Adler

Chauffören sitter i en Adler Doppelphaeton från cirka 1912 som användes som taxi. (2019-06-28)


Chauffören sitter i en Adler Landaulette från cirka 1912 som användes som taxi. (2023-12-20)



Fotot visar den fyrcylindriga Adler 25/60 hk som kördes av Eskil Fogelqvist i KAK:s vintertävling 1914. Denna 6,5-liters bil var då Adlerfabrikens största modell. Lägg märke till ryska däcken av fabrikatet Prowodnik. Alla bilens däck var förbrukade före målgången i Göteborg, de sista milen kördes bilen direkt på fäljarna. Till övriga problem under tävlingen hörde upprepade förgasarrengöringar och justeringar samt ett sönderslaget vevhus. Lägg även märke mascotten, en leksaksapa, på kylaren. Bilden var omslagsbild på Autohistorica 2/82.

 

Stockholms Hofslageri AB byggde 1914 detta påkostade 7-sjusitiga karosseri till en något begagnad 60 hästkrafters Adler. Bilen hade tidigare samma år körts av Eskil Fogelqvist i KAK:s Vintertävling, då med det ursprungliga karosseriet. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

På resa till Idre, eller åtminstone till ”fjällen”, med stor Adler Doppelphaeton från cirka 1914. Bilen ägdes vid fotograferingstillfället av Per Clarholm vilken sitter till vänster om chauffören. Herr Clarholm var överläkare vid Karlstad lasarett. Per Clarholm var kusin till Andreas Uddlings (som lånat ut bilden) fars mormor vilken möjligen är en av damerna bak i ekipaget. Notera den rejäla packningen på fotsteget. Adlerbilen är sannolikt samma bil som finns på bild i boken "Svenska Karosserimakare". Där beskrivs bilen som en 60 hk Adler som fått sjusitsigt karosseri byggt av Stockholms Hofs

lageri AB 1914. Notera de dubbla vindrutorna med böjda sidor och rundade hörn.

 

Adler Doppelphaeton från cirka 1913 som taxi, förmodligen i Stockholm.

 

Mannen sitter i en Adler Doppelphaeton från cirka 1913. (2021-12-03)

 

Mannen sitter i en Adler Doppelphaeton från cirka 1913. (2022-01-30)

 

Trots bildens dåliga kvalitet går det att identifiera de två bilarnas fabrikat. Bilen till vänster är en Cadillac modell 30 från 1912. Bilens igenkänningsmärke ser ut att vara A1711, vilket togs ut den 3 juli 1912. Droskägare J.A. Johansson i Lindesberg vår då bilens ägare. Bilen till höger är en Adler. Den registrerades den 19 mars 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke A2655. Registrerad ägare var då Svenska Automobilkompaniet. Denna firma sålde fabrikatet Adler i Stockholm.  (2016-07-04)

 

Adler Doppelphaeton från cirka 1914 som taxi, möjligen i Kalmar.

 

Adler 22 PS Doppelphaeton från cirka 1914. Bilen var nog ny när den bilden togs för reservdäck och registreringsskylt saknas. Men framdäcken ser slitna ut. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78.

 

Bilden visar fem taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i Helsingborg. I det här fallet råder det ingen tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson, Overland, Adler och Apollo. Scania-Vabisen är en typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40 Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland, är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)

 

Vykort som visar Storgatan i Klippan. Bilen som kommer körande är en Adler från cirka 1920 som har igenkänningsmärke L3804. Omkring 1930 ägdes denna bil av Fabrikör N.A. Wallen i Åstorp. Mats Carlsson har hjälpt till med information. (2022-03-09) 

 

Fotot som nog är taget i mitten av 1930-talet visar låssmeden Erik Nygren, född 1908, i sin bil. Det är en Adler från cirka 1920 som Erik var mycket förtjust i. Platsen är vid familjens hus på Trollebergsvägen i Lund. Fotot och information kommer från Eriks son Lars-Erik Nygren. (2015-08-29)

 

Personerna färdas i en Adler Tourenwagen från cirka 1920. (2020-04-23)

 

Harald Witte körde denna tyskregistrerade Adler Roadster i KAK:s Vintertävling 1929. Det rör sig förmodligen om modell Standard 6. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.

 

                                     © 2023 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se