Husqvarna
 

Bil och motorcykel på en slitet foto. Bilen med registreringsnummer F527 är en Chevrolet 490 Touring från 1918-19. Bilen inregistrerades den 31 augusti 1920 och som ägare angavs Gustaf Gustafsson, Månsarp. Motorcykeln med registreringsnummer L555 är en Husqvarna som inregistrerades den 10 juni 1921. Ägare var då lantbrukaren John Andersson, Vessljunga, Visseltofta. Leif Holmberg har hjälpt till med med uppgifter. (2013-02-27)

 

Motorcykeln är en Husqvarna modell 145 som inregistrerades den 29 februari 1916 och då tilldelades igenkänningsmärke T49. Då ägdes motorcykeln av Plantör Elmer Karlsson, Götlunda. Den 24 augusti 1917 får motorcykeln en ny ägare i Götlunda, nämligen handelsföreståndare Arvid Nilsson. (2015-01-20)

 

Husqvarna med sidovagn som inregistrerades den 10 oktober 1919 och erhöll igenkänningsmärke O265. Vid registreringstillfället ägdes motorcykeln av AB Svenska Kullagerfabriken i Göteborg. Mannens klädsel verkar inte vara anpassad för motorcykelåkning. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilen var omslagsbild på Autohistorica 3/77. (2013-07-08)

 

1922 kördes Six Days i Schweiz. Här är Husqvarna-laget uppställda för fotografering. Förarna är Bernhard Malmberg, Per Svanbeck och Gustaf Göthe. Motorcyklarna har registreringsnummer T717, F817 och B2265. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.

 

Ytterligare en bild som visar Husqvarnas lag inför Six-Days 1922. Längst till vänster står den maskin som skulle köras av ingenjör Bernhard Malmberg. Igenkänningsmärke T717 tilldelades en Harley-Davidson den 18 mars 1920 och ägd av just Bernhard Malmberg, men här sitter T717 på en Husqvarna. Husqvarnan med sidovagn och registreringsnummer F817 ägdes av Huskvarna Vapenfabrik AB och skulle i tävlingen köras av Per Svanbeck. De två övriga motorcyklarna kan vara de Husqvarna solomaskiner som skulle köras av Gustaf Göthe och David Senning. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71. (2013-07-08)

 

Mannen sitter på en Husqvarna 550 cc från 1920-talet. (2013-11-05)

 

Inför 1926 byggde Husqvarna tre stycken tävlingsmotorcyklar med det här utseendet. Den tvåcylindriga V-motorn var egentillverkad och hade toppventiler, cylindervolymen var 730 cc. Dessa motorcyklar användes på olika tävlingstyper av bland annat Yngve Ericsson, Bernhard Malmberg, Edvin Sagström och Oscar Wilhelmsson. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.

 

Husqvarnas lag till Six-Days 1929 bestod av Bernhard Malmberg, Folke Mannerstedt och Yngve Ericsson. Här har de fotograferats på fabriksgården före avfärden. Motorcyklarna som man ställde upp med var två 500 cc solocyklar och en 700 cc sidvagnscykel. Folke och Yngve använde solomaskinerna medan Berhard körde sidvagnsmaskinen. Två av motorcyklarna hade registreringsnummer F2072 och F2074. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 4/71.

 

Fotot visar Julia Moback från Fagersta tillsammans med en vän i samband med en utflykt till Säter. Tidpunkten ska vara 1929 och då måste motorcykeln, en Husqvarna, ha varit tämligen ny. (2013-01-12)

 

                                     © 2015 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se