Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
 
Nyheter juli 2014
 

Inför Styrkeprovet: HD har träffat arrangörerna

 

Inför Styrkeprovet kommande veckoslut har HD, Helsingborgs Dagblad, träffat två av rallyt arrangörer. Det är Gösta Ekeson och Olle Bergqvist som båda bor i Kullabygden. Besöket har resulterat i en artikel som även finns tillgänglig på webben via ett klick på följande LÄNK.
Där får även se flera bilder på Göstas Opel 1910 och Olles Chevrolet 1918, två bilar som kommer att finnas med när rallyt körs fredag och lördag.
(2014-07-29)


Körsällskapets Sommarrally

 

Den 14‑15 juni ordnade Körsällskapet för andra gången ett sommarrally för fordon tillverkade före andra världskriget. Av de 24 fordon som deltog på lördagen var tolv tillverkade 1931 eller tidigare. Vädret var strålande, så vid samlingen i Örby i Marks kommun fälldes suffletterna ner.
Sommarrallyt hade i år förlagts lite längre norrut, på småvägar längs Viskans dalgång, med en sväng till Svenljunga vid Ätran. Man besökte bland annat det nyöppnade Bynanders Motormuseum.
Av de äldre fordonen var det tre som var med första gången på Körsällskapets sommarrally: Peter och Irene Quint med 1925 års Chevrolet Superior K Roadster, Clas och Kerstin Lindblad med 1931 års Ford modell A Tudor samt Göran Gårdling som också körde A-Ford, en Coupé från 1930. Äldsta bil i rallyt var en Ford modell T Touring från 1910 som framfördes av Lasse och Marianne Strömberg.
Under söndagsturen körde de flesta upp till utsiktspunkten på Hyltenäs kulle – ett rejält styrkebesked av de äldsta fordonen och deras förare.
Textunderlag från Per-Åke Larsson
Foto: Peo Flinck (2014-07-23)


Åke Lindell fäller ner suffletten på sin Overland modell 91 Touring från 1922.

Rallyts arrangörer Anna-Karin och Per-Åke Larsson körde rallyt med Chevrolet Superior K Sport Touring  1925. Här fäller Per-Åke och Anna-Karin ner suffletten.

Lasse och Marianne Strömberg hade rallyts äldsta bil, denna Ford modell T Touring från 1910.

 

Förarsammanträde innan avfärd.

 

Ronnie och Maria Möller körde rallyt med en Chevrolet National AB Coach 1928.

Peter och Irene Quint kom till start med Chevrolet Superior K Roadster 1925.

 

Några av rallyts äldsta bilar, med den äldsta längst till vänster, Lasse och Marianne Strömbergs Ford modell T Touring 1910.

 

Flera körde T-Fordar från 1920-talet, det här är Arne och Inga-Lill Gunnarssons Touring 1923. Arne är initiativtagaren och primus motor i Körsällskapet-SE.

Bengt Västhav körde förra årets rally med sin Fiat 501 Torpedo från 1925. I år mötte han upp vid Bynanders Motormuseum.

 

Här har Peo Flinck lyckats fånga de flesta av rallyts bilar.

 

Det var Sommarrallypremiär för Göran Gårdling och hans Ford modell A 45 B Coupé från 1930.

Även Clas och Kerstin Lindblad körde Sommarrallyt för första gången, här ses de i sin Ford modell A 55B Tudor Sedan 1931.


 

Windmillrallyt får stort startfält

 

Det internationella rallyt ”Windmill Rally” för motorcyklar tillverkade senast 1940 får ett stort startfält när det körs i Huskvarnatrakten första veckoslutet i augusti. Det står klart nu när anmälningstiden har gått ut.
Startlistan omfattar hela 130 motorcyklar, varav närmare 100 är tillverkade före 1931. Deltagarna kommer från sju länder: Tyskland, Danmark, Österrike, Nederländerna, Schweiz, Storbritannien och förstås Sverige. Eftersom rallyt huvudsakligen är en tävling där nationslag tävlar mot varandra kan man kalla detta för europamästerskap.
Den äldsta klassen som omfattar motorcyklar tillverkade senast 1914 kommer att ha 19 startande, den äldsta är en Peugeot från 1904. I nästa klass som omfattar tillverkningsåren 1915-1924 finns 24 anmälda ekipage. Den klass som har flest anmälda ekipage är den för 1925-1930, över 50 deltagare kommer att köra motorcyklar från dessa år.
Antalet svenskar är omkring 40 stycken, och cirka 25 av dessa kommer till start med motorcyklar tillverkade inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Den kompletta startlistan kan laddas ner HÄR (pdf-fil)
(2014-07-19)


Björn Åström och American Chicago 1911 är det äldsta svenska ekipaget i rallyt. (Bild från Internet)


Nyrenoverad Buick 1923 hos Tore Svensson i Kil

 

För drygt två år sedan rapporterades det på nyhetssidan om en Oakland Phaeton 1928 som Mässing- & Nickelmedlemmen Tore Svensson renoverat. Nu har den värmländska fordonsparken utökats med ytterligare en renoverad 1920-tals bil.
Tore som bor i Kil har nämligen slutfört renoveringen av en 6-cylindrig Buick 23-45 5-Passenger Touring från 1923. Bilen köpte han som ett skapligt objekt från den kände danske handlaren Viklit Graae Jørgensen. Hittills har bilen inte rullat så långt efter renoveringen, men i månadsskiftet juli/augusti ska bilen till Skåne för att köras i Styrkeprovet.
(2014-07-08)


Rekordstort deltagande i Styrkeprovet

 

Som tidigare meddelats kommer det att bli rekordstort deltagande i Styrkeprovet när det arrangeras med bas i Örenäs om cirka 4 veckor. När sista anmälningsdagen passerades fanns det 84 anmälda fordon, men sedan dess har arrangörsgruppen lyckats bereda plats åt ytterligare några deltagare.
På webbplatsen www.styrkeprovet.se kan man nu se en deltagarförteckning omfattande inte mindre 89 ekipage från fyra länder! Det innebär att 2011 års rekord i Arvika har passerats med över 20%. Det är även en avsevärd ökning jämfört med när Styrkeprovet kördes förra gången i Skåne med endast ett 20-tal ekipage.
Arrangörsgruppen med Hans och Christina Eriksson, Tomas Pålsson, Gösta Ekeson, Åke Lindell och Olle Bergqvist i spetsen har förberett det hela på bästa sätt och ser fram emot det hela. Funktionärer kommer att tas från Motorhistoriska Klubben i Skåne och både AHK:s ordförande och MHRF:s ordförande kommer att medverka vid arrangemanget. Det är sannerligen ett evenemang att se framemot!
(2014-07-03)

Inga-Lilla och Anders Larsson kommer att deltaga med Hupmobile modell 20 Runabout 1910.

                                      © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se