Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter
 

På den här sidan lägger vi upp nyheter och aktuell information från gruppen, större uppdateringar av hemsidan samt annat som kan ha ett intresse för gruppens medlemmar.

Tipsa gärna om nyheter: massingnickel@sorliden.se. I den här nedladdningsbara filen finns instruktioner hur du kan bidraga med text och bilder.


Styrkeprovet – 12-15 Augusti 2021


Varbergs Kusthotell.

Styrkeprovet är ett årligt nordiskt evenemang för de allra äldsta fordonen, tillverkade före 1925, och anordnas växelvis i Sverige, Norge och Danmark. Tidigare i år skulle evenemanget ha gått av stapeln i trakterna kring Varberg, men på grund av den rådande situationen var vi tvungna att skjuta upp det. Planen är nu att evenemanget ska kunna hållas nästa sommar istället, och det kommer genomföras samma vecka som var planerad i år, vecka 32, den 12-15 augusti 2021.

Platsen kommer fortfarande att vara i området kring Varberg, med utgångspunkt från Kusthotellet vid Apelviken. Där planeras det bli ett par dagar med utmanande körning om totalt ca 20 mil. För arrangemanget står Automobilhistoriska Klubben och Mässing & Nickel-sektionen.

Anmälan planeras att öppna den 1:a februari 2021.

(2020-10-20)


Bilsamling från Arvika till salu av Bilweb Auctions


Under oktober har Bilweb Auctions flera stycken auktioner. Den avslutande auktionen drar igång den 23:e oktober och avslutas den 29:e. I auktionen ingår ett flertal bilar från en samling som tillhört Lennart "Torparn" Johansson från Arvika, som avled tidigare i år. Lennart var initiativtagare till Arvika fordonsmuseum, och hade samlat på veteranbilar i flera decennier, men nu säljs alltså ett flertal objekt som alla har stått stilla i många år. Bland bilarna märks fyra stycken T-Fordar, men tyvärr har auktionsfirman inte varit särskilt noggrann med åldersbestämningen den här gången. En Touring uppges vara från 1916 när den uppenbarligen inte är äldre än 1923, och en TT lastbil beskrivs som 1911, men den är definitivt cirka tio år yngre än så. Utöver T-Fordarna är även ett par andra 20-30-talare till salu, i form av A-Fordar, Chevroleter, Nash och en Citroën. Flera av bilarna kommer från Norge och har gått som så kallade russebilar.

Uppdatering: Flera av objekten har nu fått uppdaterade beskrivningar, och årsmodellerna stämmer nu lite bättre, men var noga med att kolla upp vad det verkligen är ni bjuder på.

(2020-10-16; Uppdaterad 2020-10-21)


Uppdatering på Oringinalafdelningen


Kategorin "Oidentifierade" under "Originalafdelningen" har för tillfället stängts ned, för att göra jobbet med hemsidan mer hanterbart. Nedstängningen är förhoppningsvis temporär och beror på att de flesta av bilderna som legat där sedan cirka 2010-2014 redan är identifierade, men i brist av tid ännu inte har flyttats till andra kategorier. Nedstängningen ska förhoppningsvis minska e-postinflödet till webbmastern. Så I nuläget kan vi inte hantera ytterligare oidentifierade bilar på "Originalafdelningen".
– Lars-Göran Lindgren

(2020-10-11)


Besiktningsproblem för Lasses Volvo LV4


Vår medlem Pelle Lundström delar med sig av lite information kring några av Lars Haglunds nyförvärv. Även Lars är medlem i M&N, och han har på sistone köpt ett flertal bilar som dykt upp på auktioner. Bland annat köpte han den Hupmobile 1925 som nyligen var till salu, och tidigare har han bland annat köpt en Volvo LV40 på Bilweb Auctions. Denna saknade dokumentation vid köpet, men med hjälp av Pelle och andra duktiga vänner, kunde pappren på bilen hittas på arkivet i Lund, så att en ursprungskontroll kunde gjöras. Men sedan stötte de på ett ännu större problem, vid registreringsbesiktningen hos Opus i Örebro. Bilen måste enligt Opus tolkning ha bromsar på alla hjul, något som även gäller bussar och personbilar. Efter en hel del strulande kunde Bilprovningen i Lindesberg fixa en ny registreringsbesiktning där bilen till slut blev godkänd (med dispens).

(2020-10-10)


Svedinos T-Ford Town Car till salu


Svedinos i Ugglarp fortsätter att avyttra delar av sin fordonspark. En av de tidigaste bilarna i samlingen är en T-Ford Town Car som införskaffades på 1950-talet. Med den och ett par andra bilar deltog Svedino på ett flertal utställningar, parader och barnens dag-tåg under 50-talet, så denna bil har roat många genom åren. Svedino envisades med att kalla bilen för 1914, men den är tillverkad hösten 1915 som 1916 års modell. Enligt museet besiktades bilen i april 1916 i Eksjö och ägdes då av en kapten Wetterström, och senare köptes den av omnibusägare Carlsén, också han från Eksjö. Nu är alltså bilen till salu, av den välkände danske veteranbilshandlaren Viklit Graae Jørgensen. Läs mer om försäljningen på Viklits hemsida.

(2020-10-04)


Star 1922 till salu på Bilweb Auctions


Under de senaste auktionerna hos Bilweb Auctions har det varit sparsamt med Mässing&Nickel-fordon. I den pågående höstauktionen som avslutas den första oktober finns dock ett påbörjat renoveringsprojekt i form av en Star 1922 till salu. Bilen, som är svensksåld och har gått i Jämtland, togs om hand av Bengt Hasselberg på 60-talet, som sedan påbörjat renoveringsarbetet. Den uppges i annonsen vara från 1922, men torde vara av 1923 års modell. Stars första modell, modell C, började tillverkas på hösten 1922, men då som årsmodell 1923. Den inregistrerades i alla fall i Sverige i maj 1923. Samma bil var även nyligen till salu på Blocket, tillsammans med ett annat projekt Bengt hade påbörjat, en spakolds som han köpt 1978 på en av Barney Pollard-auktionerna i USA. Oldsen blev tydligen såld, men nu är Star-bilen alltså till försäljning på auktion.

(2020-09-27)


PreWarCar.com skriver om en dansk-svensk utfärd 1914


PreWarCar.com publicerades i dagarna en artikel om en utfärd som Kungliga Automobil Klubben och Kongelig Dansk Automobil Klub tillsammans anordnade år 1914. Utfärden gjordes i samband med den Baltiska utställningen och de Baltiska spelen som hölls i Malmö denna sommar. Artikeln illustreras med en bild av en deltagande Crossley med igenkänningsmärke A3057, men det är inte alltid lätt med våra svenska bokstäver! Den korrekta stavningen av ägaren till Crossleyn ska vara Arnold Öström från Göteborg, och bilen inregisterades för övrigt den 10 juli 1914, bara några dagar innan detta evenemang. Läs hela artikeln på www.prewarcar.com (på engelska).

(2020-09-26)


Dala-Demokraten skriver om T-Fordar i Vikarbyn


I gårdagens Dala-Demokraten presenterades en artikel med de mångåriga T-Fordägarna Gun-Marie och Peter Nilsson i Vikarbyn. De är ägare till inte mindre än sex stycken T-Fordar, av varierande årgångar, från 1911 till 1927. Artikeln gör en kort presentation av ägarna samt bilarna, där 11:an får störst uppmärksamhet. Bilderna i artikeln är tagna vid Caltexmacken i Stumsnäs, där fem av deras T-Fordar ställts upp i strålande sol för fotografering.


Den äldsta bilen är en 1911 års T-Ford Torpedo Runabout som Peter har haft i ett par år. Denna bil ägdes tidigare av Mats Ragnarsson i Hackås, medlem i Jemtlands Veteranbilklubb. Han har själv byggt ihop bilen av delar han samlat på sig både här i Sverige och i Amerika, ett arbete som påbörjades på 70-talet. Bilen får ses som Mats egen tolkning av en 1911 års modell, då vissa detaljer är gjorda efter eget huvud. 1981 var bilen färdig, och fick då bland annat vara med vid invigningen av Sannsundsbron i Östersund. En artikel med Mats och bilen finns med i JVBK:s medlemstidning Backspegeln, i sommarnumret 2008, som kan läsas på JVBK:s hemsida (pdf).

(2020-09-25)


Elbilar på Tekniska museet


Tekniska museet i Stockholm har under sommaren haft en utställning kallad Elfordon. Utställningen öppnade 1:a juli och visar ett par av museets elektriska fordon, samt några inlånade fordon. Det äldsta medverkande fordonet är museets Detroit Electric Modell 52 Brougham från 1915. Den har i flera år stått på Arvika fordonsmuseum, men är nu tillbaka i Stockholm. Denna bil köptes ny av Knut Wallenberg som hade den i några år. Senare har den ägts av både fotograf Herman Sylwander och skådespelaren Tora Teje. Utöver denna Detroit Electric har Tekniska museet ytterligare en gammal elbil, en Milburn Electric från 1919 som för närvarande visas upp på Autoseum i Simrishamn.

Jag kände inte till denna utställning förrän alldeles nyligen, varför notisen är lite försenad. Den som är intresserad av ett besök får därmed skynda sig. Utställningen är nämligen bara öppen i en vecka till, fram till den 31:a augusti.

(2020-08-24)


Mässing&Nickel-träff i Hälsingland


Eftersom Styrkeprovet inte blev av i år valde ett gäng Mässing&Nickel-medlemmar att samlas förra helgen för en utflykt i trakterna kring Dellensjöarna i norra Hälsingland. Med på resan var de fyra familjerna Edlund, Flank, Croner och Skogh, med totalt 19 personer fördelade på fem bilar. Tre T-Fordar samt Fiat och Bentley. Dessutom tillkom fyra lokala bilar från Hudiksvallstrakten i form av T-Ford, Erskine, Plymouth och Chevrolet. Två av ekipagen, David Croner i Bentley samt Stefan Edlund i T-Ford, körde dessutom på egna hjul till och från Hälsingland, en resa på totalt över 100 mil.

Under resan besöktes band annat Ol-Ers Hälsingegård i Delsbo, Movikens Masugn, Jonnys traktorsamling i Hög och Arnövikens fiskrökeri. På Ol-Ers gård i Delsbo anslöt Stefan Lönnman med sin Ferguson Grålle traktor ("Grålle-Grillen") och tillhörande kokvagn där han bjöd deltagarna på varmt kaffe och tårta.

Bland deltagarna kan man även se en positiv återväxt inom hobbyn. Ett av fordonen bestod av enbart ungdomar mellan 10-22 år, ett ekipage som imponerade stort, och yngsta person att veva igång en T-Ford under helgen var 10 år. Det meddelas även att fler ungdomsekipage väntas dyka upp i detta gäng de kommande åren vilket vi verkligen ser fram emot.

(2020-08-15)

Bentely 3 Litre 1924 med David Croner bakom ratten.

Göran Flanks Fiat 501 1925 under en paus i Hög.

Stefan Edlund rattar sin T-Ford Touring 1921.

Sebastian Skogh körde familjens T-Ford Touring 1923.

Erskine Sedan 1927, ett märke som tillverkades av Studebaker Corporation.


SVT dokumentär om prins Eugen


För någon vecka sedan visade SVT en dokumentär om prins Eugen, målarprinsen. Det är en repris från 2016, och den innehåller ett par inslag med prinsens bilar. I programmet visas ett par filmsekvenser med Eugen körandes en 1911 års T-Ford, på jakt efter ett lämpligt motiv att måla. Även den Oldsmobile Curved Dash som prinsen ägde syns på en stillbild. I programmet medverkar även prinsens 1911 års T-Ford, körandes genom samma slottsmiljö den en gång gick i som ny. Denna bil ägs sedan många år tillbaka av vår M&N-medlem Göran Persson. Programmet kan ses i ytterligare tre månader på SVT Play.

(2020-08-12)

Prinsen körde gärna själv och syns här bakom ratten, på väg genom allén på Waldemarsudde.

Göran Persson med sin T-Ford i samma slottspark över 100 år senare.


Förkrigsbilar på Tjolöholm


Under helgen vecka 29, den 18-19 juli ordnade Göteborgs Motorhistoriska Klubb en utställning med förkrigsfordon på Tjolöholms slott. Utställningen hölls i ett av magasinen, och fordonen stod uppställda med gott om utrymme emellan för att besökarna skulle kunna hålla avstånd från varandra.

Ett par fordon ställdes ut av några av våra medlemmar. Per-Åke Larsson deltog med sin Chevrolet 490, och Christofer Bengtsson Dahm visade upp sin Minerva. Utöver dessa visades även ett par motorcyklar som föll inom Mässing&Nickels 1931-gräns.

Den efterföljande helgen vecka 30 genomfördes ytterligare en utställning, nu med främst lite nyare fordon.


Foton från Anders Albihn.

(2020-08-02)

Chevrolet 490 från 1922, en bil som importerats från Storbritannien av nuvarande ägaren Per-Åke Larsson, och som flitigt används i veteranevenemang.

Denna Minerva Typ AH Berline 1927 har Sten Andersson tidigare jobbat med, och nu har Christofer tagit över för att slutföra renoveringen. På Tjolöholm var det nu premiärvisning av bilen.

En av utställningens två motorcyklar, en 1926 års hoj av det belgiska märket Saroléa.

Calthorpe från 1931 med 350 cc motor. Denna modell kom 1929 och blev känd som Ivory Calthorpe.


 


Äldre nyheter

 

Februari 2010

Mars 2010

April 2010

Maj 2010

Juni 2010

Juli 2010

Augusti 2010

September 2010

Oktober 2010

November 2010

December 2010

Januari 2011

Februari 2011

Mars 2011

April 2011

Maj 2011

Juni 2011

Juli 2011

Augusti 2011

September 2011

Oktober 2011

November 2011

December 2011

Januari 2012

Februari 2012

Mars 2012

April 2012

Maj 2012

Juni 2012

Juli 2012

Augusti 2012

September 2012

Oktober 2012

November 2012

December 2012

Januari 2013

Februari 2013

Mars 2013

April 2013

Maj 2013

Juni 2013

Juli 2013

Augusti 2013

September 2013

Oktober 2013

November 2013

December 2013

Januari 2014

Februari 2014

Mars 2014

April 2014

Maj 2014

Juni 2014

Juli 2014

Augusti 2014

September 2014

Oktober 2014

November 2014

Juni 2015

Juli 2015

Februari 2016

Mars 2016

Oktober 2016

November 2016

December 2016

Januari 2017

Februari 2017

Juni 2019

Juli 2019

Augusti 2019

September 2019

Oktober 2019

November 2019

December 2019

Januari 2020

Februari 2020

Mars 2020

April 2020

Maj 2020

Juni 2020

Juli 2020


                                      © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se