Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
 
Nyheter april 2014
 

Körsällskapets vår- och sommarrallyn

 

Det svenska Körsällskapet för förkrigsfordon anordnar som vanligt ett Vårrally, men liksom förra året erbjuder man även ett Sommarrally. Vårrallyt äger rum redan om ett par veckor, helgen 10-11 maj. Man kommer att hålla till i trakterna kring Hässleholm och det blir övernattning på Tyringe Kurhotell för de som så önskar. Under de två dagarna kommer deltagarna att få besöka bland annat privata bil-, motorcykel- och traktorsamlingar.
Drygt en månad senare, helgen 14-15, är det dags för Sommarrallyt. Detta rally hade premiär förra året och blev så lyckat att man fortsätter även i år. Man kommer att ha sin bas vid konferensanläggningen Två Skyttlar i Örby i Marks kommun. På programmet står bland annat besök på flera museer.
Själva deltagandet i dessa rallyn är kostnadsfritt, däremot tillkommer kostnader för boende och förtäring samt ”frivilliga” entréavgifter. Mer information finns att läsa i rallinbjudningarna som kan laddas ner via kalendersidan.
Det kan hända att rallyna redan är fulltecknade när denna notis publiceras, men det går säkert bra att höra efter med rallynas kontaktpersoner om det finns restplatser kvar.
(2014-04-29)


Rekordmånga är anmälda till Styrkeprovet

 

Som tidigare rapporterats är intresset stort för årets Styrkeprov. När denna notis publiceras, ett par dagar före sista anmälningsdag 25 april, står det klart att 2011 års siffra har slagits. Det årets rally kördes i Arvika med drygt 70 anmälda ekipage.
I dagsläget är det inte långt till 80-strecket, och där någonstans ligger gränsen för hur många ekipage som rallykommittén kan hantera, det finns ju begränsningar när det gäller till exempel boende. Vid eventuell överteckning förbehåller sig rallykommittén att sortera bort något fordon till förmån för de äldsta och mer ovanliga fordonen, denna information finns på evenemangets webbplats www.styrkeprovet.se. De flesta tycks har noterat denna information och valt att delta med sitt äldsta fordon för att säkra ett deltagande i rallyt.
(2014-04-21)


Västerås Tidning skriver om bygge av "dödstunna"

 

Den lokala gratistidningen Västerås Tidning uppmärksammade förra veckan en byggnation av en så kallad ”dödstunna”. Det är Robin Jansson som håller på att uppföra en sådan i sin trädgård en bit norr om Västerås.
När den är klar ska den användas av Robins motorcirkus som har namnet ”Sixten-Janssons motorcirkus”. På foton som illustrerar artikeln skymtar den motorcykel som Robin ska köra med i tunnan, det är en Indian Scout 600 cc från 1923.
Artikeln som skrivits av Peter Hoffström går att läsa digitalt genom att klicka på följande LÄNK, kika på bilden på första sidan och bläddra sedan till sidan 10
.
(2014-04-16)

Robins Janssons Indian Scout 600 cc från 1923 visades på mc-mässan i Västerås i slutet av mars.


Akrobatik på 1920-tals Indian

 

Under sista veckoslutet i mars arrangerades en mc-mässa i Västerås som enligt arrangörerna lockade cirka 10000 besökare. Det bjöds på en relativt bred utställning med både nytt och gammalt, men det var tunnsått med hojar inom Mässing & Nickels 1931-gräns.
De som skulle platsa där var endast några Indians från början av 1920-talet, anpassade för körningar i så kallade dödstunnor. Flera uppvisningar anordnas under veckoslutet då en sådan Indian spelade en viktig roll.
Dödsryttaren Jonas ”Lazy Joe” Henriksson placerade sin Indian på en rullbana och ställde in gasen på omkring 40 km/tim. Därefter följde ett program med våghalsiga balansövningar och de nedanstående bilderna visar några exempel på detta.
(2014-04-12)


Grå Harley-Davidson 1912 i Classic Motor

 

Classic Motor bjuder i det nu aktuella numret, 4-2014, på en artikel om en motorcykel som med stor marginal ligger inom Mässing & Nickels 1931-gräns. En rör sig en Harley-Davidson 8A från 1912, en grålackerad ”The Silent Grey Fellow” med 1-cylindrig motor.
I tidningen kan man läsa att motorcykeln köptes i renoverat skick av Gert-Ove Johansson för att kunna ställas ut på MC Collection. Men renoveringen nådde inte till den höga standard som är kännetecknande för motorcyklar som visas på MC Collection. Så Lasse Ohlsson fick uppdraget att genomföra en ny renovering till ett till synes korrekt originalutförande.
Det är Lars P. Hedner som har skrivit texten och Björn Tiedeman har fotograferat.
(2014-04-08)



 

                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se