Citroen
 

Fotot lär vara taget i Eskilstuna och visar en Citroen typ A med Coupékaross. Det rör sig antagligen av den korta chassitypen. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.

 

DDenna Citroen typ A Coupe från cirka 1920 erhöll igenkänningsmärke O984 den 26 maj 1924. Då ägdes bilen av Fabrikschef Aug. Sandberg i Göteborg. Den 25 februari 1925 blir Kontorist Douglas Elander ny ägare, även han bor i Göteborg. (2021-06-07)

 

Mannen sitter i en Citroen Typ A Torpedo från cirka 1920. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. (2021-01-16)

 

Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil. De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921 övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.

 

Citroen Typ A Torpedo från cirka 1920 med registreringsnummer N499. Förste ägare till denna bil med brun kaross och svarta skärmar var prästen Nordblom i Slöinge. Den såldes emellertid relativt snart till slaktmästare Carl Svensson i Getinge. Hans son Edvin kom att under 1920-talet bedriva taxitrafik med denna Citroen. Fotot som lär ha tagits 1922 eller något år senare har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar N499, Citroen Typ A Torpedo cirka 1920. För utom att frakta människor användes bilen för köttransporter i Getingeområdet. Den 7 maj 1931 avfördes bilen ur registret, orsaken var att Edvins bror Ernst kört av vägen med bilen och som då blev sönderslagen. Fotot som lär ha tagits 1922 eller något år senare har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Bilen med registreringsnummer S2070 är en tidig Citroen, det ser ut som att det är en B2 Torpedo från cirka 1921.  Registreringsskyltens utformning visar att fotot togs tidigast 1924. (2013-10-04)

 

Telegrafverket håller körutbildning i Stockholm i början av 1920-talet. Bilarna är två tämligen nya Citroen, troligen modell B2, den vänstra bilen har interimsskylt. Bilen med registreringsnummer U420 blev sedan Köpings första telebil. (2012-12-30)

 

Foto som är taget i samband med en biltävling på is, sannolikt i södra Sverige och under första delen av 1920-talet. Bilarna som ligger sida vid sida är av märkena Fiat och Citroen. Fiaten ser ut att vara av modellen 501S Torpedo Sport och Citroen-bilen är gissningsvis av typen B2. (2014-06-11)

 

Det här fotot som visar en Citroen B2 Torpedo från cirka 1923 med registreringsnummer S2471 ska vara taget i Insjön 1925.

 

Parad med blomsterprydda Citroenbilar. Åtminstone de första bilarna ser ut att vara av B2- eller B10-typen. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.

 

Bilden är tagen i Östersund 1925 i samband med starten för KAK:s vintertävling. Bilen med registreringsnummer A7990 är en Citroen B2 Torpedo som rattades av Per Björkman. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.

 

Bilden visar när klassegraren, Oscar Wiger, i en KAK-tävling kör uppför Nybrogatan till målet utanför KAK. Bilen ser ut att vara en Citroen B2 eller B10. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.

 

Citroen B2 Torpedo med A-nummer på registreringsskylten. Bilden är tagen 1931 och platsen kan vara Drottningholm. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 3-4/79.

 

Man med hund i en Citroen B2 Torpedo från cirka 1923. (2015-01-22)

 

Vykort som visar Prästgården i Karlskoga. Bilen till höger är en täckt Citroen, troligen en typ B2 eller B10. (2013-01-20)

 

Vykort som visar fyra parkerade bilar på Torget i Arboga. Den täckta bilen närmast kameran är en Citroen, troligen är det en modell B2 eller B10. Åtminstone två av de andra bilarna är T-Fordar. (2015-10-20)

 

3-sitsig Citroen B2 Torpedo från 1924 som våren 1925 köptes av fotograf Otto Nilsson i Halmstad. Den 5 maj fick bilen nummer N1351. Den 13 oktober 1932 registrerades bilen på en kontrollassistent Björn Forséus i Slöinge. 1934 kom bilen till Halmstad med civilingenjör Stellan Bendz som ägare. Bilen användes då av hans fru för shoppingturer och turer till badplatsen om sommaren. Den 31 december 1938 fick bilen nytt registreringsnummer, L3853, då den kom till Båstad och friherrinnan Vera Leijonhufvud. Bilen blev stående under andra Världskriget och återregistrerades först i oktober 1948. Bilen avfördes ur registret den 31 augusti 1961 och blev stående hos en skrotfirma. De lät utföra vissa renoveringsarbeten och den 30 juli 1970 inregistrerades bilen på nytt, nu med nummer L30035. Bilen har haft flera ägare de senaste 40 åren och den lär nu finnas i Växjötrakten. Bilden som har publicerats i Autohistorica 3-4/79 visar fru Bendz i bilen 1934.

 

En tidig Citroen 5 CV typ C Torpedo som fotograferats i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Citroen 5 CV typ C2 eller C3 Cabriolet från cirka 1925 som ägdes av Nils Looström som senare blev medlem i AHK. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Citroen 5 CV typ C3 Torpedo från 1925 som den 1 oktober samma år inregistrerades på studerande Rolf Wiesler i Stockholm. Bilen tilldelades registreringsnummer A8989. Nästan exakt år senare, den 4 oktober 1926, registrerades bilen på banktjästemannen Elis Feinstein, Stockholm. Den 22 augusti 1927 överfördes bilen på Algot Feinstein, även han banktjänsteman. Under två år i början av 1930-talet ägdes bilen av Albert Blomberg, Ingarö. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen 5 CV typ C3 Torpedo 1925 med registreringsnummer A8989. Fotot är antagligen taget i början av 1930-talet då Albert Blomberg ägde bilen. Den 2 juni 1932 registrerades studerande Stig Lundqvist, Stockholm som ägare. Två år senare lär bilen ha skrotats. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Vykort som visar bilar framför Stadshotellet i Eskilstuna. Bilarnas design gör att man kan datera fototillfället till andra delen av 1920-talet. Bilen närmast kameran är en Citroen 5 CV. (2020-06-01)

 

Vykort som visar Kungsgatan i Varberg. Den parkerade bilen är en Citroen från mitten av 1920-talet. Det ser ut som att det kan vara en B12 Torpedo. (2012-12-24)

 

Personerna står vid en Citroen, troligen en B12 Torpedo från cirka 1925. (2019-08-07)

 

 

 

Vykort från Lund med domkyrkan som huvudmotiv, men med tre parkerade bilar i förgrunden. Längst fram står en 1930 års Ford modell A Fordor Sedan med registreringsnummer A2324. Bil nummer två har registreringsnummer M9536 och är en öppen Citroen B12 Torpedo från mitten av 1920-talet. Bilen längst bort kan vara en Chevrolet från slutet av 1920-talet. Bilden kommer från Andreas Uddling.

 

En sliten bild som visar en Citroen B14 någonstans i Sverige. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Citroen B15G Ambulans från 1928 som hade registreringsnummer N516. Mellan 1928 och 1936 var Hälsovårdsnämnden i Halmstad registrerad som ägare. Därefter lär fordonet ha brukats som grönsakshandlarbil. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Citroen av 1920-tals modell med registreringsnummer T264. Bilden publicerades i Autohistorica 3/68.

 

Det här fotot som ska vara taget i Värmland visar en Citroen B14 Berline. (2024-01-15)

 

Fotot visar föraren Per Näs och kartläsaren Oscar Roos i en Citroen vid starten i KAK:s Vintertävling 1930. Vid målgången kunde man konstatera att man åstadkommit en prickfri körning. Egentligen hade Per Näs tänkt köra en åttacylindrig Amilcar, men den bilen kom inte fram i tid till Sverige. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.

Citroen C4F Berline från 1931 som ägdes av Hans Löfberg, Karlstad och senare Härnösand. Bilen inregistrerades den 4 maj 1931 och fick registreringsnummer S421. Den 27 augusti 1947 blev bilen registrerad som Y8789. I slutet av 1953 skrotades bilen, totalt hade den då rullat cirka 20000 mil. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

                                     © 2024 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se