Active button  Startsida
Active button  Mässing- & Nickel
  Kontakt
  Nyheter
  Kalendern
  Evenemang
  Bilder/Film
  Tekniska tips
  Forum och länkar
  AHK
 
Nyheter november 2019
 

 


På gång i Stig Franssons garage


Så här i höstrusket är det många som spenderar sin tid i garagen. Så för ett par veckor sedan besökte jag Stig Fransson i Kungsör, och tog en titt på hans samlingar. I garaget står som vanligt Cadillac-droskan, Priamusen, Opel-lastbilen och de två Renault-bilarna. Darracqen är för tillfället förpassad till ett annat garage för att ge plats åt nästa renoveringsprojekt.

Stig håller nu på med vad han kallar sitt sista projekt, en Talbot. Strikt talat hör den inte hemma här på Mässing&Nickel då den är ett år för ung, alltså från 1932, men den kan vara kul att nämnas ändå. Bilen är av modell M78, uppkallad efter cylinderdiametern, 78 mm. Modellen har en sexcylindrig 2,9-liters toppventlismotor. Stig köpte bilen från Frankrike, och håller på med att renovera den. Karossen är nu lackad och chassit är körklart. På Stigs Facebook-sida lägger han upp en hel del bilder och information om bilen. Till exempel kan en video från provkörningen av chassit tidigare i höstas ses här. Vid besöket var Stig i färd med att montera allehanda nykromade detaljer, mest för att få en förhandsvisning av hur slutresultatet skulle kunna se ut. Det mesta av kromet i fronten var monterat, och framifrån ser bilen nu riktigt trevlig ut. Det tränade ögat kan dock notera att till exempel signalhornen är av tyskt fabrikat i stället för franskt, men vad gör det. Ett par dagar efter besöket var även dörrarna på plats. Kvar att göra är inredningen som inte är färdigsydd och monterad än.

(2019-11-28)

En del jobb återstår.

Den sexcylindriga motorn utvecklar 68 hästkrafter.

Delar av inredningen under uppbyggnad. Främst ses två hopfällbara extrasäten. Materialet till inredningen är taget från gamla möbler som skurits ut, målats och sytts om.

Nykromade detaljer som snart ska monteras. Bland annat noteras hållare till reservhjulen samt hållare till bakre stötfångaren. De flesta av delarna monterades under veckan efter besöket.


Originalafdelningen och Molin-bilen


En mycket populär del av vår hemsida är ju Originalafdelningen, som Lars-Göran Lindgren håller i. Där fylls det löpande på med nya bilder. På sistone har det blivit ett par nya bilder per vecka.

En av de senaste nytillskotten på Originalafdelningen är en bild av Molin-bilen, en bil som byggdes av cykelfabrikör Carl Johan Molin i början av seklet. Bilden, som även ses här till höger, ska vara tagen 1931 i Örebro. Mannen vid styrspaken heter Carl Gustav Andersson och drev Bil & Motorverkstaden där bilen stod som blickfång på 30-talet.

För den som vill läsa mer om Molin finns artiklar i till exempel Classic Motor Nr6/2018 samt Autohistorca Nr5/2018.

(2019-11-20)

Andreas Uddling visade upp Molin-bilen under Eskilstuna Veterandag 2018. Här berättar Andreas om bilen för den intresserade publiken och speakern Rickard Wolrath.

Motorn är tillverkad av De Dion-Bouton och har förmodligen suttit i en Tricycle.

Bilen hittades på en skrot av tidigare ägaren Torsten Johansson, som sedan renoverade den.


Cadillac 1905


Det har poängterats att Cadillac-bilden förmodligen är den bil som Harald Jonsson tidigare ägde, och som finns hos familjen Rundberg. Jag hade jämfört med senare bilder av den bilen, och tyckte inte karossen stämde, men bevisligen såg den lite annorlunda ut innan renoveringen. Ett par bilder av bilen kan ses i Originalafdelningen.
(2019-11-15)


Uppdatering: Ytterligare information inskickad till Mässing&Nickel förklarar att Harald Jonsson köpte sin Cadillac från Gösta Eriksson bil i Gävle, som i sin tur hittat bilen i Hamrånge (3 km från Åbyn), så det är definitivt samma bil.
(2019-11-28)


Cadillac 1905


Denna bild föreställer en Cadillac som enligt uppgift är av 1905 års modell. Bilden kommer från Gävleborgs länsmuseum (se föremål XLM.C90-4273), där följande information kan läsas: Cadillac 1905 års modell, Hagbloms i Åbyn. Detta är all information som finns. Det finns ingen uppgift om när fotot kan vara taget, eller några fler upplysningar om bilen. Har vi möjligtvis någon Cadillac-expert som kan avgöra vilken modell det är? Det är för mig obekant vilka Hagbloms i Åbyn var, men det kanske är någon annan som känner igen namnet?

Av bilden att döma ser bilen ut att ha stått ett tag. Kan det vara så att den har bevarats ända in i våra dagar? Är det någon som känner till mer information om bilen eller bilden, så hör gärna av er till massingnickel@sorliden.se.

(2019-11-13)

Bild: Länsmuseet Gävleborg, XLM.C90-4273.



 

                                      © 2020 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se