillhörde Sala-Gysinge-Gävle Nya Järnvägs AB. (2024-04-30)



Det ser ut som att mannen reparerar en punktering på bilens högra däck. Bilen som är Darracq inregistrerades den 2 juni 1911 och tilldelades igenkänningsmärke Y37. Registrerad ägare var då åkare Adolf Fredrik Johansson, Umeå. (2024-04-29)



Kvinnan står vid en Ford modell A 40A Roadster 1928. (2024-04-28)


Männen står vid en Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som användes på sträckan Surahammar - Lisjö - Odensvi - Köping. (2024-04-27)



Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen. (2024-04-26)



Männen står vid en Scania-Vabis buss från cirka 1930 som tillhörde Västerås Omnibus AB. (2024-04-25)



Männen sitter på en Cleveland som inregistrerades den 15 november 1919 och tilldelades igenkänningsmärke W726. Registrerad ägare var då fotograf Hj. Persson-Dely, Falun. (2024-04-24)



Scania lastbil från cirka 1908. (2024-04-23)



Vykort som visar Hotell Kramer i Malmö. Designen på de parkerade bilarna gör att man kan datera fototillfället till cirka 1930. (2024-04-22)



Denna Fiat med skåpkarosseri för 800 kg last inregistrerades den 10 augusti 1920 och tilldelades igenkänningsmärke A6322. Registrerad ägare var då konditor Filip Siewetz, Stockholm. (2024-04-21)



Denna Scania-Vabis lastbil levererades till Nordiska Kompaniet 1919. (2024-04-20)

   

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se