Allvelo
 

Fotot lär föreställa Anna Sjörén och Frithiof Karlström i eller på en av de till Sverige först importerade Orient Buckboards från Waltham Manufacturing Company. Fotot är taget tidigt 1904 framför Allmänna Velocipedförsäljnings Aktiebolagets affärslokaler på Borgmästaregatan i Landskrona. Denna firma kom att sälja dessa bilar under namnet Allvelo och flera av dessa finns bevarade i Sverige.

 

Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari 1905. Fem bilar kom till start, fyra av dessa ses på bilden. Bilen i förgrunden är en Cadillac modell B Tonneau 1904, men har i böcker angetts vara både Scania och Norden. Bilen bredvid som är nästan helt skymd är en All-Velo Orient Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg. Bilen längst till höger är en Star som kördes av direktör Erik Salmson. Långt bort i bild ses också den Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau. Tävlingens femte bil var en Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg.

Sveriges första hastighetstävling för bilar kördes på Mälarens is i februari 1905. Fem bilar kom till start och samtliga har kommit med på detta foto. Från vänster är det All-Velo Orient Buckboard som kördes av ingenjör Carl Skånberg, Star som kördes av direktör Erik Salmson, Cadillac modell A Tonneau 1903-1904 som rattades av ingenjör H.A. Bertheau, Scania körd av ingenjör Viktor Wallenberg samt en Cadillac modell B Tonneau som kördes av Richard Björkman. (2015-03-07)

 

Allvelo från cirka 1906 med registreringsnummer M16. Allvelo var en liten enkel bil från Waltham Manufacturing Company i Massachusetts, USA, och som slutmonterades och såldes i Sverige av Allmänna Velocipedförsäljnings Aktiebolaget i Landskrona - Allvelo. Notera det provisoriskt lagade framdäcket!

 

Kvinnan sitter i en Allvelo som var den andra registrerade bilen i Kronobergs län. Den 11 februari 1907 inregistrerade apotekare Axel Hjelm bilen som tilldelades igenkänningsmärke G2. Hjelm som bodde i Växjö ägde bilen till 1909 då den såldes till Kalmartrakten, där fick den igenkänningsmärke H14. Bilen har överlevt och renoverades för över 40 år sedan. Den dåvarande ägaren Melcher Ekströmer körde bilen i ett antal rallyn under 1970-talet. Numera finns bilen på Ivars Bilmuseum i Hoting. Fotot har skickats in av Ariejan Bos. (2014-03-04)

 

                                     © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se