ö
Flanders
 

 

Einar Hellsén och drev tillsammans med med sin bror John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Bland annat användes denna Flanders modell 20 Touring från cirka 1911. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg.

 

Personerna sitter in flaggprydd Flanders modell 20 Touring 1911 med igenkänningsmärke X144. Fotot kommer från Bo Bymans samlingar och har skickats in av Leif Holmberg. En liknande bil renoveras av Bo Byman. (2014-03-19)

 

Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Här ses några av de bilar som användes. I mitten en Flanders modell 20 Touring från cirka 1911 och till höger en Brush, troligen en modell D Runabout 1910. På kylaren kan man läsa igenkänningsmärke X89, det tilldelades den 29 juni 1911 och då angavs färghandlare C.A. Dahlström, Söderhamn som ägare. När man började om med registreringarna 1916 hamnade X89 på en 20 hästkrafters bil avsedd för 4 personer. Den gamla Brush-bilen fick då tydligen ha kvar märkningen på kylaren. Den ljusa bilen med registreringsnummer X300 är en Briscoe Touring från cirka 1920. Den registrerades den 18 oktober detta år och ägare var då Nils Colling, Hånick. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-09)

 

1913 ställde doktorinnan Eva Bäärnhielm från Eksjö upp i KAK:s Vintertävling, det var första gången tävlingen hade en kvinnlig deltagare. Hon körde den här bilen, en Flanders modell 20 Touring. Under tävlingen råkade man ut för flera haverier. Det började med bakaxelhaveri i Grythyttehed. En ny axel beställdes per telefon som sedan fick monteras av en bysmed. Nästa haveri gällde backväxeln som slutade att fungera, så det blev ny reparation i en smedja. Vid Ulricehamn blev det åter bakaxelbrott och verkstadsbesök. Efter sju dagar kom ekipaget i mål, men då hade funktionärerna gått hem. Men Eva fick ett hederspris för sin vilja att inte ge upp. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.

 

                                     © 2014 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se