Nyheter november 2012
 

Utställningen GranTurismo i Nacka

 

Under veckoslutet 16-18 november genomfördes utställningen GranTurismo Expo för andra året i rad. Liksom förra åter höll man till i mässlokalerna i Nacka Strand, där det tidigare fanns en bilfabrik. Enligt arrangörerna besöktes årets utställning av cirka 9500 personer, vilket är en ökning med omkring 1000 personer jämfört med premiäråret.

Bland alla mer eller mindre moderna sport- och lyxbilar visades även en hel del historiska fordon. Några hade sådan aktningsvärd ålder att de rymdes inom Mässing & Nickels 1931-gräns. Bilderna här intill har välvilligt ställts till förfogande av Karl Grönlund och visar Ulf Markefeldts Bentley 3-Litre 1926 och Per-Olof Håkansons Bugatti typ 51 1931, båda välkända från till exempel Gärdesloppet.

(2012-11-26)


Dödsryttare får kulturpris

 

På söndag kommer Sala Motorcirkus att få ta emot ett kulturstipendium på 25000. Det var tidigare i veckan som Salas kulturutskott beslutade att 2012 års stipendium ska tilldelas Björn Andersson, Magnus Andersson och Tomas Ekström. Man ger följande motivering: "Genom att på eget initiativ ge Salas medborgare möjlighet att få se motorcykelkonster i motordrom både i nutid och historiskt via det blivande motorcykelcirkus museet, har ni inte bara återväckt en lång tradition av Dödsryttare i Sala, ni har även givit Sala ett helt nytt museum som kan uppskattas av resten av världen".

Stipendiemottagarna har byggt en ny så kallad ”drom” där de uppträder som ”dödsryttare” på Indianmotorcyklar från 1920-talet. En del har säkert redan sett deras föreställning eller åtminstone läst Nostalgias artikel om cirkusen för ett par månader sedan.

Utmärkelsen som nu ska utdelas har redan uppmärksammats i del media, bland annat har P4 Västmanlands reporter Martin Vare intervjuat en av männen. Lyssna gärna på det inbäddade ljudklippet här nedan.

(2012-11-23/24)

 


Komplettering gällande Scania-Vabis typ I i Göteborg


Förra månaden fanns det information på nyhetssidan att Stig Larsson fått sin Scania-Vabis typ I färdig för trafik. I notisen nämndes även andra bevarade bilar av samma typ, bland annat en täckt bil som tidigare visades på Industrimuseet i Göteborg. Omgående kom besked från Pelle Lundström var den bilen finns idag: i en lagerlokal nära Göta Älv i Göteborg.

Där förvaras bilarna som tidigare visades på det nedlagda Industrimuseet, men samlingen visas normalt inte för allmänheten. Men StorVolvoklubben kunde med hjälp av Anders Johansson från Åtvidaberg, få se samlingen för ett par år sedan. De två bilderna här nedan är tagna vid detta tillfälle.

På den vänstra bilden ses en liten del av Scania-Vabis typ I:an, en röd pil pekar på bilens vänstra framhjul. Bilden visar annars den enda bevarade av Volvos 10 provbilar som byggdes under 1926. Det är förstås denna bil som nyligen uppmärksammades i tidningen Nostalgia. Den högra bilen visar en tidig Volvo lastbil i brandbilsutförande och bredvid ses delar av en Rolls-Royce Silver Ghost. (2012-11-20)

 


Artikel om "Hovsta-Cadillacen" i Nostalgia

 

Många minns säkert den smått kaotiska auktionen i Hovsta utanför Örebro år 2010. Under en dag såldes Ingemar Gustafssons efterlämnade bilar och delar. Störst uppmärksamhet väckte en Cadillac 1928 som såldes två gånger.

Det nu aktuella numret (12-2012) av Nostalgia har en 4-sidors artikel om Cadillacen där man får veta en hel del om den, dess historia och vad som hände efter auktionen. När bilen klubbades för andra gången var det Mässing & Nickelmedlemmen Bo Lindgren från Dyltabruk som lade det högsta budet. En kort tid efter auktionen kunde bilen startas upp för första gången på många år. Bo tänker låta bilen ha kvar den patina som den har fått på ett naturligt sätt. Det Bengt Aronsson som står bakom den trevliga artikeln.

I samma tidning finns även en artikel om Volvos provbilar som byggdes 1926, ett år innan serietillverkningen kom igång. I artikeln presenteras även den enda bevarade provbilen, som tyvärr nu står mer eller mindre gömd i ett garage i Göteborg. Det är Bengt Carlén som skrivit och fotat, men i artikeln visas även några arkivbilder från Volvo. (2012-11-16)


Välbesökt Mässing & Nickelträff i Köping

 

Mässing & Nickelgruppens höstträff på bilmuseet i Köping söndagen den 21 oktober blev mycket välbesökt med över 50 deltagare. Visning av världens äldsta serieproducerade Volvo-chassi stod på programmet, tillsammans med visning av Vabis 1909 och Peugeot Bebé 1913 – alltså ett mycket intressant program.

Ulf Edlund som är medlem i Bertil Lindblads Stiftelse och i Mässing & Nickel hälsade alla välkomna och hade också förberett med smörgåstårta, lättöl och kaffe till självkostnad för alla.

Efter livliga och muntra diskussioner under lunchen inledde Pelle Lundström från Enköping med att berätta om det Volvo ÖV4 chassi från 1927 han köpte från Jan Westas förra året och som visade sig vara det äldsta bevarade serieproducerade exemplaret.

Växellådan i dessa tidiga Volvo-bilar tillverkades av KMV och det var därför särskilt passande då det var i dessa lokaler som träffen anordnades. Volvo hade redan 1927 kontakt med KMV i Köping och Volvoexperten Lennart Bergstedt, som också besökte träffen, berättade att han i registren nu hittat 2 stycken bilar kallade "GL" d.v.s. bilens namn innan namnet Volvo kom till och man vet att båda grundarna Assar Gabrielsson och Gustaf Larsson besökte KMV i Köping tidigt 1927 för att diskutera framtida samarbete. Troligen åkte man just i en av dessa bilar.

Efter detta var det dags att titta på det orörda chassiet som står i en trevlig verkstadslokal i museet.

Nästa punkt på programmet var Erik Örtlunds visning av den Vabis 1909 som han hittade i Hälsingland i ett nedgånget och ej komplett skick för många år sedan och som Erik nu gjort en mycket fin restaurering av.

Vagnen gick under en tid som taxidroska i Bollnäs och har fått många delar nytillverkade med hjälp av gamla förlagor. En kaross från samma tid hittades i Härjedalen som Erik sedan kopierat och kompletterat med korrekta nygjutna beslag och specialvävda textilier från England. Slipat glas i dörrar och bakre kupé och gjutna mässingsdetaljer för bagage på taket gör vagnen både komplett och korrekt för tiden.

Den speciella blå färgen som Erik hittade mellan ekrarna i framhjulen har i efterhand visat sig vara en modefärg från just 1909! Erik har verkligen bidragit till att bevara ett stycket svensk kultur.

Dagens sista punkt blev visning av Bertil Weisners fina Peugeot Bebé från 1913. Den orestaurerade vagnen inhandlades av Bertil på plats och ställe i Frankrike redan 1962 och togs hem i nedplockat skick i en Austin Futura skåpbil, med ramen på taket och resten i skåpet. Efter många års restaurering med bl.a. hjälp av Adrian Praag och andra kunde bilen slutligen besiktigas 2010 med hjälp av Tommy Lemon.

Konstruktionen av Bebé Peugeot kan tillskrivas Ettore Bugattis som under 1911 hade en färdig. Peugeot skrev avtal om licenstillverkning av Bebé och modellen såldes i 3095 exemplar under åren 1911-1916. Bebé har en enkel konstruktion och är väldigt lätt. Med sina 344 kg låg den i "cykelbilsklassen" med maxvikt om 350 kg.

I Sverige finns i dag 3 stycken Bebé vagnar, och förutom denna finns ett exemplar hos Helge Karinen och en hos Carl-Olof Arrgård. Bertils Bebé är nu skänkt till Bertil Lindblads Stiftelse i Köping och kan nu ses bland andra Bugattikonstruktioner i det fina museet.

Tack till alla som slöt upp till träffen, ett särskilt tack riktas även till de som ställde upp och berättade och visade bilarna! Under Evenemangsbilder finns bilder i större format. (2012-11-12)

 

Ulf Edlund visade nytillskottet, Peugeot Bebé-vagnen. Alla tyckte att Bebén passade fint i Köping bland övriga Bugatti-konstruktioner.

 

Erik Örtlund från Borlänge berättade ingående om sin omfattande restaurering av en unik Vabis 1909.

 

Pelle Lundström från Köping visade och berättade om sitt chassi till ÖV4 1927 som är världens äldsta bevarade produktionschassi från AB Volvo.

Chassiet har en växellåda som är tillverkad i de lokaler som träffen anordnas i.

Bertil Weisner sitter och berättar om den Peugeot Bebé som har har renoverat och numera donerat till Bertil Lindblads Stiftelse.

På fotsteget syns några olika gjutformar som togs fram när bilen skulle renoveras.

Erik Örtlunds Vabis 1909 tilldrog sig ett stort intresse.

Erling Carlsson från AHK:s styrelse lämnade aktuell information.

 

stträffen på bilmuseet blev mycket välbesökt - över 50 deltagare kunde räknas in. 


Höckenström får liv igen

 

Runt 1910 tillverkades en bil i Bollnäs som kallades Höckenström. Den restaurerades försiktigt och startades upp på 1970-talet av Bengt Hellström i Söderhamn, men bilen brann tyvärr för cirka 15-20 år sedan. Motor och växellåda blev kraftigt brandskadade, men klarade sig och togs om hand av Hellström och har förvarats hos honom tills nu.

Hellström har nu överlämnat Höckenström-delarna till Charlie Östlund i Bollnäs (känd för att bl.a. arrangerat Bollnäs Motor Revy under många år) och tanken är att renovera den kvarvarande motorn trots stora skador och försöka få liv i den igen. Den kommer sedan att skänkas till en lokal hembygdförening för att kunna användas vid olika uppvisningar etc.

Motorn har faktiskt överliggande kamaxel, stänksmörjning, magnet-tändning och är 4-cylindrig samt luftkyld. Alla motordelar verkar vara specialtillverkade av och för denna Höckenström, förutom vevstakarna som är T-Ford. Detta är svensk unik motor som nu alltså kommer att bevaras för eftervärlden.

Charlie behöver hjälp med bilder, historier och kunnande kring den unika Höckenström-motorn och önskar kontakt med personer som har är villig att göra en insats för att få liv i denna unika motor. Charlie kan kontaktas på telefon 070-541 9104.

Mer om Höckenström-bilen kan läsas på Björn Bellanders webbplats. (2012-11-06)

Charlie Östlund (t.h) håller den krökta vevaxeln till Höckenströmmaren, här tillsammans med Sture Lundin från Harmånger "T-Ford-doktorn" (t.v.) som är några av de i Hälsingland som nu arbetar med att få liv i denna unika motor.


De rost- och brandskadade motordelarna som överlevde branden av Höckenströmmaren. Notera den överliggande kamaxeln och den mycket enkla vevaxeln.


Matchless 29:a i Classic Motor

 

I Classic Motor nr 11-2012 som nu finns ute i handeln berättas historien om Matchless Silver Arrow, en V-twin från skarven mellan 20- och 30-talen. Artikeln illustreras med bilder på Esko Rautanens 29:a, en maskin som han har ägt i närmare 40 år. Enligt texten ska det endast finnas 60 stycken bevarade Silver Arrow, så det är en tämligen ovanlig modell. Det är tidningens Jim Lundberg som står för texten, medan chefredaktören Thomas Sjölund ansvarat för fotograferandet.

I samma tidning lyfter Gunnar Geijer under rubriken ”Månadens annons” fram en Rambler Cross Country 1913. Det är en bil som brukats av Henrik Johansson sedan cirka 1990, men som nu efter Henriks bortgång ska säljas. (2012-11-02)


 

                                      © 2013 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se