F-län

 

E.M.F. Modell 30 Touring 1912 med registreringsnummer F134. Detta nummer tilldelades en 20 hästkrafters bil den 7 juli 1919, ägd av J.A. Andersson & Co. i Eksjö. Men det är inte klarlagt om det är bilen på bilden. Bilmärket har identifierats av medlem i Mässing & Nickel. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-22)

 

På fotot som troligen är taget under senare delen av 1920-talet finns det en notering "Norra Vi vid Sommen", så då vet vi att platsen är norr om Österbymo i Östergötlands län. Motorcyklarna har följande registreringsnummer: F1263, F1454, F608, F38 (eller E38?), F1386 och F142. Med dessa uppgifter bör det vara möjligt att ta reda på motorcyklarnas fabrikat. (2016-03-25)

 

Chrysler Series 75 Convertible Coupé 1929 med registreringsnummer F230. Bilden kommer från Lennart West och han har även bidragit med lite information. Bilen ägdes av en person som jobbade på Husqvarna borstfabrik och som vid sidan om även var återförsäljare för FN-bolaget och senare, från 1935, Belgimex. Men han var tvungen att sälja bilen eftersom han inte fick ha en finare bil än chefen, eller om det möjligen var chefens son. Det är möjligt att bilen då köptes av René Robert som då var VD för Belgimex.

 

Ett sällskap i en N.S.U. från cirka 1913 med registreringsnummer F271 har stannat till för att bli fotograferade. (2013-04-15)

 

Ford modell TT från 1919-20 som här tydligen används som buss. Forden inregistrerades den 21 april 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke F299. Vid registreringstillfället ägdes Forden av handlande J.W. Öst, Tranås. De smala bakhjulen med massiva ringar, 32x3½ tum, var standard på tidiga modell TT. Uppgifter har lämnats av medlemmar i Mässing & Nickel, bland annat Leif Holmberg. (2014-01-13)

 

Männen sitter i en Chevrolet 490 Touring med igenkänningsmärke F361, vilket togs ut första gången den 28 maj 1920. Som registrerad ägare angavs då doktor A.P. Franklin i Jönköping. (2017-01-02)

 

Bilden som visar F475 är oskarp, men det ser ut som att bilen är en Briscoe Touring från cirka 1920.

 

Det inte känt när och var detta fotografi togs, men bilen med igenkänningsmärke F476 är i alla fall en Reo Touring från cirka 1919. (2014-03-22)

 

Bil och motorcykel på en slitet foto. Bilen med registreringsnummer F527 är en Chevrolet 490 Touring från 1918-19. Bilen inregistrerades den 31 augusti 1920 och som ägare angavs Gustaf Gustafsson, Månsarp. Motorcykeln med registreringsnummer L555 är en Husqvarna som inregistrerades den 10 juni 1921. Ägare var då lantbrukaren John Andersson, Vessljunga, Visseltofta. Leif Holmberg har hjälpt till med med uppgifter. (2013-02-27)

 

Fotot verkar vara taget i samband med en avresa. Bilen är en Chevrolet 490 Touring från cirka 1919 som har igenkänningsmärke F563. (2016-02-15)

 

Oidentifierad mars 2014 E. Mannen sitter på en motorcykel med igenkänningsmärke F681. Detta nummer kan säkerligen underlätta identifieringen. (2014-03-23)

 

1922 kördes Six Days i Schweiz. Här är Husqvarna-laget uppställda för fotografering. Förarna är Bernhard Malmberg, Per Svanbeck och Gustaf Göthe. Motorcyklarna har registreringsnummer T717, F817 och B2265. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.

 

Ytterligare en bild som visar Husqvarnas lag inför Six-Days 1922. Längst till vänster står den maskin som skulle köras av ingenjör Bernhard Malmberg. Igenkänningsmärke T717 tilldelades en Harley-Davidson den 18 mars 1920 och ägd av just Bernhard Malmberg, men här sitter T717 på en Husqvarna. Husqvarnan med sidovagn och registreringsnummer F817 ägdes av Huskvarna Vapenfabrik AB och skulle i tävlingen köras av Per Svanbeck. De två övriga motorcyklarna kan vara de Husqvarna solomaskiner som skulle köras av Gustaf Göthe och David Senning. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71. (2013-07-08)

 

Oidentifierad december 2011 Q. Förslag finns att bilen är en Puch modell XII Alpenwagen. Bilen tilldelades registreringsnummer F837 den 21 september 1921 och ägare var då Ernst Johansson och Aug. Ellvien, båda från Nässjö. Den 31 oktober 1922 blir chaufför Albin Gustavsson, Nässjö registrerad ägare. Den 8 februari 1924 får bilen ytterligare en ny ägare i Nässjö, förste lokreparatör Johan Söderberg. Bilens hästkraftantal angavs till 8/35, vilket stämmer bättre med den större Puch Alpenwagen, den som kallades VIII, 14/40 PS. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-02-27)

 

 

Durant modell 4-40 från 1929 med registreringsnummer F897. Här är det tydligen droskchauffören  som står längst bak och han ska nog snart ska skjutsa de två uppklädda herrarna.

 

 

Ford T Touring 1923 med registreringsnummer F1261. Fotot ska enligt uppgift vara taget i Huskvarnatrakten 1923. Information från medlem i Mässing & Nickel.

 

Mannen står vid en Briscoe Touring från cirka 1921 med igenkänningsmärke F1561. Lägg märke till skylten med "PRATTS BENSIN". (2013-11-18)

 

Husqvarnas lag till Six-Days 1929 bestod av Bernhard Malmberg, Folke Mannerstedt och Yngve Ericsson. Här har de fotograferats på fabriksgården före avfärden. Motorcyklarna som man ställde upp med var två 500 cc solocyklar och en 700 cc sidvagnscykel. Folke och Yngve använde solomaskinerna medan Berhard körde sidvagnsmaskinen. Två av motorcyklarna hade registreringsnummer F2072 och F2074. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.

 

 

Ford Modell TT lastbil som inregistrerades den 14 oktober 1924 och då tilldelades igenkänningsmärke F2077. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Möbelkompaniet i Jönköping. Lastbilens påbyggnad ska ha gjorts i Kungsbacka. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-19)

 

Durants lågprismärke Star såldes i vissa länder under namnet Rugby. Den här bilen med registreringsnummer F2869 är tillverkad cirka 1925.

 

När det här fotografiet skulle tas fick bilen, en Ford modell T Tudor Sedan från 1927 med registreringsnummer F3479, ställas lite snett jämfört med vägens längdriktning. (2017-02-09)

 

Registreringsnummer F3619 tillhör en 4-dörrars täckt Nash Standard Six från 1929. Enligt uppgift är bilden tagen vid Djurafall, Tranås.

 

                                     © 2017 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se