Nyheter december 2010
 

Julnöten knäckt?

 

Bilden på snöfordonet har väckt intresse och vi har nu fått in två heta tips som pekar åt samma håll. Det är Mässing & Nickelmedlemmen Ulf Edlund som gissar på Franklin. Anders Svenfelt från finska Kronoby undrar om fordonet på bilden ursprungligen varit en luftkyld Franklin, av de första modellerna med tvärställd motor.

Åtminstone ett par Franklin-bilar med tvärställd luftkyld 4-cylindrig motor 1904-1905 importerades till Sverige. Den kände bilmannen Gustaf L.M. Ericsson körde exempelvis en sådan i en vintertävling Stockholm-Uppsala 1905. Mycket talar för att snöfordonet ursprungligen varit en sådan bil. För att om möjligt få detta bekräftat har vi skickat över bilden till Franklin-klubben i USA.

Men vi väntar fortfarande på tips vem som kan ha byggt detta snöfordon, men detta kanske kan få sin lösning med tiden. Bilderna nedan är fabriksbilder och visar olika Franklin-modeller, antagligen 1905. När vi är inne på Franklin kan vi också nämna att Mässing & Nickel har fått en ny medlem som äger två Franklin-bilar! Mer om detta kommer säkert i nästa månadsbrev från Mässing & Nickel. (2010-12-31)




Classic Motor skriver om Styrkeprovet

 

Tidningen Classic Motor och dess medarbetare Robert Gustavsson har nu skrivit en artikel om nästa års Styrkeprov, som ju ska köras i Arvika 4-7 augusti.  Den fint skrivna artikeln finns nu att läsa på tidningens nätsida och nås via följande länk. Det är kul att detta arrangemang uppmärksammas på det här sättet, dessutom länkar man vidare till Mässing & Nickel, AHK och Arvika Fordonsmuseums hemsidor.

För övrigt kan nämnas att vi inom kort kommer att släppa den officiella inbjudan här på hemsidan, så håll utkik! (2010-12-30)


 

Erling Carlsson ny i AHK:s styrelse

 

Mässing & Nickelmedlemmen Erling Carlsson kommer att från årsskiftet ingå i AHK:s styrelse. Han kommer då att ersätta Rolf Berg som lämnat styrelsen sedan han flyttat till södra Sverige. Det känns bra att på det här sättet få ”Mässing & Nickelrepresentation” i styrelsen, bland annat med tanke på arrangörskapet för Styrkeprovet 2011.

Inom Mässing- & Nickel är Erling en av kontaktpersonerna för bilar till och med 1915. Han är också en flitig deltagare i våra evenemang och kör gärna sin Hurtu 1912 och Oldsmobile 1903. En del gamla motorcyklar finns också i hans ägo och vi känner till att flygmaskiner är ett av hans andra intressen.

Vi önskar Erling lycka till med arbetet inom styrelsen!

(2010-12-29)

 

 

Det är så här vi brukar se Erling,

spakande sin Oldsmobile Curved

Dash Runabout från 1903


 

Inbjudan till Sneglefarten 2011

 

I november visade vi här på nyhetssidan några bilder från Sneglefarten som kördes i Norge 2009. Kort därefter fick vi besked från Trygve Krogsæter att ett liknande rally ska anordnas i Sverige 2011.

Nu är det bestämt att Sneglefarten 2011 kommer att köras i Ljungbyhed i Skåne 17-19 juni. Den här gången är det Trygve som tillsammans med Åke Lindell bjuder in till detta. Det är alltså ingen klubb som står bakom detta, men både Trygve och Åke är ju medlemmar i Mässing och Nickel.

Man tycker att platsen borde passa bra för deltagare från Sverige, Norge och Danmark. Men man hoppas även få med någon från England och Tyskland. Det finns plats för maximalt 20 deltagare och redan har man 4 anmälningar, varav en kommer att köra en bil från 1902!

Så därför det viktigt med anmälan så fort som möjligt, sista anmälningsdag är annars 1 mars. Totalt ska det köras cirka 7 mil, fördelat på 5 mil på lördagen och 2 mil på söndagen.  Övernattning kommer att ske på Ljungbyhed Park Hotell och kostar 775 kr per natt för dubbelrum inklusive frukost. Det kommer att tas ut en startavgift på 400 kr för att täcka diverse utgifter och lunch för två personer på lördagen. Kostnader för övrig mat betalar deltagarna själva till respektive matställe.

Rallyt är öppet för kategorier av fordon:

Alla bilar t.o.m. 1905

1-2 cylindriga bilar t.o.m. 1914

4-cylindriga bilar max 1-liter t.o.m. 1914

Elbilar t.o.m. 1914

Motorcyklar t.o.m. 1914

Den fullständiga inbjudan kan laddas ner här som pdf-fel.

Förhoppningen är nu att många ägare av ”godkända” fordon anmäler sig till detta evenemang. Chansen är stor att det blir den största samlingen i Sverige i modern tid när det gäller så här gamla fordon. (2010-12-28)

 

 

 


Sneglefarten är rallyt för de riktiga gamla och motorsvaga bilarna. 2011 års rally kommer att köras i Ljungbyhed 17-19 juni. Max antal deltagare är 20 och redan har man fått in 4 anmälningar.


Vem vet något om Källströms Cadillac?

 

Mässing- och Nickelhemsidan läses inte bara av personer i Sverige. Då och då får vi även förfrågningar från utlandet där man speciellt uppskattar alla ”originalbilder”. Nyligen har vi fått en förfrågan från Manfred von Crailsheim från Schloss Sommersdorf, Burgoberbach, Tyskland. Han äger en Cadillac 1905 som har en mässingplåt där det står ”Källström, Stockholm”.  Manfred tror att hans Cadillac levererades ny till Stockholm och användes som droska. Nu undrar Manfred om det finns någon som vet något om just denna Cadillacs historia. Han bifogar också en bild som visar när han går i mål med bilen i London- Brighton Run förra månaden. I startlistan står bilen som 1904, men Manfred kallar i sitt e-postbrev bilen för 1905. Detta rör sig utan tvivel om en 1905 års modell F Touring, men det går inte att från bara bilder utesluta att vissa av bilens komponenter kan vara tillverkade redan 1904.

Nej, någon riktig Stockholmsdroska är inte denna bil. Den importerades nämligen från England i renoverat skick till Sverige på 1960-talet av skeppsredare Ragnar Källström. Tidigare hade den deltagit i London-Brighton Run, bilen hade på den tiden en VCC-skylt med årtalet 1904. Ragnar var liksom bilens nuvarande ägare slottsägare, i detta fall gällde det Engholms Slott. Ragnar visade åtminstone upp bilen på ett par rallyn under senare delen av 1960-talet. I Svenska Veteranbilsrallyt 1966 ställde han utan tävlan eftersom anmälan kommit in försent, detta enligt ett rallyreportage i Autohistorica 1/67. I 1968 års rally var Ragnars Cadillac äldsta bilen. Ett referat med bilder från detta rally fanns i Autohistorica 4/68. Troligtvis befann sig denna Cadillac bara några år Sverige. I dag är bilen vinröd, men på 60-talet var den grön enligt Trygve Krogsæter.

Är det någon som kan fylla på med uppgifter om bilens vistelse i Sverige? När kom den hit och när lämnade den landet? Kanske är det någon som har bilder som kan vara intresse för den nuvarande ägaren?  (2010-12-27)

 

 


Manfred von Crailsheim med Cadillac går i mål i 2010 års London-Brighton Run. Denna bil ägdes under några år på 1960-talet av skeppsredare Ragnar Källström.


Hela 8 sidor i Autohistorica 4/68 ägnades åt Svenska Veteranbilrallyt 1968. På det här uppslaget ser vi till vänster Ragnar Källström i Cadillacen. På höger sida ses en annan tidig Cadillac som förgyllde rallyna på 1960-talet, det är Lars Liljas modell K Victoria Runabout 1906 som senare såldes utomlands och hamnade på ett museum i Holland. På höger sida finns också en bild på Erik Örtlunds Overland 1924, det vill säga den bil som Eriks son Hans-Erik körde till marknaden i Falun i höstas (se nyhetssidan för september). Till höger ses även Lennart "Svedino" Svedfeldt med en då renoverad Piccolo.


Klarläggande om Cadillac

 

Webmastern för Mässing- och Nickel, Lars-Göran Lindgren, har vid flera tillfällen satt ”1905” på Trygve Krogsaeters encylindriga Cadillac, det hände senast i november i notisen med bilder från Sneglefarten. Detta föranledde Trygve att skicka in en del kommentarer om tidiga Cadillacs och i synnerhet sin bil. Därför känns det viktigt att presentera ett försök till klarläggande om detta. Innan vi går in på just Trygves bil behöver titta lite på den tidiga Cadillachistorien.

Den första Cadillac modellen började säljas tidigt 1903. Den hade en encylindrig motor placerad under framsätet. Standardkarossen var en tvåsitsig Runabout, men många köpte till en löstagbar Tonneua-bakdel som möjliggjorde att fler kunde åka med i bilen. Under kalenderåret 1903 tillverkades och såldes 2497 Cadillac-bilar, till detta kan läggas 3 prototyper som byggdes 1902.

I januari 1904 presenterade Cadillac en förbättrad modell som fick beteckningen B. Den första modellen fanns emellertid kvar i produktion under hela 1904, men nu med beteckningen A. Modell B hade fått en slags motorhuvsattrapp, men själva motorn låg fortfarande under förarsätet. Chassiet på modell B uppvisade flera skillnader jämfört med modell A. Framaxeln bestod exempelvis av en I-liknande balk. Modell B erbjöds med olika karosser: 2-Sitsig Runabout, 4-sitsig Tonneua och 4-sitsig Surrey. Under kalenderåret 1904 tillverkade Cadillac 2319 bilar och i den siffran ingår således både modell A och B.

Inför 1905 slopades modell A, med modell B såldes under en stor del av året. De sista annonserna med en modell B lär ha publicerats i augusti. I januari 1905 kompletterades programmet med två modeller, E och E. Modell E och F var i princip tekniskt identiska med modell B. Den stora skillnaden var att motorhuvsattrappen hade ett mer normalt motorhuvsutseende. Dessutom var framaxeln nu rörformig.  Modell E erbjöds bara som 2-sitsig Runabout medan Modell F fanns som 4-sitsig Touring och 2-sitsig Delivery.

Under senare delen av 1905 presenterade Cadillac model C. Det var helt enkelt en modell B som försetts med den nya motorhuvsattrappen från modell E/F. Modell C såldes som 2-sitsig Runabout och 4-sitsig Tonneua. Modell C fanns inte med i den ordinarie katalogen för Cadillacs 1905-modeller, utan presenterades i en separat katalog.

Modell C fanns med i annonser mellan oktober och december 1905. I annonserna sades det att modell C var en bil för kunder som fortfarande såg behov av löstagbar Tonneua-bakdel . Men sanningen var nog istället att modell C var ett försök att bli av med återstående modell B chassier.

Totalt tillverkade Cadillac 4029 encylindriga bilar under 1905. De var fördelade på B-C-E-F, varav E och F stod för merparten. Modell C lär endast ha stått för en liten procentandel. Under 1905 hade Cadillac dessutom introducerat sin första 4-cylindringa bil, modell D. Åtskilliga modell B bilar konverterades också senare till modell C utseende, men dessa kan inte betraktas som riktiga modell C.

Ovanstående kompakta historik om Cadillacs tidigaste modeller bygger på information från flera källor, men mest från Cadillac Single-Cylinder Register. Men nu över till Trygves bil som troligen är den äldsta bevarade Stockholmsdroskan.

Trygve tror att det kom ett antal Cadillac modell B chassier till Sverige. Dessa fick sedan karosser och ”motorhuvar” byggda i Sverige. I ”originalafdelningen” finns ett par vintriga Stockholmsbilder med cirka 10 Cadillac droskor. Åtminstone 2 av dessa bilar har den typ av framaxel som Cadillac modell B var försedd med. Trygve tror att han äger en av dessa bilar!

När Trygve köpte sitt Cadillacprojekt saknades karossen, men antagligen har bilen ursprungligen haft ett karosseri motsvarande det som finns på den Cadillac modell F som Harald Jonsson renoverade för cirka 50 år sedan, men som numera finns familjen Rundberg i Hässleholm. Vid köpet hade Trygves bil en motorhuvsattrap som förmodligen tillverkats i Sverige med modell E/F som förebild. Denna ”motorhuv” har Trygve valt att behålla eftersom det är historisk korrekt.

Trygve ville ha en bil med Rear Entrance kaross, så vid renoveringen valde han att kopiera en modell B kaross som fanns på Harrahs bilmuseum i USA. Vid renoveringen valde Trygve att använda den rörformiga framaxeln som kom 1905, men den konstruktionsmässigt sämre modell B framaxeln ligger fortfarande i garaget. Det hade varit fullt möjligt att låta bilen fått en 1904 modell B motorhuvsattrap och framaxel, men så ville Trygve inte ha bilen. När det gällde hjulen så medföljde nytillverkade sådana i dimension 30x3,5 vilket var standard på 1905 års modell F. Modell B hade som standard annars dimension 30x3.

Trygve pekar också på att hans bil har 1904 navkapslar, smörjapparat i mässing och växelspak på insidan av sätet, alltså typiska 1904 detaljer. Detta stärker teorin att chassiet levererades från fabriken 1904. Chassinumret som ligger på 3-tusentalet säger definitivt 1904 och till och med tidigt 1904.

I FIVA-passet till Trygves Cadillac står det ”Rebuilt” vilket är en beteckning som FIVA använder till bilar utan känd identitet och som är uppbyggda av delar från olika källor. FIVA daterar dessutom fordon efter chassiets tillverkningsår och inte modellår som man gör i USA.

För att undvika förväntningar om ”originalitet” ska kanske Trygves bil kallas för ”Cadillac 1904 med modell C 1905 utseende” eller något likande.

Tilläggas kan att man varje år brukar kunna se cirka 10 Cadillac-bilar med 1905-utseende i London-Brighton loppet, där bilarna måste vara tillverkade senast 31 december 1904. (2010-12-26)


Cadillac modell A Runabout.


 

 

 

Cadillac modell B Tonneua.

 

 


 

Cadillac modell F Touring.

 

 


 

Cadillac modell C Tonneau.

 


 

Trygve Krogsaeters Cadillac i "sportigt" Runabout-utförande under Styrkeprovet i Norge 2007. Foto: Anna-Karin Larsson.

  Trygve Krogsaeter med fru deltog i Styrkeprovet i Solbackatrakten 2008. Då var Cadillacen åter droskutrustad och

  försedd med Tonneau-bakdelen.


 

Julnöt!

 

Frågorna hopas sig kring ett foto som Göran Flank ställt till förfogande. Det ser ut vara något slags snöfordon. Men vad är det? Vem har byggt detta? Blev den klar? Vad hände sen? Någon som känner till motor och växellåda?

Bilden i cirka A4-format har hängt inramad på den större bondgård i norra Hälsingland, men de nuvarande ägarna känner inte till något om fordonet. Det ser ut som att man har delat på motor och växellåda och kopplat dessa med kedja i stället. Motorn ser att vara fyrcylindrig och det verkar vara en planetväxellåda och fartband/backband. På drivhjulet kan man avläsa något om patent år 1905, men kan verkligen hela fordonet vara tillverkat så tidigt?

Alla tips för att knäcka denna ”nöt” är förstås av intresse, kanske kan någon åtminstone identifiera motor och växellåda? Vi väntar med spänning på tips och lovar att återkomma om det kommer in någon ”hett”! (2010-12-24)

 


Bildkampanj startar

 

Nu drar vi igång en kampanj för att få fler medlemmar att skicka in bilder på sina fordon. Redan nu ligger det en del bilder på körklara fordon i kategorin ”Fordonsbilder” (under ”Bilder/Film”) samt några under ”Projektbilder”. Titta efter om dina fordon finns med där. Om inte vill vi att du skickar in en eller par bilder, så läggs de upp inom kort.

Mer information gällande bildinskickning står i den här nedladdningsbara pdf-filen. Till e-postadressen webmaster@massingnickel.se kan vi bara ta emot 5 MB per email, så har du mycket får du försöka dela upp på flera email.

Med ledning av den medlems- och fordonsförteckning som Gunnar Geijer sköter kommer kontakt att tas med respektive medlem. Inom kort kommer detta att inledas med medlemmar som enligt förteckningen har körklara fordon. Fortsättning kommer sedan att ske med medlemmar som har renoveringsprojekt. I det här sammanhanget kan det också passa bra att påminna att ni väl håller Gunnar uppdaterad med eventuella förändringar i fordonsinnehav.

Från början var Mässing & Nickel huvudsakligen avsedd för ägare av bilar tillverkade senast 1931. Men i våras öppnade vi upp mer för motorcyklar eftersom vi vet att ett flertal av våra medlemmar äger även sådana, trots att de inte finns med i fordonsförteckningen. Så därför vill vi även gärna få in bilder på motorcyklar, samtidigt som Gunnar behöver få med dessa i fordonsförteckningen.  (2010-12-23)

 

 



Många artiklar om veteran- och vintagefordon i Norsk Motorveteran

 

Sedan Tor Ivar Volla tog över som redaktör för tidningen Norsk Motorveteran för några år sedan tycks tidningens utrymme för artiklar om veteran- och vintagefordon ha ökat påtagligt. Ett bra exempel på detta är det nu aktuella numret 10-2010. På två sidor skriver Asbjörn Rolseth om det för många okända lastbilmärket Bethlehem, varav ett par rullade i Norge i början av 1920-talet. Det första Indy 500 loppet som kördes 1911 uppmärksammas i en djupgående artikel på hela sju sidor. Den artikeln har skrivits gemensamt Kjetil Langsaether och Tor Ivar Volla. Tor Ivar står också bakom en sjusidig artikel om Bilåret 1910. Tor Ivar ligger också bakom en artikel om den märkliga svanbilen, byggd på ett Brooke 25/30 HP chassi 1910. Tormod Magelssen berättar på tre sidor historien om en Buick 8-87 1931 som varit i samma familjs ägo sedan den var ny. Även insändarsidorna innehåller en del mässing och nickel, bland annat flera originalbilder. För mer info, surfa in på tidningens webbplats. (2010-12-18)


Nummer 10-2010 av Norsk Motorveteran innehåller bland annat artiklar om den märkliga svanbilen och det första Indy 500 loppet.


Artiklar om fordon från mässing- och nickelepokerna i Nostalgia 

 

Senaste numret, 1-2011, av Nostalgia innehåller flera artiklar om fordon från mässing- och nickelepokerna. Tidningen inleds med 7 sidors historik om Chevrolets första 40 år med anledning av att märket snart kan fira 100 år. Denna artikel har författats av Göran Ambell. Göran har också skrivit en 4 sidors artikel om Svenska A-Fordarnas Gränsträff i Båstad i somras. Bengt Aronsson har bidragit med en artikel om den Flying Merkel 1000 cc motorcykel från 1914 som ägs Ove Johansson och som kommer att kunna beskådas på MC-Collection i Sollentuna från den 1 februari 2011. Peter Haventon inleder en artikelserie om karossbyggaren Pinin Farina och där visas bland annat flera bilder på mässing- och nickelmedlemmen Ulf Edlunds trevliga Lancia Artena 1931, vilket är den äldsta bilen i Sverige som har försetts med kaross från just Pinin Farina. De båtintresserade kan glädja sig åt en artikel om en makalöst tjusig CG Pettersson-båt från 1920-talet. I ledaren nämner också Göran Ambell att hans senaste projekt är från 1915. Det återstår att se om han kommer att nämna mer om detta i kommande nummer. (2010-12-11)


Nr 1 2011 innehåller bland annat en 4 sidors artikel om Svenska A-Fordarnas Gränsträff i somras. I samband med detta har mässing- och nickelmedlemmen Olle Bergström intervjuats.


Artiklar om målarprinsens Benz

 

Nya Wermlands-Tidningen publicerade i september en artikel om den Benz som köptes ny av prins Eugen år 1907. Den bilen hamnade nämligen i Värmland på 1920-talet och där den slutligen skrotades. Ursprungligen hade bilen registreringsnummer A8, men fick värmlandsnumret S1146 troligen 1921. Innan dess ägdes bilen av friherre Johan Nordenfalk på Ferna Bruk utanför Skinnskatteberg. Det är okänt om och vilket U-nummer bilen då hade. Nordenfalk köpte Benzen 1913 med i det första U-registret som fördes till slutet av 1915 finns inte någon Benz upptagen. I samband med artikeln har nwt intervjuat Kent G:sson Ekberg som är intendent vid Arvika Fordonsmuseum men även medlem i Mässing & Nickel. Den trevliga artikeln går fortfarande att läsa på tidningens webbplats, klicka på följande länk.

För ett par veckor sedan kom nummer 3 2010 av Sveriges Fordons-historiska Klubbs ”Bulletinen”. Där finns också en artikel med historien om denna Benz. Artikeln illustreras precis som nwt-artikeln med ett par bilder på den aktuella bilen.

Inom kort kommer en bild med två Benz-bilar att läggas upp på ”Originalafdelningen” på den här webbplatsen. Bilden som troligen aldrig tidigare publicerats visar en täckt och en öppen bil i samband med en utställning. Den täckta kan möjligen vara prins Eugens bil. Men både kronprins Gustav (senare Gustav V) och prins Carl köpte 1907 likadana Benz-bilar, så det finns en möjlighet att det är dessa bilar som visas på bilden. (2010-12-07)


Den här bilden finns med i både Nya Wermlands-Tidningens och SFK Bulletinens artiklar om prins Eugens 40 hästkrafters Benz från 1907. Bilden visar bilen så som den såg ut när den köptes begagnad 1913 av friherre Johan Nordenfalk på Ferna Bruk utanför Skinnskatteberg. Bilen är här försedd med vinterkarossen, men det fanns även en öppen sommarkaross.


Radiostyrd Scania-Vabis buss visades i Stockholm

 

I samband med förra årets Hjulmarknad i Stockholms frihamn visade Bertil Åkesson upp sin då halvfärdiga radiostyrda Scania-Vabis buss 1928 i skala 1/14. Det var ett trevligt inslag bland de radiostyrda lastbilarna av betydligt senare årgångar. Vid årets Hjulmarknad den 27 november kunde Bertil visa och demonstrera den färdiga bussen. Det ligger förstås åtskilliga timmar bakom ett sådant här scratchbygge. Stora delar av bussen som kaross och chassibalkar är byggd av trä. Bussen är nu målad och märkt som en Stockholmsbuss från linje 54 och man får anta att Spårvägsmuseets ”54:a” från 1928 stått som inspiration och förebild. Bild på denna finns bland annat på Scaniasidan. (2010-12-04)


Färnsjörepan den 5 mars med Ice Racing Shootout

 

Filipstad fyller 400 år 2011 och det kommer förstås att uppmärksammas på olika sätt. Bland annat kommer man att dra igång en gammal klassiker, Färnsjörepan. Det är en regularitetstävling med rullande start och tävlingssträckan är 403 meter. Vinnare blir den som har minsta tidsdifferensen mellan två åk. Evenemanget är öppet för hot rods, motorcyklar, veteranbilar, replikor, mopeder och sportbilar. Årsmodell-gränsen är satt till 1969. Redan nu är flera så kallade ”Nordiska Specialvagnar” anmälda, men det vore inte heller fel att få se t.ex. strippade T- och A-Fordar? Kanske finns det någon hugad ”mässing och nicklare” som vill ställa upp med snökedjor? Skulle nog bli succé i så fall! Arrangörer är Intresseföreningen Hjulhälja med kommittéerna Långlia-loppet och Färnsjörepan. Mer information finns på deras hemsida. Kolla även in teasern på Youtube. (2010-12-02)


   

© 2011 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se