Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter maj 2020
 

 


Bosse Bymans Flanders-projekt


Bo Byman i Storvik är välkänd inom veteranhobbyn, främst för sin 1912 års T-Ford som han haft sedan början av 50-talet och kört många veteranbilsrallyn med, men även för Kvarnbackens Prylmuseum som han drivit i många år. Ett annat av hans projekt är en bil av märket Flanders som han har ägt i över 60 år. Under dessa år har han jobbat av och till med att renovera den, och i höstas tog det fart ordentligt då Leif Holmberg började hjälpa till. Under vintern har de sista detaljerna fixats, nya skärmar har tillverkats, karossen lackerats och en ny sufflett sytts. Så efter många timmars arbete kunde Bosse och Leif häromdagen ta ut klenoden på en första provtur i sommarvädret. Detta var första gången bilen kördes på circa 95 år. Av en ren händelse råkade det även vara Bosses födelsedag!

Bilen är en 1911 års Flanders Modell 20, och har en fyrcylindrig motor på 20 hk. Flanders var en mindre syskonmodell till bilen E.M.F, och tillverkades åren 1910 - 1912 i Detroit, Michigan. Modell 20 var den enda Flanders-modell som erbjöds, och fanns med ett antal två- till fyrsitsiga karossalternativ. Syskonmodellen hette E.M.F. Modell 30, och hade således en effekt på 30 hk. Även en sådan finns bevarad i Sverige, hos Ulf Edlund.

Flanders-bilen har även anknytning till Bosses hemtrakter, då den ursprungligen ägdes av Storviks Sulfitaktiebolag i Gästrike-Hammarby. Detta företag ingick vid den här tiden i Wallenberg-ägda Kopparbergs Sågverksbolag. Den 19 april 1912 inregistrerades en bil på sulfitaktiebolaget, och fick då igenkänningsmärke X111, vilket förmodligen är Flanders-bilen. Vid 1916 års registeromläggning fick i alla fall bilen den 10 februari igenkäninngsmärke X22, även då stod sulfitaktiebolaget som ägare. Bilen användes av bolaget som "direktionsbil" fram till 1921, då den i stället hamnade på Ockelboverken, men kom senare tillbaka till Gästrike-Hammarby 1925. Bilen avregistrerades 1932 efter att ha stått garagerad i ett antal år. I början av 50-talet förpassades bilen att stå utomhus, och då bestämde sig Bosse för att rädda den. Så 1954 hämtades den av Bosse där den stod på en industritip.

Fler bilder från renoveringsarbetet kan ses under Projektbilder.

(2020-05-30)

Mellan dessa bilder skiljer 66 år! Här är bilen redo för provtur den 29:e maj 2020.

Här har Bosse hämtat bilen 1954. Den var då modeniserad med en annan vindruta och nya stänkskärmar i 1,5mm plåt.


PS Auction Samlarbilsauktion


Foto: PS Auction

Den 1925 års Hupmobile modell R14 som tidigare, i september, presenterats här på nyhetssidan är nu till salu igen. Bilen som förra året var till salu av Bengt Andersson, införskaffades av Eda-Kalle, och är nu till salu av Kalles dödsbo. Auktionsobjektet kan ses här.

Försäljningen ingår i PS Auctions samlarbilsauktion som avslutas den 20 maj. Ett par andra äldre objekt som ingår i auktionen är en New Hudson 1929, en påbörad renovering av en A-Ford Tudor Sedan 1929 samt en 1931 års Chevrolet 4-Door Sedan.

(2020-05-17)


Tank till vilken bil?


Gunnar Geijer delar med sig av några bilder av en okänd tank:

Förre ägaren säger att den är till en Austro Daimler men enligt Stig Larsson och A-D-klubben är den inte från någon sådan bil. Är det någon i M&N som kan hjälpa mig att identifiera den?
Längd 835, största höjd 240 mm. Tankrör diameter 70, längd 140 mm. Tänkte ha den till min Daniels men det är bättre om den kommer till rätt bil. Byter den gärna om någon kan tillverka en tank till Daniels efter ritningar!

Hör av er till nyhetsansvarig så kan eventuell information förmedlas.

(2020-05-12)



 

                                      © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se