GMC

En GMC buss från cirka 1920 som enligt märkningen på karossidan trafikerade sträckan Skara-Falköping. (2020-03-05)


En GMC buss från cirka 1920 som enligt märkningen på karossidan trafikerade sträckan Strömsbro-Gävle. Fabrikatet har identifierats av Ulf Edlund. 

 

En förmodligen ny GMC-buss från cirka 1920 står framför Ostermans utställningslokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.

 

Denna GMC inregistrerades den 2 juni 1922 som kombinerat fordon för 1000 kg last eller 14 personer. Fordonet tilldelades då igenkänningsmärke A8708 och registrerad ägare var då Direktör Karl Johan Larsson, Stockholm. (2021-09-06)

 

Männen har fotograferats vid en A-registrerad GMC lastbil från cirka 1920. Skyltens utförande indikerar att fotot är taget 1924 eller senare. (2022-01-25)

 

Bilden visar bilar och motorcyklar i Ostermans utställningslokal på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Bilden bör bara tagen cirka 1920 visar märken som Ostermans då representerade. Längst till vänster syns fronten på en GMC lastbil. De tre bilarna med lackerade spetskylare är Opel. Bilen längst till höger med registreringsnummer som börjar på A är också en Opel, fast denna är äldre och således begagnad. Längst bak skymtar två Citroen av A-typen. Omkring 1921 övertog Johannes Kjellander agenturen för Citroen. Bilen bredvid den begagnade Opeln är en högerstyrd Buick Touring från 1918 eller 1919. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/78. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.

 

Fotot ska vara taget i Storvikstrakten omkring 1925. Fordonet är en GMC lastbil från cirka 1920, men som här tycks fungera som buss. (2012-12-29)

 

Mannen kör en G.M.C. lastbil som inregistrerades den 13 oktober 1922 och tilldelades igenkänningsmärke B2077. Registrerad ägare var då trädgårdsmästare Carl Oscar Persson i Hesselby Villastad. (2022-02-08) 

 

John Karlsson och Bror Kvist startade "omnibus- och drosktrafik" i Öregrund och Östhammar-Harg år 1921. Deras första "buss" var denna GMC lastbil. Fordonet besiktigades den 7 maj 1921 och i besiktningsinstrumentet kallas det för kombinerad last & personautomobil". I fordonet rymdes 14 personer, föraren inräknad. Alternativt kunde en last på 1000 kg fraktas. Den 4-cylindriga motorn utvecklade 33 hästkrafter. Som ägare stod "Herrar Karlsson & Kvist, Bangatan 1, Sundbyberg". Den 10 maj 1921 tilldelades fordonet "igenkänningsmärke" B1724. Fotot är taget vid Öregrunds Stadshotell och det är Bror Kvist som håller handen på höger framlykta. Efter något år fick GMC:n ett mer normalt busskarosseri. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22)

 

John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer B1724, står här på Rådhusgatan i Öregrund. På flaket fanns det "inbyggda säten" med plats för cirka 12 passagerare. Lägg märke till lådan som gjorts fast på sidan av hytten. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).

 

Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Bror Kvists första buss, en GMC med registreringsnummer B1724. Fotot är taget 1921 och ska visa den första turen med Roslagens första buss. Bussen ankom till Öregrund den 3 juni och trafiken startade den 4-6 juni. Här är bussen klar för avgång mot Östhammar och Harg. Vid ratten sitter Bror Kvist. Man nummer 2 från vänster är polis Renhold Ålund som åser avfärden från Öregrunds spruthus vid ”Kunskapens träd” på Råstugatan. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-12-22).

 

John Karlssons och Bror Kvists GMC med registreringsnummer B1724 fick 1923 ett nytt karosseri. Det var Bilcentralen i Östhammar som byggde det för rätt typiska busskarosserier. KK som är inskrivet i cirklarna står för Karlson & Kvist. På karossidan framgår det tydligt att orterna Gimo, Östhammar och Öregrund trafikerades. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-04).

 

John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 har fotograferats på torget i Östhammar. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2013-01-27)

 

Någon gång under 1923 eller 1924 inträffande denna dikeskörning med John Karlssons och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724. Vid olyckstillfället var Bror Kvist som körde bussen. Med på bussen var person med namnet Regina. Hon hade besökt sin son i Öregrund och var nu på väg hem. Hon hade fått med sig en mjölkflaska som stod bredvid chauffören. Vägen var gropig och flaska vill falla omkull, Bror Kvist försöker ”rädda flaskan”, men olyckan kom på ett annat sätt – dikeskörningen var ett faktum. På bilden är det John Karlsson som står rökande och med en fot på fotsteget. När bussen skulle bärgas var det John som fick agera ”bärgningsbil”. Bussen kunde sedan köras från platsen. Passageraren Regina ska ha lämnat platsen till fots med orden: "Jag tror minsann att djävulen själv bor i Roslagen". Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm (2012-11-12).

 

John  Karlsson och Bror Kvists GMC buss med registreringsnummer B1724 står här framför Kunskapens träd och spruthuset i Öregrund. Två pojkar har även kommit med på fotot. Bild och information kommer från Johns son Pär-Ola Malm. (2013-01-28)

John Karlsson och Albin Mattsson bedrev busstrafik på sträckan Öregrund-Gimo från år 1926. 1927 tillkom linjen Östhammar-Häverödal. Fotot som är taget på på Öregrunds torg visar företagets fordonspark vid den tiden. Lastbilen längst till vänster är en Chevrolet som senare kom till Södertälje brandkår. Bussarna är av märkena Chevrolet, GMC och International med registreringsnummer B2707. Personbilen närmast bussarna är en Buick med registreringsnummer B2104 och vid den står John Karlsson. Bilen längt till höger är en Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och vid den står Albin Mattsson. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

Ytterligare en bild som visar John Karlssons och Albin Mattssons fordonspark. Fotot som är taget på Rådhusgatan i Öregrund kan vara taget vid samma tillfälle som den föregående bilden, fordonen är i alla fall samma. Först står de tre bussarna, International med registreringsnummer B2707, GMC och Chevrolet. Sedan följer de två personbilarna, Willys-Knight med registreringsnummer B1925 och sist skymtar Chevrolet lastbilen. Bild och information kommer från Pär-Ola Malm. (2012-11-18)

 

1923 arrangerade KAK en lastbilstävling. Åtta ekipage ställde upp och på fotot ses sex av dessa. Lastbilen med startnummer ett, den närmast kameran, är en GMC. Bredvid står en Reo Speedwagon som kördes av den kända motorcyklisten Erik Westerberg. Den ljusa lastbilen i mitten är en Berliet och bredvid den står en av startfältets två Saurer. Längst bort ses tävlingens två Tidaholmare. (2020-08-10)

 

 

Åtta ekipage ställde upp i den lastbilstävling som KAK arrangerade 1923. Fotot visar startnummer 1, en GMC. (2020-08-22)

 

GMC buss från cirka 1927 med registreringsnummer U213 som enligt märkningen på karosserisidan trafikerade Fagersta-Västanfors. (2015-10-18)

 

Två bussar som enligt märkningarna på karossidorna trafikerade Halmstad och Nässjö. Mannen står lutad mot en GMC och bussen bredvid är en Chevrolet. (2015-03-14)

 

En kvinna har fotograferats vid en GMC Buss från cirka 1930. Enligt märkningen på karossidan trafikerade bussen platser nära Vättern.

 

Personerna står vid en GMC buss från cirka 1930 som har registreringsnummer T5850. (2014-07-03)

 

Det här fotot verkar vara taget i samband med någon utfärd. Lastbilen, en GMC från cirka 1930 med registreringsnummer S3447, är i alla fall iordningställd för persontransport. (2017-01-09)

 

GMC buss från cirka 1930 som ägdes av Gunnar Lydén i Jönköping. (2013-03-05).

GMC buss från cirka 1930 som ägdes av Borås Omnibussbolag (2012-11-05).

GMC lastbil från cirka 1930 som enligt märkningen på dörren tillhörde Bror Alberts Åkeri i Skövde. (2012-12-02)

GMC buss från cirka 1930 som enligt märkningen på karossidan trafikerade Örebro-Kumla-Hardemo. Som ägare av bussen angavs en herr Weiderman, Örebro (2012-12-08).

                                     © 2022 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se