Bussar
 

Två stycken Tidaholm typ TB gick i Falköping. Fotot visar en av dessa på Järnvägsgatan. Här är det tydligen fråga om persontransport, fordonet kunde ta cirka 15 personer. TB kunde annars fungera som lastbil. Fordonet inregistrerades den 27 januari 1908 och tilldelades då igenkänningsmärke R12. Registrerad ägare var då Tidaholms Bruks Aktiebolag. (2016-11-05)

 

Vykort som visar en av Aktiebolaget Kungsholms villastads Delahaye bussar, som inregistrerades den 2 maj 1907 och då tilldelades igenkänningsmärkena A229 och A230. Bussen på bilen kan vara A230. Bussarna användes åtminstone  inledningsvis för linjen Kungsbroplan-Kungsholms Villastad. Bussarna är troligen identiska med de två Delahaye bussar med 4-cylindrig motor på 24/28 hästkrafter och avsedd för 28 personer, som Aktiebolaget Gustaf Ericsson Automobilfabrik ställde ut på den internationella bilutställningen i Stockholm 1907. (2013-10-02)

 


Sommaren 1909 levererades denna 2-tons Scania typ HL lastbil till Vänersborgs Hospital. Lastbilen hade en löstagbar "busskaross" som kunde ställas på lastflaket. När den här bilden togs vid Restad i Vänersborg hade fordonet troligen brukats en tid.

 

Kort som visar den så kallade "Nordmarksbussen", den första bussen som Scania-Vabis levererade till kund. Bussen beställdes våren 1911 av Nordmarkens Automobiltrafik Aktiebolag i Värmland, men kunde inte levereras förrän under hösten samma år. Vid byggnationen användes ett kedjedrivet Scania lastbilschassi från Malmö, medan motor och kaross kom från Vabis i Södertälje. Som buss brukades fordonet bara några få år, chassiet med motor användes senare för att dra timmer i skogen. I början av 1920-talet kördes chassiet ut på isen på sjön Stora Gla, och när våren kom försvann resterna ner i djupet.

 

1913 togs Carl Rothoff i Landskrona denna Scania-Vabis buss i trafik. Bussen var avsedd att trafikera sträckan Torget-Strandvägen-Borstahusen. Bussen var antagligen byggd på ett äldre Scania-chassi, typ IL med L-motor, från 1908-1910. Det här var Rothoff andra bussen, den första var en Vabis. Lägg märke till skylten "Scania profvagn" på kylaren.

 

Ytterligare en bild som visar Carl Rothoffs andra buss, en Scania-Vabis. Carl är här chaufför medan Per Lejon är konduktör.

 

Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen. (2014-03-15)

 

Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen. (2015-05-21)

 

Fiat buss avsedd för 13 personer som inregistrerades den 16 september 1921 och tilldelades igenkänningsmärke B2021. Bussen som enligt skylten trafikerade Huvudsta ägdes vid registreringstillfället av O.F. Fredriksson, L. Söderqvist och L.O. Nilsson, alla från Duvbo. Chassitypen kan vara 15 TER och karossen är förmodligen svenskbygd. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-25)

 

Chauffören och konduktörspojken står vid en Büssing buss som ägdes av Enköpings Trafikbolag några år kring 1920. Bussen inregistrerades den 18 december 1919 och tilldelades då igenkänningsmärke C241, men redan den 30 december 1922 avfördes bussen ur C-registret. Torbjörn Litsfeldt har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-28)

 

Det här ska vara Västerås buss, en Fiat från cirka 1920. Den hade plats för 23 passagerare och trafikerade sträckan Hammarby Folkets Park i Västerås. (2015-10-31)

 

Dürkopp buss avsedd för 20 personer som tillhörde Enköpings Trafikbolag. Bussen. inregistrerades den 14 juli 1920 och fick registreringsnummer C445. Enligt en notering på fotots baksida var detta Enköpings första buss. Vissa saker tyder på att bussen kan vara tillverkad några år tidigare. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Fotot kommer från Enköpings museum. (2013-06-22)

 

Ford modell TT från 1919-20 som här tydligen används som buss. Forden inregistrerades den 21 april 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke F299. Vid registreringstillfället ägdes Forden av handlande J.W. Öst, Tranås. De smala bakhjulen med massiva ringar, 32x3½ tum, var standard på tidiga modell TT. Uppgifter har lämnats av medlemmar i Mässing & Nickel, bland annat Leif Holmberg. (2014-01-13)

 

En GMC buss från cirka 1920 som enligt märkningen på karossidan trafikerade sträckan Strömsbro-Gävle. Fabrikatet har identifierats av Ulf Edlund. 

 

En förmodligen ny GMC-buss från cirka 1920 står framför Ostermans utställningslokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.

 

En grupp 1920-tals bussar på ett foto som ska vara taget i Bergeforsen. (2015-02-27)

 

Fotot ska vara taget i Storvikstrakten omkring 1925. Fordonet är en GMC lastbil från cirka 1920, men som här tycks fungera som buss. (2012-12-29)

 

John Karlsson och Bror Kvist startade "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och Östhammar-Harg år 1921. Deras första "buss" var denna GMC lastbil. Fordonet besiktigades den 7 maj 1921 och i besiktningsinstrumentet kallas det för kombinerad last & personautomobil". I fordonet rymdes 14 personer, föraren inräknad. Alternativt kunde en last på 1000 kg fraktas. Den 4-cylindriga motorn utvecklade 33 hästkrafter. Som ägare stod "Herrar Karlsson & Kvist, Bangatan 1, Sundbyberg". Den 10 maj 1921 tilldelades fordonet "igenkänningsmärke" B1724. Fotot är taget vid Öregrunds Stadshotell och det är Bror Kvist som håller handen på höger framlykta. Efter något år fick GMC:n ett mer normalt busskarosseri. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22)

 

John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer B1724, står här på Rådhusgatan i Öregrund. På flaket fanns det "inbyggda säten" med plats för cirka 12 passagerare. Lägg märke till lådan som gjorts fast på sidan av hytten. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).

 

Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer B1724. Fotot är taget 1921 och ska visa den första turen med Roslagens första buss. Bussen ankom till Öregrund den 3 juni och trafiken startade den 4-6 juni. Här är bussen klar för avgång mot Östhammar och Harg. Vid ratten sitter Bror Kvist. Man nummer 2 från vänster är polis Renhold Ålund som åser avfärden från Öregrunds spruthus vid ”Kunskapens träd” på Råstugatan. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22).

 

John Karlssons och Bror Kvists GMC med registreringsnummer B1724 fick 1923 ett nytt karosseri. Det var Bilcentralen i Östhammar som byggde det för rätt typiska busskarosserier. KK som är inskrivet i cirklarna står för Karlson & Kvist. På karossidan framgår det tydligt att orterna Gimo, Östhammar och Öregrund trafikerades. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).

 

John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 har fotograferats på torget i Östhammar. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2013-01-27)

 

Någon gång under 1923 eller 1924 inträffande denna dikeskörning med John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724. Vid olyckstillfället var Bror Kvist som körde bussen. Med på bussen var person med namnet Regina. Hon hade besökt sin son i Öregrund och var nu på väg hem. Hon hade fått med sig en mjölkflaska som stod bredvid chauffören. Vägen var gropig och flaska vill falla omkull, Bror Kvist försöker ”rädda flaskan”, men olyckan kom på ett annat sätt – dikeskörningen var ett faktum. På bilden är det John Karlsson som står rökande och med en fot på fotsteget. När bussen skulle bärgas var det John som fick agera ”bärgningsbil”. Bussen kunde sedan köras från platsen. Passageraren Regina ska ha lämnat platsen till fots med orden: "Jag tror minsann att djävulen själv bor i Roslagen". Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-12).

 

John  Karlsson och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 står här framför Kunskapens träd och spruthuset i Öregrund. Två pojkar har även kommit med på fotot. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm. (2013-01-28)

 

Det ångloksdragna tåget kommer till järnvägstationen i Hällbybrunn och en Ford modell T Buss står parkerad till höger i bild.

 

Traffic buss i Eskilstuna. Bussen som är från cirka 1920 hade troligtvis ett igenkänningsmärke som slutade på 3323 och trafikerade åtminstone Mälarbaden. (2015-03-05)

 

Traffic buss i Eskilstuna. Bussen som är från cirka 1920 hade ett igenkänningsmärke som slutade på 3323 och trafikerade åtminstone Mälarbaden. (2015-03-05)

 

Fotot som är taget vid Gustav Adolfs torg i Göteborg visar fyra Saurer bussar som enligt skyltarna på taken trafikerade sträckan Lundby-Hultmans Holme. Bussarna hade igenkänningsmärkena O2922, O2923, O2924 och O2925. (2015-06-07)

 

Saurer buss som enligt skylten på taket trafikerade sträckan Lundby-Hultmans Holme. (2015-06-08)

 

Vykort som visar Telegrafhuset i Halmstad, troligen i början av 1920-talen. Tre bussar har parkerats, åtminstone den i förgrunden är byggt på ett Ford modell TT-chassi. Samma sak gäller lastbilen som står parkerad närmast byggnaden.

 

Det här är ett vykort som visar torget i Säffle i mitten av 1920-talet. Bussen i förgrunden är byggt på ett Ford modell TT chassi. Bilen i bakgrunden kan vara en Chevrolet från cirka 1925. (2014-01-04)

 

Ford modell TT med ett tämligen enkelt busskarosseri. Enligt märkningen på karossidan trafikerades Odensbacken och Örebro. (2015-03-06)

 

Ford Modell TT från cirka 1921 med svensktillverkad busskaross. När bilden togs trafikerade bussen tydligen sträckan Lund-Malmö.

 

Fotot som visar sju parkerade bussar med chaufförer stående intill, ska vara taget Sala och troligen under första delen av 1920-talet. Det går att identifiera fyra av bussarna. De två längst till vänster, den i mitten och den längst till höger är Ford modell TT(2016-09-05)

 

Chaufför vid sin Ford modell TT buss från cirka 1920-1923. Den handmålade registreringsskylten med P-nummer indikerar att fotot är taget före 1924. Karossen som är märkt med rutten Vänersborg-Restad är sannolikt byggd i Sverige. Motorhuven lutar betygligt mer än som var standard för Ford TT, man kan förmoda att det karosseribyggaren som utfört modifieringen. Men det som är särskilt intressant är att man förlängt rambalkarna fram och försett chassiet med halvelliptiska fjädrar för bättre bärighet och mjukare fjädring för bättre komfort. Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.

 

Fotot visar en Ford modell TT med en kaross som gör att fordonet kan kallas för öppen buss. Det ser ut som att det är en grupp kvinnor som gör en utflykt eller liknande. (2014-06-24)

 

Vykort som visar möte mellan två bussar vid Örserums Badanstalt. (2017-05-06)

 

Utanför Anchos Liniens kontor står två bussar av Tidaholms fabrikat, de ser ut att vara tillverkade under första delen av 1920-talet. På den första bussen kan man utläsa att den trafikerade sträckan Göteborg-Surte-Bohus. (2015-05-18)

 

I slutet av oktober 1923 levererades denna Scania-Vabis buss för att trafikera linjen Huvudsta-Stockholm. Det var då Sveriges längsta buss och rymde 32 sittande passagerare. Chassitypen kallades typ 3753 och motorn angavs vara den 4-cylindriga typ 1546, som normalt användes i den största personbilstypen. (2013-11-22)

 

Vykort som visar parkerade fordon vid Stadshotellet i Eksjö. Designen på de tre bussarna till vänster, de två bilarna i mitten och lastbilen till höger, gör att man kan datera fototillfället till tidigt 1920-tal. (2014-01-16)

 

Vykort som visar flera motorfordon vid entrén till Lasarettet i Umeå. Bussen är en Chevrolet och bilarna till höger är troligen av samma fabrikat. (2015-12-23)

 

Parkerade fordon framför järnvägsstationen i Umeå. Med tanke på fordonen bör bilden vara tagen några år in på 1920-talet.

 

Fotot med en Chevrolet buss från cirka 1924 är sannolikt taget i Umeå. I huset fanns en återförsäljare för Chevrolet och troligen är detta denna firma som fått leverera bussen. Fotot är kanske taget vid själva leveranstillfället? Bussen som har det låga registreringsnumret AC8 har linjesträckningen "Lasarettet-Kungsgatan-Ytterhiske" på sidorutorna. (2017-01-25)

 

Vykort som visar folk och fordon på Stortorget i Ängelholm. Bussen till vänster är byggt på ett Ford modell TT-chassi, medan pickupen till höger är byggt på personbilschassiet, modell T. Fotot togs troligen i mitten av 1920-talet. (2013-08-13)

 

John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin Mattssons fordonspark. Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara taget vid samma tillfälle som den föregående bilden, fordonen är i alla fall samma. Först står de tre bussarna, International med registreringsnummer B2707, GMC och Chevrolet. Sedan följer de två personbilarna, Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och sist skymtar Chevrolet lastbilen. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

En International buss med igenkänningsmärke O4046 har vält, troligen i närheten av Göteborg. (2015-06-11)

 

Foto som visas en buss och några 1920-tals bilar på torget i Östhammar. Enligt uppgift ska fotot vara taget 1927. Bussen tillhörde Karlsson & Kvist och trafikerade sträckan Öregrund-Östhammar-Gimo. Bilen längst till höger är John Karlssons Buick Standard Six modell 20 Coach 1925 med registrerings-nummer B2104. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm  (2013-02-04)

Kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården tänkte använda Delaunay-Bellevillen, A3706, i busstrafik. Den 18 april 1921 blev fordonet godkänt för personbefordran mellan Midsommarkransen och och Segeltorp, 11 passagerare fick åka med. Efter ett par månader, den 11 augusti 1921, såldes bilen igen. Ny ägare blev en fabrikör Åkerlöf och det var troligen denne som lät fordonet få busskarosseriet som bilden visar. Den blev nu godkänd för 16 passagerare. 1922 såldes bussen till till trafikföreningen Huvudsta-Stockholm, vilket också framgår av märkningen på karossidan. I samband med ägarbytet blev det nytt registretringsnummer, B2254. Den 10 juli 1925 avfördes bilen för att sedan skrotas. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-14)

 

Chauffören och konduktören står framför sin buss för 16 personer, en Delaunay-Belleville med registreringsnummer B2254. Enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan Huvudsta-Stockholm. Det var också Trafikföreningen Huvudsta-Stockholm som stod som ägare när bussen inregistrerades den 4 april 1922. Notera att passagerarna fick stiga ombord bakifrån. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)

 

Tidaholm buss från 1920-talet som har registreringsnummer W4115. Bussen har flera märkningar, dels ORSA MORA framtill, samt VÅMHUS, ORSA - FÄRNÄS på sidorna. Man får förmoda att det var dessa platser som bussen trafikerade.

 

Chauffören och konduktören står vid sin Tidaholm buss från 1920-talet. Enligt märkningen på karossen trafikerades Hjärsta, som ligger i Örebrotrakten. (2014-01-18)

 

Scania-Vabis buss från cirka 1924 som trafikerade linje 7 "Stillestorp-Lilla Bommen i Göteborg". Det ser ut att vara en buss ur 375-serien.

 

Vykort som visar buss och lastbil vid SJ:s Omnibusstation vid Hunnebostrand. Bussen är en Garford från 1923. (2018-08-22)

 

Flera SJ-bussar står uppställda vid Dingle järnvägsstation cirka 1927. Bussen längst till höger har SJ nummer 7 och är en Scania-Vabis från 1925. Bredvid står nummer 5, en Garford från 1923. Bussen som är delvis skymd är en Scania-Vabis från 1926, den har SJ nummer 8. Buss nummer 7 gick i trafik i 15 år, varefter den sparades hos SJ. I samband med Scania-Vabis 75-års jubileum 1966 överlämnades bussen som gåva och ingår numera i Scania samling med så kallade epokfordon.

 

Bussen som har stannat till ser ut att vara en Chevrolet från cirka 1926. (2014-01-02)

 

Bussen är en Chevrolet från cirka 1926. Enligt märkning på karossidan användes den på linjen By-Möklinta-Sala. (2014-08-24)

 

Fotot som ska vara taget vid Herrgårdsskolan i Sandviken 1929 visar en grupp barn framför en öppen Chevrolet buss från cirka 1927. (2016-03-27)

 

GMC buss från cirka 1927 med registreringsnummer U213 som enligt märkningen på karosserisidan trafikerade Fagersta-Västanfors. (2015-10-18)

 

Det 4-cylindriga Volvo lastvagnchassiet försågs även med busskarosser och då användes speciellt lastvagnschassi typ 2 som hade bredare spårvidd. Bussen för linje Treskog-Gunnarskog-Arvika är troligen en LV 45 som ingick typ 2 serien. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Bussen som trafikerade sträckan Stockholm-Hässelby är en Scania-Vabis från 1920-talets senare del. Bilen längst till vänster är en Willys-Knight Touring från mitten av 1920-talet. Bredvid och delvis skymd står en Scania-Vabis tankbil från cirka 1920. Längt till höger står ytterligare en tankbil. (2016-12-22)

 

Bild som enligt texten visar Hässelby Busstation, men tvåvåningshuset är skyltat med både "KAFÉ och "KONDITORI". Båda tankbilarna kör för "SVENSK-ENGELSKA MINERALOLJE A-B". Den till vänster är en Scania-Vabis från omkring 1920. Den andra tankbilen kan vara en Ford modell AA 1928-29. Bussen är antagligen också en Scania-Vabis. Personbilen kommer från USA, men vilket märke kan det vara?

 

 

Den här bussen, en Chevrolet från cirka 1927 med registreringsnummer K1612, tillhörde Carlskrona Wäxjö Järnväg - CWJ. (2017-08-01)


Två bussar som enligt märkningarna på karossidorna trafikerade Halmstad och Nässjö. Mannen står lutad mot en GMC och bussen bredvid är en Chevrolet. (2015-03-14)

 

En Scania-Vabis buss från cirka 1927 med Enköpingsanknytning, enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan Torget-Fanna. (2014-01-08)

 

Reo buss med registreringsnummer S3731. Bussen som är tillverkad cirka 1928 tillhörde Fors Turistbuss. Karossen är av så kallad sedantyp, med separata dörrar för varje sätesrad.

 

Vykort med som visar parkerade fordon på Stortorget i Eslöv. Designen på bussarna i förgrunden och bilarna i bakgrunden gör att man kan datera fototillfället till 1920-talet. (2014-06-09)

 

Kållereds Omnibusbolag stod som ägare till denna International buss som åtminstone användes för trafik till Andertorp och Hällingsjö. (2013-02-23)

Gunnar Färnberg i Möklinta hade denna International buss från andra delen av 1920-talet. (2012-11-08)

 

Det här är en Scania-Vabis buss från cirka 1927 som har registreringsnummer BD1055. (2016-06-27)

 

4-cylindrig Scania-Vabis buss från cirka 1927 som fotograferats framför Rådhuset i Östhammar. Bilden och information kommer från Pär-Ola Malm (2012-11-18)

 

Chauffören och konduktören står vid sin buss, en Scania-Vabis från cirka 1927, som användes för trafik till Södra Bantorget i Stockholm. (2018-08-21)

 

Scania-Vabis typ 3757 som 1927 köptes av Stockholms Centrala Omnibus AB. Den 4-cylindriga bussen har märkning för linje 4, S:t Eriksplan-Centralstation-Brunkebergstorg-Södra Bantorget. Bilden som är tagen framför Scania-Vabis kontor har publicerats i Autohistorica 2/79.

 

4-Cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Lägg märke till det väl tilltagna takräcket.

 

4-cylindrig Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Halmstad-Nässjö Järnvägar. Lägg märke till snökedjorna.

 

Fyra stycken 4-cylindriga Scania-Vabis bussar från slutet av 1920-talet som tillhörde Halmstad-Nässjö Biltrafik. Här står de uppställda vid järnvägsstationen Smålands Taberg.

 

Vykort som visar Vindbron i Jönköping. De två bussarna är två av Halmstad-Nässjö Biltrafiks Scania-Vabis från slutet av 1920-talet. (2013-02-26)

 

En härlig vinterbild med Scania-Vabis buss med registreringsnummer W2385 på vägen mellan Älvdalen och Särna. (2013-01-08)

 

Vykort som visar en Scania-Vabis buss från cirka 1930 på vägen vid Brattströmmen, Idre. (2013-04-18)

Mölnlycke Omnibus AB ägde denna International buss som enligt märkningen på karossidan åtminstone trafikerade Onsala och Gottskär. (2012-11-17)

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Birger Östlund. Lägg märke till Scania-Vabis logotypen på karossidan (2012-11-05)

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med registreringsnummer X5141. Bussen tillhörde Carl A. Mattsson i Sandarne. (2012-11-05)

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med registreringsnummer C300. Bussen tillhörde Uppsala Centrala Omnibus AB.

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet som tillhörde Carlsson & Axén i Norrköping. Lägg märke till Scania-Vabis-märket på karossidan. (2013-02-23)

Uppställning för fotografering framför en Scania-Vabis från slutet av 1920-talet som tillhör Halmstad-Nässjö Biltrafik.

 

Fotografering framför en av Halmstad-Nässjö Biltrafiks 4-cylindriga Scania-Vabis bussar. Som synes är den skyltad med JÖNKÖPING-NORRAHAMMAR och SMÅLANDS TABERG.

 

Scania-Vabis Buss från slutet av 1920-talet som har registreringsnummer N555. Bilden har tagits vintertid och fotografens skugga har kommit med.

Vykort som visar trafik på Norrbro i Stockholm. Med hjälp av fordonen kan man datera fotot till cirka 1930. Här samsas personbilar, lastbilar, bussar, spårvagnar, hästar  och fotgängare. Bussen till höger med linjenummer 54 är en Tidaholm som tillhörde SCO, Stockholms Centrala Omnibussaktiebolag.

 

1924 startade Hilding Englund företaget Englunds Karosserifabrik i Järbo. Som störst var man i slutet av 1920-talet då man hade ett 80-tal anställda. Man tillverkade främst busskarosser och bilden visar ett fint exempel. Karossen till denna Chevrolet uppges vara byggd 1929, men det är placerat på ett 4-cylindrigt chassi från cirka 1927-28. (2013-01-12)

En herr Bylund i Möklinta ägde denna Chevrolet buss med registreringsnummer U2515. (2012-11-08)

Fyra bussar med sina chaufförer står uppställda på Spötorget i Västervik cirka 1930.

 

Chauffören står vid sin buss, en Tidaholm från cirka som enligt märkning på karossidan trafikerade Färentuna-Svartsjö-Stockholm. (2014-12-14)

 

Vykort som visar ett korsvirkeshus vid Stortorget i Halmstad. Bussen som är byggt på ett 6-cylindrigt Volvo-chassi tillhör Halmstad-Nässjö Biltrafik. Chassitypen lär vara antingen LV64 eller LV65 och tillverkningsåret cirka 1930.

 

Bilden visar Röjans station med flera av Postens diligenstrafiks bussar. Samtliga ser ut att av vara Scania-Vabis från cirka 1930.

 

Vykort som visar fordon, människor och bebyggelse vid torget Gravarne. Bussen som möjligen har registreringsnummer O2761 är en Scania-Vabis från omkring 1930, den tillhörde troligen SJ. Den täckta 4-dörrars bilen till höger är oidentifierad. (2013-12-25)

 

International buss med registreringsnummer O10505 som tillhörde Mölnlycke Omnibus AB. (2012-11-17)

En stor folksamling på Rådhusgatan i Öregrund. Bussarna från Karlsson & Mattson står framför ”gamla busstationen”. Till höger i bild syns kunskapens träd. Åtminstone två av bussarna är av fabrikat Scania-Vabis. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-02)

 

Två av bussar från Stockholms Läns Omnibus AB har fotograferats framför Busstationen på Rådhusgatan i Öregrund. Båda är Scania-Vabis från cirka 1930, men med olika karosserier. Den första bussen med registreringsnummer B5436 har karosseri med gemensam ingång för passagerarna. Den delvis skymda bussen har ett så kallat sedan-karosseri med separata dörrar för varje sätesrad. Notera att den bussen även har ett släp. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

Vykort som visar torget i Östhammar en dag under år 1934. Mitt i bild ses en Scania-Vabis buss från cirka 1930. Bussen som hade sedankaross tillhörde Karlsson & Mattsson, men övertogs senare av SLO. Notera att bussen har en släpvagn. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-01-27)

 

Scania-Vabis 8406 Buss i turistutförande från cirka 1930 med 6-cylindrig 1561-motor på 100 hästkrafter. Karossen av så kallad sedantyp, med separata dörrar för varje sätesrad, var byggd av Hägglund & Sönder i Örnsköldsvik. Bussen ställdes ut på Stockholms-utställningen 1930. Fotot som visar bussen med interimsskyltar är taget framför Röda Korsets sjukhem i Stockholm. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 4/81.

 

En kvinna har fotograferats vid en GMC Buss från cirka 1930. Enligt märkningen på karossidan trafikerade bussen platser nära Vättern.

 

Personerna står vid en GMC buss från cirka 1930 som har registreringsnummer T5850. (2014-07-03)

 

Den här Tidaholm bussen trafikerade enligt märkningen på karossidan Göteborg-Toltorpsdalen-Mölndal. Bussen ägdes av Mölndals Omnibuss AB. Lägg märke till den reklam som bussen är försedd med. (2013-02-22)

Johan Nilsson i Tomelilla ägde den här Tidaholm bussen. (2013-02-22)

Fotot verkar taget omkring 1930 och visar Rådhustorget i Östhammar med parkerade bilar och bussar. Bussen i förgrunden som har en släpvagn är en Scania-Vabis. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-03)

GMC buss från cirka 1930 som ägdes av Gunnar Lydén i Jönköping. (2013-03-05).

GMC buss från cirka 1930 som ägdes av Borås Omnibussbolag (2012-11-05).

 

Dodge buss från cirka 1930 som enligt märkning på karossidan trafikerade Östervåla-Heby-Sala. Bussen ägdes av Firma Liedström & Söder i Sala. (2012-11-05)

Graham Brothers buss från cirka 1930. Bussen med registreringsnummer B6536 har en så kallad sedan-kaross. Man kan läsa sig till att bussen trafikerade en linje i Uppsala.

Firma Bröderna Petterson i Sundsvall ägde denna 6-cylindriga Scania-Vabis Buss med registreringsnummer Y4811. Bussen som ser ut att vara tillverkad omkring 1930 har kaross av så kallad sedantyp. Enligt skylten trafikerades åtminstone Härnösand och Örnsköldsvik.

Forsbacka Trafikförening u.p.a. ägde denna Scania-Vabis buss från cirka 1930 med registreringsnummer X4040. (2012-11-05)

Partille Omnibus AB hade denna 6-cylindriga Scania-Vabis från cirka 1930. Enligt destinationsskylten så trafikerade bussen åtminstone Jonsered. (2012-11-18)

Haglund & Larsson i Karlstad ägde denna Stewart buss från cirka 1930. General-agenten för märket var Aug Huzell AB och fanns i samma stad. (2012-12-02).

GMC buss från cirka 1930 som enligt märkningen på karossidan trafikerade Örebro-Kumla-Hardemo. Som ägare av bussen angavs en herr Weiderman, Örebro (2012-12-08).

Bild från cirka 1930 som visar fyra parkerade bussar. Från vänster ses Liedström & Söders Dodge, Gunnar Tärnbergs International, herr Bylunds Chevrolet och längst till höger, Scania-Vabis från Sala-Gysinge-Gävle Nya Järnvägs AB. Bussarna var hemmahörande i Sala respektive Möklinta. (2012-12-08)

International buss från cirka 1930 som tillhörde Mölnlycke Omnibuss AB. Enligt märkningen på karossidan trafikerades sträckan Kungsbacka-Onsala-Gottskär. (2013-04-18)

En herr Andersson i Enköping ägde denna 6-cylindriga Scania-Vabis buss från cirka 1930. Bilden kommer från Enköpings museum. (2012-12-25)

Reo buss från cirka 1930 som ägdes av Gottfridsson & Söderqvist i Västervik. Enligt märkningen  på karossidan användes bussen på sträckan Västervik-Vimmerby-Löfstad (2013-02-24).

Studebaker buss från cirka 1930 som tillhörde en herr Sandgren. Märkningen på karossidan indikerar att bussen användes på sträckan Vinslöv-Kristinanstad. (2013-02-22).

Studebaker buss från cirka 1930 med registreringsnummer L333. Enligt märk-ningen på karossidan trafikerades sträckan Broby-Hjärsås-Kristianstad. Bussen ägdes av A. Sköld från Broby. (2013-02-22)

Bröderna Karlsson från Ljungarum använde denna Reo buss från cirka 1930 för trafik mellan Jönköping och Vrigstad. Notera reklamen på karossidan med uppmaning att köpa svenska varor. (2013-02-24)

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-17)

Surahammars Omnibusstation hade denna Reo buss från cirka 1930. Bussen hade registreringsnummer U424. (2015-04-16)

 

Bilden visar en T-registrerad Reo buss från cirka 1930 som troligen trafikerade Kumla och Hallsberg. (2015-06-28)

 

Det här är ett vykort från Höganäs som visar AB Sam Malmros Dodgeförsäljning. På byggnaden kan man utläsa texten "Vinnare av 1927 års sommarpokal", så fotot är antagligen taget 1928. På planen ses flera personbilar, men även ambulans, lastbil, buss och chassier. (2013-05-22)

 

Vykort som visar Badhusgatan i Lilla Edet. Designen på de fyra parkerade bussarna gör att man kan datera fototillfället till cirka 1930. (2015-05-20)

Vykort från cirka 1930 som visar parkerade bilar och bussar vid Järnvägsstationen i Kungsbacka. Åtminstone en av bussarna är av fabrikat Scania-Vabis. Två av bilarnas fabrikat kan identifieras, Chrysler och Durant. (2018-08-30)

Den här bussen, en Tidaholm från cirka 1930 med registreringsnummer U577, trafikerade sträckan Västerfärnebo-Västerås. Dessa platser står nämligen på bussens kaross, som för övrigt är av så kallad sedantyp. (2015-04-25)

Chauffören står vid en Reo buss från cirka 1930. (2018-10-29)

Vykort med som är taget i närheten av Läckö Slott. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2013-02-11)

 

Vykort som visar Kung Oscars Bro i Trollhättan. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2014-06-03)

 

Vykort som är taget i dalen mellan Halle- och Hunneberg. Bussen med registreringsnummer R999 är en Reo från cirka 1930 med så kallat sedan-karosseri. (2017-01-12)

 

Vykort som visar Gamla Rådhuset i Lidköping. Bussen som har ett så kallat sedankarosseri är en Reo från cirka 1930 med registreringsnummer R999. (2015-05-13)

 

Vykort som visar en Reo buss från cirka 1930 på vägen mellan Göteborg och Trollhättan. Bussen som har ett så kallat sedankarosseri har registreringsnummer R999. (2015-05-14)

 

Vykort som visar parkerade bilar och bussar vid järnvägs- och busstationen i Umeå. Designen på fordonen gör att man kan datera fototillfället till cirka 1930. (2015-03-30)

 

Vykort som visar parkerade bilar och bussar vid järnvägs- och busstationen i Umeå. Designen på fordonen gör att man kan datera fototillfället till cirka 1930. (2015-10-12)

 

Vykort som visar parkerade bussar i Alingsås. Bussarnas design gör att man kan datera fototillfället till omkring 1930. (2018-06-14)

 

Karlskrona-Växjö Järnvägar ägde denna Reo buss från cirka 1930 med registrerings-nummer G2920. Enligt destinationsskylten ska bussen gå till Lenhovda, annars trafikerades också Kosta. (2013-02-21).

Scania-Vabis buss från cirka 1930 som tillhörde Gunnar Carlsson, Kolmården. (2013-04-18)

Foto som har tagit i Göteborg cirka 1930 och som visar trafik med personbil, buss och lastbilar. (2013-05-12)

 

Vykort som visar parkerade bilar och bussar på torget i Sollefteå. Designen på fordonen gör att man kan datera fototillfället till cirka 1930. (2015-03-28)

 

Scania-Vabis buss från 1930 som tillhörde Trafik AB Stockholm-Björknäs. (2015-03-21)

 

Fotot visar parkerade fordon vid en busstation cirka 1930. Platsen är troligen Skövde eller Hjo, en av bussarna har i alla fall dessa orter i märkningen på karossidan. (2015-03-17)

 

Vykort som visar parkerade bilar och bussar på Centralplan vid järnvägsstationen i Orsa. Fordonens design tyder på att fotot togs omkring 1930. (2013-08-27).

 

1931 startade SJ buss- och godsbilstrafik på sträckan Övertorneå-Pajala. För persontrafiken köptes tre bussar från Tidaholms Bruk. De var av den 6-cylindriga typen T6.0.50 och alla tre fick karosserier av sedantyp, byggda av Hägglund & Söner. Bussarna hade plats för 19 sittande passagerare. På bilden har en av dessa bussar fotograferats vid SJ:s Busstation i Pajala. Lägg märke till den täckta släpvagnen med takräcke.

 

Vykort som visar bussparkering vid Skövde Järnvägstation en vinterdag. Bussarnas design gör att man kan datera fototillfället till tidigt 1930-tal. (2013-12-25)

 

Vykort som visar Torget i Åmål. Designen på de parkerade bussarna gör att man kan datera fototillfället till cirka 1930. (2014-11-01)

 

Så här såg det ut på Rådhustorget i Östhammar vid midsommartid i början av 1930-talet, bilar, bussar och lastbilar i skön blandning. Bilden kommer från Pär-Ola Malm. (2013-02-09)

 

   

                                     © 2018 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se