Nyheter juni 2013
 

Sommarens träffar och utflykter för T-Ford

 

Svenska T-Fordklubben anordnar under sommaren några träffar och utflykter. Först på tur står ”Järbosvängen” den 13 juli. Det är Carl Herman Schneider med familj som håller i detta arrangemang. Det blir start i Järbo 09.00 och det utlovas en dagsutfykt i T-Ford-tempo, lunch och middag samt underhållning i garaget hos familjen Schneider. För deltagande i detta arrangemang gäller föranmälan till Carl-Herman på telefon 0290-70050/070-5384609.

Drygt en månad senare, den 24 augusti, anordnar Kurt Lindström i Lammhult en Sommarträff för T-Ford. Det rör sig om en heldagsutflykt med Kurts gård Sanden 3 som bas. Även i det här fallet krävs föranmälan, kontakta Kurt på telefon 0472-260683.

(2013-06-27)


Järnvägsmuseet visar tidiga svensktillverkade fordon

 

Hösten 2012 stängdes Sveriges Vägmuseum i Borlänge. Delar från detta museum har nu flyttats till Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle där en vägrelaterad vägutställning ”På väg!” invigdes förra veckan. I utställningen kan man följa vägens och bilens utveckling fram till 1950-talet.

Man visar huvudsakligen svensktillverkade fordon som lånats in från olika museer. Det är glädjande att man valt att visa flera fordon som är tillverkade inom Mässing & Nickels intresseområde. Äldst är Gustaf Eriksons ”åkvagn”, den äldsta svensktillverkade bilen med förbränningsmotorer. Bilen som visas är ”originalet” och alltså inte någon av ”kopiorna” som byggdes i Surahammar och Södertälje under 1980-talet. Bilen byggdes ursprungligen 1897 mend modifierades i omgångar fram till cirka 1901.

Från året därpå, 1902, är nästa utställda bil tillverkad. Det rör sig om Scania första prototyp, tillverkad i Malmö. I utställningen ingår ytterligare en bil som är tillverkad inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Det är en Scania-Vabis typ 3S från 1912 som har ett Phaeton-karosseri från Nylunds i Stockholm. Man har inte glömt motorcyklarna och man visar såldes en D.S. (David Senning) från 1925, ett fabrikat som tillverkades i Dalarna.

De nämnda fordonen ägs sedan länge av Tekniska museet i Stockholm, och dessa har nu blivit tillgängliga för andra museer då Tekniska museets ”maskinhall” numera används till andra utställningar. Nedan finns ett filmklipp som visar när Gävle-utställningen byggdes upp.

Det finns i dagsläget ingen information om hur länge vägutställningen kommer att visas i Gävle, den information som finns är ”tills vidare”. Ett utmärkt tillfälle att besöka och titta på vägutställningen är under någon av ”motorsöndagarna” som Järnvägsmuseet anordnar mellan 23 juni och 18 augusti.

Det allra bästa tillfället är förstås den 28 juli då det anordnas ett Mässing & Nickeltema och då man särskilt välkomnar ägare med fordon (bilar och motorcyklar) tillverkade 1931 och tidigare. Förhoppningsvis är detta av intresse för Mässing- & Nickelmedlemmar i Gävleborg och angränsande län.

Deltagande ”temafordon” ska finnas uppställda vid Hennans Station på Järnvägsmuseets område mellan 11.00-13.00. De som visar upp sitt fordon har denna dag gratis entré (värde 100/60 kr) till Järnvägsmuseet. Möjlighet finns även att åka rälsbuss till museets fordonsmagasin i stadsdelen i Nynäs.

Om intresset för Mässing & Nickeltemat är tillräckligt stort finns det nog möjlighet att göra om något likande nästa år. Mer om ”Motorsöndagarna” finns att läsa HÄR.

(2013-06-20)

Erikson 1897-1901

 

Scania 1902

 

Scania-Vabis 3S 1912

 


Dags för den årliga Mässingsträffen - 30 juni

 

Den 30 juni är det dags för den årliga Mässingsträffen i Södermanland. Som vanligt är det Stefan Edlund som håller i arrangemanget. Som vid tidigare tillfällen blir det samling och start vid Sköldinge vid 10-tiden. Körsträckan kommer att bli 3-5 mil på varierande vägar och allt är avpassat efter gruppens äldsta fordon. Evenemanget avslutas sedan på Töversta gård under eftermiddagen.

Stefan hoppas att detta ska intressera en hel del ägare av mässingsfordon och han uppskattar att de intresserade tar kontakt via e-post eller telefon 070-5845030. Det är även till Stefan man ska vända sig om man behöver ytterligare information. (2013-06-13)


Gärdesloppet blev en blöt tillställning

 

Det 20:e Gärdesloppet genomfördes söndagen den 26 maj i Stockholm. Det var alltså år 1994 som det hela startade och de första åren var förkrigsfordonen i klar dominans. Den prägeln har tyvärr försvunnit, numera är det fordonen från 1950-, 60- och 70-talen som dominerar. I år var endast ett 30-tal fordon tillverkade inom Mässing- & Nickels 1931-gräns, procentandelen var mindre än 10% procent.
Vädermässigt startade dagen bra, men prognoserna varnade för regn under eftermiddagen. Och det visade sig stämma, för lagom till starten för själva kappkörningstävlingen och Concours De Charme-tävlingen började det droppa från himlen. Med tiden blev regnet rikligt vilket gjorde att årets evenemang tyvärr blev en blöt tillställning.

(2013-06-06)


Till höger: Richard Fors luftade pappa Ragnars Ford Modell T Touring 1911, en bil som renoverades för över 50 år sedan.

Gary Johansson med sällskap anländer till Biskopsudden  med Ford modell T Touring från 1912, en av evenemangets äldsta bilar.

En Chrysler CJ Coupé från 1930 lämnar evenemangs-området. En lapp på sidorutan berättade att denna bil, MHF529, var till salu.

 

Bilarna lämnar Biskopsudden för att genomföra en "Motorhistorisk Färd" genom centrala Stockholm. A-Fordarna var väl representerade som vanligt, här är det Hans Hellströms gulsvarta 68B Cabriolet från 1931. Efter följer en Citroen C4F 1931 körd av Thord Friström.

 

Christofer Willhans intervjuar Jeanette och Jan Rydén när de deltar i Concours De Charme. Bilen är en Ford modell A 45B Coupé 1930 som är utrustad med så kallade General Jumbo hjul.

Per Tholander återvänder till Biskopsudden efter att ha genomfört "Motorhistorisk Färd". Bilen är en Ford modell A Tudor Sedan från 1931.

 

Lars och Ulla-Maija Öhman anländer till Biskopsudden i dagens äldsta fordon. Det är förstås den välkända Cottereaubilen från 1906 som paret Öhman använder tämligen ofta. Efter Cottereaun följer en Ford A Tudor.

 

Ronnie Pettersson visade upp sin Harley-Davidson 750 cc från 1931. Motorcykeln med sidovagn såg ut att vara orörd.

Sven Fredrik Eriksson körde Indian Super Scout med sidovagn. Motorcykeln är från 1930.

 

Några av Gärdsloppets tävlingsbilar har ställts upp i depån. Bilen närmast i bild är Peter Enokssons Austin  Seven Ulster 1930 och bredvid står en ljusblå M.G. M-type 1929 som skulle köras av Mässing & Nickelmedlemmen Olle Leksell.

 

Emelie Lönnerheden körde en av tävlingens minsta bilar, en orange Austin Seven Ulster 1931.

Per Henricsson håller god fart fart på start/målrakan. Pers Bugatti är en typ 40 från 1929 och det var en av fyra Bugattibilar i årets Gärdeslopp.

 

Det regnade ihållande när bilarna i Vintageklassen radade upp sig för start. Vissa hade sufflett att fälla upp, andra inte. Här är det två Bugattibilar, Andreas Arrgård med typ 43 1928 och Filip Håkanson med typ 37 1929.

 


 

Ökad eftersläpning på www.massingnickel.se


Den senaste månaden har kön men ärenden till www.massingnickel.se ökat ytterligare. I dagsläget finns det ett 100-tal öppna ärenden, varav flera anmäldes för cirka 3 månader sedan. Just nu anmäls det fler ärenden än vad som samtidigt hinner avslutas. Därför kommer nog kön och väntetiden att fortsätta att öka. Som tidigare nämnts gäller de flesta ärendena ”Originalafdelningen” som för övrigt uppmärksammas av allt fler, inte sällan kommer det från frågor från andra länder. Nu under sommarmånaderna får man dessutom räkna med längre svarstider på frågor mm. Frågor gällande fordon tillverkade efter 1931 kommer vi att i princip släppa helt, de hinns helt enkelt inte med. Sådana frågor hänvisas i stället till andra forum. (2013-06-02)

 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se