Nyligen upplagda


I den här kategorin finns de senast upplagda bilderna. Bilderna ligger kvar på den här sidan omkring 1 månad. Varje bild finns även upplagd under minst en annan kategori. På den här sidan redovisas även bilder som fått bildtexten ändrad den senaste tiden.



Personerna har fotograferats vid och i en Ford modell T Touring från cirka 1923. (2025-04-30)


Mannen sitter på en Husqvarna Moto-Reve från cirka 1912. (2025-04-29)


Mannen står vid en E.M.F. Modell 30 Touring som inregistrerades den 5 juli 1912 och tilldelades igenkänningsmärke E168. Ägare var då John Kylander i Filipstad. (2025-04-25)


Mannen och kvinnan har en Husqvarna Moto-Reve med sidovagn från cirka 1915. (2025-04-24)


Kaféföreståndaren Per Johansson-Reberg i Stadsgården tänkte använda Delaunay-Bellevillen, A3706, i busstrafik. Den 18 april 1921 blev fordonet godkänt för personbefordran mellan Midsommarkransen och och Segeltorp, 11 passagerare fick åka med. Efter ett par månader, den 11 augusti 1921, såldes bilen igen. Ny ägare blev en fabrikör Åkerlöf och det var troligen denne som lät fordonet få busskarosseriet som bilden visar. Den blev nu godkänd för 16 passagerare. 1922 såldes bussen till till trafikföreningen Huvudsta-Stockholm, vilket också framgår av märkningen på karossidan. I samband med ägarbytet blev det nytt registretringsnummer, B2254. Den 10 juli 1925 avfördes bilen för att sedan skrotas. (2025-04-16)


Svenska Motorklubbens första hastighets-tävling på is genomfördes den 11 februari 1909. Det var en så kallad kilometertävling som genomfördes på Stora Värtan utanför Djursholm. Snabbaste ekipage blev denna Durkopp som kördes av Carl Skånberg. Notera hur man har lättat bilen genom att demontera stänkskärmar och stor del av karosseriet. Bilden har publicerats i Autohistorica 3/84. (2025-04-14)


Fotot visar en av de fem fyrhjulsdrivan brandbilar av typen T-1 som Scania-Vabis tillverkade 1919-1920. (2025-04-11)


Mannen sitter i en Ford modell T Tudor Sedan 1926. (2025-04-08)


Mannen och kvinnan färdas i en Minerva som inregistrerades den 11 augusti 1911 och tilldelades igenkänningsmärke A1409. Ägare var då direktör  Hans Osterman, Stockholm. Bilen levererades senare till Gustaf LM Ericsson och det var han som ritade bilens Phaeton-karosseri som han sedan lät Nordbergs i Stockholm att bygga. . (2025-04-07)


Mannen har fotograferats i och vid en Overland Torpedo som inregistrerades den 26 april 1912 och tilldelades igenkänningsmärke A1578. Ägare var då Per Svanberg, Linköping. (2025-04-04)


Mannen står vid en Ford modell T Tudor Sedan 1926. (2025-03-31)

   

                                     © 2025 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se