Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter juli 2019
 

 


T-Fordklubbens Sörmlandsrally


I helgen höll Svenska T-Fordklubben ett rally i trakterna kring Öster Malma. Deltagarna samlades på fredagen, med middag och möjlighet att utforska Öster Malmas 1600-tals slott. På lördagen besöktes Sparreholms Bilmuseum, Speedwaymuseet, F11 Museum samt Nyköpings Automobilsällskaps klubblokal.

Jag har endast bilder från sista dagen, söndagen. Då kunde de som ville besöka närbelägna Sternersborgs Choklad i Björnlunda. Detta lilla café ligger i en byggnad som tidigare varit Anton Sterners fabrikörsvilla på den tiden det pågick möbeltillverkning. Idag tillverkas i stället praliner och glass. Anton var även tidig att skaffa automobil, och hade en av märket Puch.

Om någon kan bistå med mer information eller bilder från rallyt så är det välkommet att skickas in.

(2019-07-29)

Här är Christer Martin-Löf från, Stockholm, på väg att lämna Öster Malma med sin T-Ford från 1914. Denna bil kommer ursprungligen från Hälsingland, där den hade nummer X206.

T-Ford 1920 ägd av Marie Fahleson, från Vallentuna, lämnar här Öster Malma.

1923 års modell ägd av Alexander Engström, Nykvarn, lastad på kärra i Björnlunda.

Niels Sørensen, från Tving, deltog med en nyinköppt T-Ford Roadster från 1922, här parkerad i Björnlunda.


Thulinträffen 2019


Idag var det dags för den 21:e upplagan av Thulinträffen på Citadellet i Landskrona. I år uppmärksammades att det är 100 år sedan Enoch Thulin omkom. Enoch föddes 1881 i Simris och efter att ha avlagt sin doktorsexamen på Lunds universitet tog han flygcertifikat i Frankrike 1912. Året därpå togs flygcertifikat även i Sverige, och han köpte ett Bleriot-flygplan som användes i kommersiella flygningar och i flyguppvisningar. När första världskriget bröt ut 1914 ökade efterfrågan på flygplan och företaget AB Thulin Aeroplanfabrik bildades. Under kriget gick affärerna bra, men efter krigsslutet ställdes produktionen om till att tillverka bilar år 1919 och företagsnamnet ändrades till AB Thulinverken. Samma år skedde även den fatala olyckan när Enoch Thulin på kvällen den 14 maj störtade med sitt plan under en uppvisning i Landskrona.

Thulinverkens biltillverkning representerades på träffen av den Thulin-bil som ägs av företaget Faverely Nordic, före detta Thulinverken. Bilen är en av de senare modellerna, med friliggande sufflett, som tillverkades efter Thulinverkens konkurs under förvaltningsbolaget TEVE. Utöver denna fanns ytterligare nio bilar inom Mässing&Nickel-området, med betoning på Ford. Fem stycken A-Fordar deltog, inklusive den brandbil som ägs av Landskrona kommun. Ytterligare en brandbil deltog i form av en Chevrolet från 1929 ägd av Rönnebergs härads hembygdsförening.

(2019-07-20)

Thulin Typ A25 från 1923. Dessa senare bilar har en starkare motor på 25 hästkrafter.

Sven-Åke Nilsson deltog med Ford TT lastbil från 1924.

Peter Billquist deltog med denna nyrenoverade Packard Standard Eight Modell 733 Convertible Coupé från 1930. Bilen levererades ny i Kanada den 3:e mars 1930.

Här bjuds på åktur i Ford Modell AA brandbil från 1931. Bilen ägs av Landskrona kommun. Denna bil användes tidigare inom den frivilliga brandkåren på Ven.

Denna Ford Modell A De Luxe från 1931 ägs av Jan och Ingegärd Ahlberg från Kågeröd. Bilen har tvådörrars kaross, Tudor Sedan, med beteckning 55B.


Oldsmobile Speedster 1917


Mässing&Nickel-medlemmen Lars Dagobert i Helsingborg har under ett tjugotal år renoverat en Oldsmobile Speedster från 1917. Bilen är av Modell 37 vilket innebär att den har en rak sexcylindrig toppventilsmotor, som i originalutförande är på 44 hästkrafter. Detta var den mindre motorn som Oldsmobile erbjöd vid denna tid, där den större motorn var en åttacylindrig V-motor på 58 hästkrafter. Bilen är byggd i Speedster-utförande, som rundbanebil för tävlingsbruk, och är inte gatregistrerad.

Bilen hittades som ett skogsvrak på en skrot i Hammarsund där den stått i 60 år, och bilens äldre historik är inte känd. De kvarvarande delarna av bilen togs till vara där de låg utspridda på området, och har nu renoverats. Nyligen har bilen varit uppstartad och provkörd, och den "går som ett spjut". Det planeras att bilen ska delta i kommande tävlingar i historisk racing, till exempel under nästa års Jakriborg Grand Prix.

(2019-07-16)


Efterlysning om Phänomobiler i Göteborg


I början av 1914 startade Phänomobil-bolaget droskverksamhet i Göteborg, emellertid blev det en kortvarig existens, endast drygt ett år. Måndagen den 23 februari 1914 började Phänomobilerna sin drosktrafik i Göteborg. Under söndagen, dagen före, företogs en defilé genom stadens gator, som överallt där den drog fram väckte stor uppmärksamhet för vagnarnas smäckra och eleganta utseende och tysta gång.

Förmodligen var verksamheten i Göteborg ett dotterbolag, kanske modern fanns i Stockholm. Vem vet något om detta droskföretag? Vem vet något om de Phänomobiler som bolaget satte på fötter? Droskäventyret blev dock kortlivat. Dryga året. Varför? Vad hände? Drog moderbolaget med sig Göteborgsverksamheten, eller?

Jag har två bilder där dessa svarta trehjulingar står uppställda inför premiären. Det finns även en motsvarande bild, men betydligt fler automobiler, från Stockholm: »Kortege av Phänomobiler på Skeppsbron 1913». Kan det vara den verksamheten som startar ett dotterbolag i Göteborg, året efter?

Om någon har någon kunskap om detta, kontakta Bengt Göthberg, 0705 449040.

Text: Bengt Göthberg
(2019-07-11)


Här står Phänomobilerna uppställda inför premiären. Foto: Bengt Göthberg


Vårgårdaträffen för förkrigsfordon

 

Den 28-30 juni anordnade Peter och Iréne Qvint en träff för förkrigsfordon i trakterna kring Vårgårda. Detta var en uppföljare till den träff för förkrigs-Chevroleter som Olle och Christina Bergqvist ordnade förra året i Höganästrakten. I år visade det sig att det fanns plats för fler fordon än de anmälda Chevrolet-bilarna, så även förkrigsbilar av andra fabrikat var välkomna. Totalt deltog 19 ekipage under helgen, med en blandning som får sägas vara representativ för bilar i Sverige under förkrigstiden, med stor dominans för Ford och Chevrolet.

Höjdpunkten var det rally som hölls under lördagen den 29:e, men flertalet deltagare samlades i paret Qvints trädgård redan på fredagen. Lördagens rally gick på småvägar väster om Vårgårda till Anten-Gräfsnäs museijärnvägs station i Anten. Där beskådades en avgång till Gräfsnäs med tåget draget av ånglok, och sedan hölls en guidad tur i museets imponerande verkstad. Resan fortsatte på småvägar till Gräfsnäs, där bilarna parkerades i slottsparken medan de som ville intog lunchbuffé. Sista besöksmålet för dagen var Sven och Birgitta Liljeqvists "Gammelmacken i Sollebrunn". Efter en fantastiskt fin runda på totalt cirka 10 mil samlades bilarna för gruppfoto på Tånga Hed. Sedan samlades deltagarna för en kopp kaffe i Qvints trädgård, och kvällen avslutades med en god middag på Mathias Kök o Rum.

På söndagen avslutades träffen med en tur på cirka 30 km på mycket vackra vägar öster om Vårgårda, i trakter med gammal historia och många välskötta gårdar, med beteshagar, kor och får. Detta är en miljö som påminner om hur det såg ut när dessa bilar var nya, fast nu är de flesta vägarna bredare och asfalterade.

Text: Per-Åke Larsson
Foto: Anna-Karin Larsson, Peter Qvint

(2019-07-09)

Mats Jansson deltog med 1926 års Ford Modell T Roadster.

Egon och Marita Saxberg deltog med sin 1931 Chevrolet Independence Series AE, 2-door Coach. Bilen är rejält patinerad, den gamla ytrosten är noggrant behandlad med linolja. (Bilden är tagen tidigare under sommaren, på Hjulets dag i Gräfsnäs.)

Gruppbild vid Tånga Hed. Av de 14 bilarna på bilden är elva tillverkade 1931 eller tidigare.

Peter och Iréne Qvint vid sin Chevrolet Superior Series K Roadster från 1925.

Alf Olsson deltog med sin täckta Chevrolet 1929 Sedan, fint renoverad för många år sedan.

De sex Chevroletbilar som deltog var av årsmodellerna 1922-1931. Utseendemässigt var förändringarna under de här åren inte så stora, men om man tittar lite närmare kan man se några. Bilen till vänster är Per-Åke Larssons 490 Touring av 1922 års modell. Förändringarna från det att 490-modellen introducerades år 1916 hade varit måttliga. I mitten Qvints Superior av 1925 års modell. Notera den högre kylaren och motorhuven, som egentligen inte behövde vara högre eftersom bilen hade samma motor som tidigare. Men bilen såg nu mera modern ut, mera lik modellerna från tillverkarna av de större amerikanska bilarna. Notera också att den nedre delen av framrutan följer välvningen på torpedväggen, som i sin tur nu ansluter till de nu raka, något lägre midjelinjerna. Också klart mera modernt. Däcken är lite bredare, även om hjulen fortfarande har träekrar. Bilen till höger är Christer Johanssons 1929 International Series AC Touring, med den för året nya sexcylindriga motorn. Inte bara motorn, utan också motorhuven, däcken, ja hela bilen, är större – utom vindrutan, som nu är lägre och odelad.

Christer kör upp sin Chevrolet 1929 på släpet, för hemfärd till Kumla. Dragbilen är Christers Scania av 1958 års modell. På flaket står Arne Åkessons Superior K Touring 1925, en bil som han uppskattar att han har kört mer än 15 000 mil med efter renoveringen.

Med på träffen var ytterligare en öppen Chevrolet av 1929 års modell, mycket fin. Den kördes av Carl och Inger Håkansson från Karlstad.

Ford Modell A Tudor, en vanlig modell på vägarna i Sverige när det begav sig. Margareta och Bosse Björck deltog med denna från 1928.

Tre stycken A-Ford Tudor deltog på träffen. Här Irene och Hans Ivansson med sin bil från 1931.

Roy och Elisabeth Appelqvist deltog med sin 1930 Ford A Roadster, närmst i bild. Bakom står en Ford 32:a.



 

                                      © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se