O-län

 

Chaufför stående vid en Chrysler 1931 med registreringsnummer O14. (2012-12-30)

 

Den här bilden ha ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. Fotot togs av Bror Hjalmar Sjöberg och visar några av bilarna som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909, Haparanda-Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. (2013-04-29)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-05)

 

Bror Hjalmar Sjöberg tog det här fotot som visar bilar som skulle deltaga i Svenska Motorklubbens Sommartävling 1909. På knappt en vecka skulle man köra från Haparanda till Stockholm. Bilen längst till vänster har registreringsnummer D119 och är en Piccolo som skulle köras av Freddie Rääf. Bilen hade inregistrerats den 12 juni 1909 och som ägare angavs då Aktiebolaget E. Lundvik & Co. Bilen bredvid är en Darracq från cirka 1906 med registreringsnummer O23. Den inregistrerades den 14 februari i 1907 och bilförsäljaren Anders Skog från Göteborg var då registrerad ägare. Tredje bil från vänster är en Cadillac modell 30 från 1909. Sedan följer två Dürkoppbilar med registreringsnumren A566 och A706. De registrerades den 6 februari och 10 juni 1909. Vid registreringstillfällena uppgavs ägaren vara fabrikör J.A. Nyström, Stockholm. Längre bort skymtar en Horch. Bilden har ställts till förfogande av Jan Eng, Ljusdal. (2013-05-06)

 

Det här fotot visar "Johan i Wassa" vid styret och hustrun i sidovagnen. Motorcykeln med igenkänningsmärke O67 ser ut att vara en BSA. Detta nummer tilldelades en motorcykel första gången den 30 juli 1914. Registrerad ägare var då sågverksägaren Carl Johansson i Tanum. Det är inte säkerställt att det är denna O67 som bilden visar. (2013-06-07)

 

Det här fotot ska vara taget vid Ullevi i Göteborg. Bilen med igenkänningsmärke O69 är en Delahaye Landulette som inregistrerades den 16 juni 1909. Ägare var då Göteborgs Hyrverksaktiebolag. (2013-05-27)

 

Gustaf Erikson körde denna Vabis typ BP/F Phaeton med 15 hästkrafters F2v-motor i KAK:s Vintertävling 1910. Erikson  fick mottaga Svensk Motortidnings hederspris. Bilen hade registrerats med Vagnfabriksaktiebolaget i Södertälje som ägare den 14 december 1909, bilen fick då igenkänningsmärke O86. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-05)

 

När Greta Garbo besökte Sverige sommaren 1932 användes denna Cadillac series 370 V12 från 1931 för transport i Göteborg. Garbo hämtades vid båten "Kungsholm", tillhörande Svenska Amerika Linjen, och kördes ända till perrongen till Järnvägsstationen. Chaufför var Karl Morén och ägare till bilen med registreringsnummer O86 var SAL:s dåvarande direktör, Axel Johnsson. Enligt uppgift var bilens karosseri byggt av Blohm & Voss i Tyskland. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Ytterligare ett foto som visar Axel Johnssons Cadillac series 370 V12 1931 med registreringsnummer O86. Fotot har tagits något år efter Garbo-färden och bilen har förändrats på flera punkter. Förutom nya däck med dubbla vita sidor har en extralampa monterats mellan strålkastarna. V12-emblemet har dessutom flyttats till kylargallret, förut satt det på en stång som nu demonterats. Vid bilen står chauffören Karl Morén. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/86. (2012-12-31)

 

Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen. (2014-03-15)

 

Den här bussen, en 32 hästkrafters Büssing med igenkänningsmärke O163, trafikerade SJ:s första buss- och lastbilslinje. Det var sträckan Tanums station-Grebbestad. Bussen inregistrerades den 17 juni 1911 och ett par dagar senare, den 22 juni, gick premiärturen. (2015-05-21)

 

Tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912 gör ett uppehåll vid Kungälvs Stadskällare och Gästgifvaregård. Bilen till vänster har igenkänningsmärke A1621 och är en Mors Tourer. Den ljusa bilen i mitten är en Mors Phaeton med igenkänningsmärke A1501, inregistrerad den 2 februari 1912 och ägd av Erik Åkerlund. Bilen till höger är en Opel Doppelphaeton som inregistrerades den 27 april 1912 och som då tilldelades igenkänningsmärke O194. Vid registreringstillfället ägdes den av grosshandlare Einar Lundström, Göteborg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-12)

 

Renault som användes i valkampanj av Frisinnade Försvarsvänner, en utbrytargrupp som lämnade Liberala Samlingspartiet i februari 1914. Fotot är troligen taget inför nyvalet till riksdagens andra kammare 1914. Bilen hade inregistrerats den 30 januari 1913 och då erhållit igenkänningsmärke O241. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Göteborgs Hyrverksaktiebolag. (2013-11-03)

 

Husqvarna med sidovagn som inregistrerades den 10 oktober 1919 och erhöll igenkänningsmärke O265. Vid registreringstillfället ägdes motorcykeln av AB Svenska Kullagerfabriken i Göteborg. Mannens klädsel verkar inte vara anpassad för motorcykelåkning. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilen var omslagsbild på Autohistorica 3/77. (2013-07-08)

 

Mannen sitter i en Scania-Vabis 2S landaulette som inregistrerades den 21 april 1913 och tilldelades då igenkänningsmärke O277. Registrerad ägare var då Georg Lundberg i Göteborg. (2016-03-22)

 

Bilden är tagen i samband vid invägningen inför KAK:s Vintertävling 1914. Man använde vågen vid Stockholms renhållningsverk. Bilen med registreringsnummer O337 är en Minerva 25/50 hk som i tävlingen skulle köras av fabrikör Carl Eck från Partille. Bilen hade inregistrerats en kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/86. (2013-07-13)

 

Fabrikör Carl Eck från Partille i en Minerva 25/50 hk med registreringsnummer O337 vid starten i 1914 års vintertävling. Bilen hade inregistrerats en kort tid före tävlingen, den 3 februari 1914. Ekipaget bröt senare tävlingen i Göteborg på grund av problem med kopplingen. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/73. (2013-07-13)

 

Scania-Vabis typ II manskapsbil som inregistrerades den 4 november 1916 och då tilldelades igenkänningsmärke O341. Som ägare angavs Eldsläckningsverket i Göteborg. Fotot är taget vid brandstationen på Tredje Långgatan. Fordonet var i tjänst 1916-40. (2015-04-01)

 

Fotot är taget i Göteborg på valborgsmässoaftonen 1915 och visar Chalmeristernas kortege. Lastbilen med registreringsnummer O410 är en Scania-Vabis, möjligen typ DLa, som vid fotograferingstillfället var tämligen ny.

 

Fotot som är taget i Göteborg visar ett orkestersällskap som låter sig transporteras av en Scania-Vabis. Fordonet som har igenkänningsmärke O487 är troligtvis en brandbil och då en så kallad manskapsvagn. (2015-06-03)

 

Tidningen Julstämnings turistfärd för pristagare och agenter 1912. Här färjas bilarna över någon sjö eller vattendrag den 3 juni 1912. Bilarna är antagligen Daimler, registreringsnummer A1635, Mors, registreringsnummer A1501, Mors, registreringsnummer A1621 och Opel, registreringsnummer O194.

 

TT-Ford lastbil 1919-1920 med troligt svensktillverkad hytt och flak. Registreringsskylten med O520 indikerar att bilen är fotograferad i Göteborg 1923 eller tidigare.

 

Mannen och kvinnan sitter på en en Indian Power Plus från cirka 1919 som har igenkänningsmärke O534. (2016-06-07)

 

De tre männen står vid en 4-dörrars täckt Ford modell A från 1928-29 med registreringsnummer O1338. (2014-07-21)

 

Ingenjör Ivar Berg, Göteborg, blev medlem i KAK 1921 och i matriklar från den klubben står Ivar som ägare till Reo med med registreringsnummer O1345. Notera vagnmärket från KAK som är monterat framför vindrutan. Mellan 1920-26 tillverkade Reo modellen T-6 med 6-cylindrig motor som utvecklade 50 hästkrafter, hjulbasen var 120 tum. Den här bilen verkar ha en del extrautrustning, till exempel belysningen. Tallrikshjul tycks ha varit vanligast på T-6, men den här bilen har stålekerhjul.

 

Postverket köpte tidigt flera Ford modell TT. Denna postbil gick i Göteborg där den fick registreringsnummer O1411 den 17 juni 1920. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-02-27)

 

Oidentifierad maj 2013 E. Det här fotot ska vara taget vid Majorna i Göteborg. På motorhuvens sida kan man läsa "Aktiebolaget Potatis", så det är inte svårt att lista ut vad som finns i säckarna. Däremot kan det vara svårare att lista ut lastbilens fabrikat, men det är känt att det är en 35 hästkrafters modell och avsedd 2,5-tons last och 3 personer. Lastbilen inregistrerades den 22 juli 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke O1487. Vid registreringstillfället ägdes lastbilen av Maskinaffär Gust. Hilling i Göteborg. Den 2 december 1922 registreras lastbilen på handlare J.E. Johansson i Göteborg. Gissningsvis togs fotot under den tid denne Johansson ägde lastbilen. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-04-25)

 

Spårvägsarbete i Göteborg. Lastbilen med skåppåbyggnad är en Chevrolet från cirka 1927-28 med registreringsnummer O2428. (2013-12-17)

 

Fotot är taget vid Kvibergs Bilstation. Båda bilarna är Overland modell 4, alternativt modell 91, från cirka 1922-23. Bilen med registreringsnummer O2616 inregistrerades den 30 september 1922 och som ägare stod då köpman Alrik Hedlund, Göteborg. Den andra bilen som har registreringsnummer O3811 inregistrerades drygt ett år senare, den 31 oktober 1923. Bilen ägdes då av A.V. Fredriksson, Göteborg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)

Lindblads Motoraktiebolag importerade denna Bugatti typ 46 med chassinummer 46540, tillverkad 1931. Den såldes till Prins Gustaf Adolf och fick registreringsnummer A26 den 12 februari 1932. Den mörkblå bilen med 4-5 sitsigt cabriolet-karosseri från tyska Neuss användes på bröllopsresan med Prinsessan Sibylla från Tyskland. Den 19 februari 1934 registrerades bilen på Gjestvangs, men nyttjanderätt för Karl Hurtig. Täby. Bilen hade då registreringsnummer B6493. Den 20 mars 1935 registrerades bilen på Motorfirma Uno Ranch, Göteborg. Den fick då registreringsnummer O2679. Tyvärr krockades bilen 1940 och skrotades sedan. Åtminstone vissa delar togs tillvara, motorn hamnade i en typ 50 i England. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/67 och 5-6/84. (2012-12-27)

 

Bilden visar Prins Gustaf Adolfs Bugatti typ 46 med chassinummer 46540, tillverkad 1931, i samband med ett verkstadsbesök. Bilen hade då registreringsnummer A26. Senare fick bilen nummer B6493 och slutligen O2679. Bilden har publicerats i Autohistorica 5-6/84. (2012-12-27)

 

Vykort som visar fordon, människor och bebyggelse vid torget Gravarne. Bussen som möjligen har registreringsnummer O2761 är en Scania-Vabis från omkring 1930, den tillhörde troligen SJ. Den täckta 4-dörrars bilen till höger är oidentifierad. (2013-12-25)

 

Studebaker Touring, förmodligen en Big Six modell EK 7-sits Touring från 1922, som deltager i någon form av tävling. Bilens registrerades den 19 februari 1923 och tilldelades då igenkänningsmärke O2872. Vid registreringstillfället ägdes bilen av bilförsäljaren Anders Skog i Göteborg. Notera att bilens däck har vita sidor på båda sidorna och att man demonterat vindrutan. Leif Holmberg har hjälpt till med information. (2014-01-03)

 

Fotot som är taget vid Gustav Adolfs torg i Göteborg visar fyra Saurer bussar som enligt skyltarna på taken trafikerade sträckan Lundby-Hultmans Holme. Bussarna hade igenkänningsmärkena O2922, O2923, O2924 och O2925. (2015-06-07)

 

De sex personerna har fotograferats vid en Ford modell T med skåppåbyggnad. Skyltens utförande, med igenkänningsmärke O3471, indikerar att fotot togs 1924 eller senare. (2014-10-23)

 

En International buss med igenkänningsmärke O4046 har vält, troligen i närheten av Göteborg. (2015-06-11)

 

Uno Ranch står vid sin Bugatti typ 40 med registreringsnummer O5525 som han hade hämtat ut på Bugatti-fabriken den 20 maj 1931. Fotot är är också taget utanför fabriken i Molsheim i april 1933. Bilen fick senare registreringsnummer B12931. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3/87. (2013-03-20)

 

Det här fotot togs av en fotohandlare i Skutskär sommaren 1947. Bilen är en Bugatti typ 40 från 1931 som då hade registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Personen till vänster är Lennart Bergström och till höger ses bilens ägare Rolf Lundblom. När fotot togs var männen ute på en semesterresa. Rolf hade köpt bilen året innan av Gunnar Humlin, Bromma. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Ytterligare en bild som visar Rolf Lundboms Bugatti typ 40 från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot togs i Dalarna 1947 under semesterresa. Här ser man när Rolf har öppnat motorhuven för att kontrollera oljenivån. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Rolf Lundboms och Lennart Bergströms semesterresa 1947 slutade sorgligt, i alla fall för Rolfs bil, Bugatti typ 40 från 1931 med registreringsnummer B12931. Bilen hade tidigare haft registreringsnummer O5525. Fotot visar vad som fanns kvar av bilen efter eldsvåda. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/87. (2013-03-20)

 

Uno Ranch sitter i sin E.H.P. från cirka 1926. Bilen som hade registreringsnummer O6110 köptes av Uno 1929. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/88. (2013-09-12).

 

Uno Ranch står här vid sin nyinköpta E.H.P. sommaren 1929. Bilen som har registreringsnummer O6110 behöll Uno till 1931 då han övergick till Bugatti. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/88. (2013-09-12).

 

Den här Volvo ÖV4:an med registreringsnummer O6437 kom på elfte plats i KAK:s Vintertävling 1929. Förare var då Georg Holmqvist. Bilen var försedd med en 6-cylindrig provmotor. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

På det 6-cylindriga chassiet byggdes bara två öppna bilar. De stod färdiga i slutet av november 1929 och kördes i KAK:s Vintertävling 1930 av Lennart Svensson och löjtnant Holmqvist. Bilarna kom i mål och hamnade på femte respektive tolfte plats. Bilen på bilden har samma registreringsnummer, O6437, som en tidigare ÖV4 med 6-cylindrig motor. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Volvo PV4 av den första typen som har registreringsnummer O6785.

 

Lastbilen med drickabackar och registreringsnummer O6865 är en Volvo ur LV60-serien från cirka 1930. (2015-05-15)

 

Fotot är taget i samband med någon biltävling. Främst ses Storckenfeldt i en 4-cylindrig Amilcar från cirka 1927 med registreringsnummer O7132, men är det någon som kan avgöra om det är en CGS, CGS-3 eller CGSs? Racerbilen som följer bakom ägdes av Erik Fredlund och var baserad på en Chandler från cirka 1928. Bilen kommer från Tore H. Bratlie (2013-03-06)

 

Chevrolet lastbil från cirka 1927-28 med registreringsnummer O7551 som enligt text på bilden tillhörde Göteborgs Fröhandel. (2013-01-02)

 

Ford modell TT lastbil från cirka 1920 som ser ut ha registreringsnummer O8910. (2013-05-28)

 

 

4-Dörras täckt Chevrolet från 1929 eller 1930 som har fått ett av de första femsiffriga O-numren, O10012.

 

Volvo PV651 med registreringsnummer O10164. Bilen i bakgrunden är den provvagn som fotografen Sven Sjöstedt länge brukade. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

International buss med registreringsnummer O10505 som tillhörde Mölnlycke Omnibus AB. (2012-11-17)

 

                                     © 2016 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se