|
|
Männen sitter i en Overland Touring från cirka 1911.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg.
(2021-02-14)
|
|
|
Mannen sitter i en Overland modell 59
Touring som inregistrerades den 11 december 1911. Bilen som då ägdes av Bror
Lundgren och C.R. Åberg i Falun tilldelades då igenkänningsmärke W29. Troligen
fick bilen behålla W29 vid registeromläggningen 1916, men då med C.R. Åbergs som
ensam ägare. Det är kanske han som sitter vid ratten? Lägg märke till
snökedjorna.
(2016-01-02)
|
Droskchauffören sitter i en Overland Touring från cirka 1912 med
registreringsnummer A1565.
|
Det här fotot är taget i samband med Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer 45, en
Overland Touring som hade inregistrerats den 20 juli 1912 och tilldelats
igenkänningsmärke A1749. Registrerad ägare var då Richard F. Björkmans
Motor Aktiebolag i Stockholm. Vid tävlingstillfället ägdes bilen av F.
Andersson och kördes av C. Andersson. (2022-09-14)
|
Fint klädda personer i en Overland
Touring, möjligen en modell 59 från 1912.
|
Starten för 1913 års upplaga av KAK:s
Vintertävling var förlagd till det då nybyggda
Stockholms Stadion. Här är det Richard F.
Björkman som startar med en 30 hk Overland,
möjligen modell 60,
Touring med registreringsnummer A1660. Bakom
väntar Seth A. Högman med en Hupmobile modell 32
Touring. A1660 tilldelades den 13 juni 1912 en
bil ägd av direktör Konrad Grönqvist,
Katrineholm. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/84.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter.
2013-03-07
|
|
Personerna har fotograferats
i och vid en Overland Touring som
inregistrerades den 22 juni 1914 och tilldelades
igenkänningsmärke W133. Registrerad ägare var då
Rich. F. Björkmans Motor Aktiebolag, Stockholm. (2023-05-22)
|
|
Bilden visar färd i en Overland Touring som inregistrerades den 22 juni
1914 och tilldelades igenkänningsmärke W133. Registrerad ägare var då
Rich. F. Björkmans Motor Aktiebolag, Stockholm.
(2023-05-03)
|
|
Denna Overland, troligen en modell 59T Touring från 1912,
inregistrerades den 4 juni 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke
T86. Registrerad ägare var då Grosshandlare Gust. Larsson, Örebro.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg. Leif har även bidragit med information.
(2021-01-06)
|
|
Mannen och barnen har fotograferats vid en Overland, troligen en modell 59T Touring från 1912,
som hade inregistrerats den 4 juni 1912 och tilldelats då igenkänningsmärke
T86. Registrerad ägare var då Grosshandlare Gust. Larsson, Örebro.
Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif
Holmberg. Leif har även bidragit med information.
(2021-01-23)
|
|
Det här fotot är taget i samband med Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
hur dåtidens vägar kunde se ut. Bilen är en Overland Touring med
startnummer 45 som kördes av C. Andersson. Bilen hade inregistrerades
den 20 juli 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke A1749.
Registrerad ägare var då Richard F.
Björkmans Motor Aktiebolag i Stockholm. (2021-03-05)
|
|
Det är fotot är taget i samband med starten
för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer
45. Det är en Overland Touring som kördes av C. Andersson. Bilen hade
inregistrerades den 20 juli 1912 och då tilldelats igenkänningsmärke A1749.
Registrerad ägare var då Richard F. Björkmans Motor Aktiebolag i Stockholm. (2022-12-13) |
|
Barnet har klättrat upp på fotsteget till denna Overland,
troligen en modell 69-F Touring 1913. (2022-10-10) |
|
Det här fotot är taget i
samband med starten för Kungliga
Automobilklubben Vintertävling 1914 och visar
bil med startnummer 46, en Overland modell 69-F
Touring 1913 som ägdes och kördes av C. Lundell.
Bilen hade inregistrerats den 2 juli 1913 med B.
Winckler-Rahtlev i Malmö som ägare. (2023-03-01)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar bil med startnummer 46,
en Overland modell 69-F Touring 1913. Bilen som
ägdes av B. Winckler-Rahtlev i Malmö hade
inregistrerats den 2 juli 1913.
(2021-04-06)
|
|
Personerna färdas i en
Overland, troligen en modell 69-F Touring 1913,
som erhöll igenkänningsmärke D172 den 15 maj
1917. Registrerad ägare var då byggmästare L.P.
Larsson i Katrineholm. (2023-02-08)
|
|
Männen sitter i en Overland modell 69-F Touring som
inregistrerades den 15 maj 1913 och tilldelades igenkänningsmärke M283. Ägare
var då B. Winckler-Ratlev, Malmö. (2024-10-14)
|
|
Personerna färdas i en
Overland, troligen en modell 69-F Touring 1913,
som erhöll igenkänningsmärke D172 den 15 maj
1917. Registrerad ägare var då byggmästare L.P.
Larsson i Katrineholm. (2023-02-09)
|
|
Det här fotot ska vara taget i samband med ett bröllop i Vemdalen 1915.
Bilen är en Overland Touring som tilldelades igenkänningsmärke A2226 den 20 juni
1913. Vid registreringstillfället var bilen skriven på Richard F. Björkmans
Motor Aktiebolag i Stockholm.
(2017-02-03)
|
|
Personerna har fotograferats
in en Overland modell 69 Touring från 1913. Vid
registeromläggningen 1916, närmare bestämt den
14 mars, erhöll bilen igenkänningsmärke U48.
Registrerad ägare var då Johan Nystrand,
Kungsör. (2022-03-07)
|
|
Registreringsnummer W69
tillhör en Overland Touring, förmodligen från
1914. |
Registreringsnummer H36
tillhör en Overland Touring, förmodligen från
1914.
|
Personerna färdas i en Overland Touring 1914 som erhöll
igenkänningsmärke W29 i samband med registeromläggningen 1916, närmare bestämt
den 17 februari. Registrerad ägare var då C.R. Åberg i Falun.
(2024-03-08)
|
|
Bilden visar fem
taxibilar vid Bilstationen vid Stortorget i
Helsingborg. I det här fallet råder det ingen
tvekan när det gäller de olika fabrikaten, det
står ju angivet att det är Scania-Vabis, Hudson,
Overland, Adler och Apollo.
Scania-Vabisen är en
typ I Phaeton som tilldelades igenkänningsmärke
M408 den 5 maj 1916. Registrerad ägare var då
kapten Per Henrik Hedenblad, Helsingborg. Några
veckor tidigare, den 17 april 1916, tilldelades
igenkänningsmärke M301 en Hudson modell 40
Touring som ägdes av handlande Nils Anton Herman
Möller, Helsingborg. Bilen i mitten, Overland,
är troligen tillverkad 1914. 2015-12-12)
|
|
Mannen sitter i Overland Touring från 1914.
(2013-11-12)
|
|
Barnen
sitter i framsätet i
denna Overland modell 79 Touring 1914. Vid
registeromläggningen 1916 erhöll bilen
igenkänningsmärke U51. Vid denna tidpunkt, 14
mars, var Ax. Köhl i Norberg registrerad ägare. (2020-12-21)
|
|
Det här fotot är taget i
samband med Kungliga Automobilklubben
Vintertävling 1914 och visar bil med startnummer
46, en Overland modell 69-F Touring 1913 som
ägdes och kördes av C. Lundell. Bilen hade
inregistrerats den 2 juli 1913 med B.
Winckler-Rahtlev i Malmö som ägare.
(2023-03-23)
|
|
Det är fotot är taget i samband med
starten för Kungliga Automobilklubben Vintertävling 1914 och
visar en A-registrerad
Overland modell 79 Touring 1914.
(2021-01-21)
|
|
Mannen sitter i en Overland,
troligen en modell 79 Touring, som
inregistrerades den 16 juni 1914 och då
tilldelades igenkänningsmärke W118. Registrerad
ägare var då Rich. F. Björkmans Motor Aktiebolag
i Stockholm, som saluförde Overland i Sverige. (2021-05-04)
|
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar ett antal bilar framför
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna, men här följer ett försök.
Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot.
Bil nummer två som delvis är skymd är
troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara
en Overland Touring från cirka 1914. Bil
nummer fyra kan vara en
Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är
oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)
|
|
Fotot som är taget
cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid
Turisthotellet i Torsby. Det är inte
lätt att med bestämdhet identifiera
bilarna. Visserligen har fotot var
publicerat på annat håll och då med
vissa fabrikatangivelser, som emellertid
inte verkar stämma helt. Men låt oss
göra ett försök. Bilen längst
till vänster är oidentifierad, men den
stora bilen bredvid är en Gea. Bilen
fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli
1909, då ägdes den ingenjör L.O.
Svedlund i Katrineholm. Den såldes
senare till källarmästare Alfred Lidén i
Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen
igenkänningsmärke S21. Med tiden fick
bilen ett nytt karosseri, vilket syns på
fotot. Den tredje bilen kan vara en
Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan
vara en Overland Touring från cirka
1914. Bilen nummer fem är troligen en
Studebaker från cirka 1914. Näst sista
bilen är en Presto från cirka 1914.
Längst till höger har vi troligen
ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)
|
|
Fotot visas en Overland med ett sportigt karosseri som sannolikt är
byggt i Sverige. Bilen inregistrerades den 7 februari 1914 och
tilldelades då igenkänningsmärke A2586. Som ägare angavs då Albert
Holmer, Stockholm. Denne Holmer sålde märket Overland i Dalarna och
norra Sverige, innan han startade eget bilföretag 1917 med försäljning
av huvudsakligen märket Hupmobile. (2015-02-20)
|
Den här bilen med tillskrynklade
skärmar är troligen en Overland Touring från cirka 1914. Per Petersson i
Linköping menar att lampor och skärmar är typiska för Overland.
Närbild på samma Overland.
|
Registreringsnummer D214
sitter på en Overland Touring från cirka 1915.
Föraren heter Alfred Goldschmidt och pojken som
är passagerare heter Torsten Enblom. Bilden är
tagen cirka 1920. D214 tilldelades den 28 maj
1919 en bil ägd av ingenjör Einar Larsson-Pyk,
Tummelsta, Ärila. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-03-08)
|
|
Overland Touring från cirka 1915-1916.
(2017-01-28)
|
|
Personerna färdas
i en Overland Touring från cirka 1915.
Bilen erhöll igenkänningsmärke Y259 den
29 november 1919 och ägare var då
chaufför Allan Melin, Sollefteå.
(2021-12-17) |
|
Personerna färdas i en A-registrerad Overland Touring från
cirka 1915. (2024-08-11)
|
|
Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm byggde karosseriet till denna
Overland 1917. Genom den spetsiga kylaren, den vinklade vindrutan och
den inbyggda suffletten har bilen fått ett tyskt utseende. Bilden har
publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).
|
Overland Touring från cirka 1915-16 som försetts med vimplar,
lövkvistar och blombukett. Personen vid ratten ska vara Axel Samuelsson från
Sommen, Tranås.
|
Personerna sitter i en
Overland Touring från cirka 1916. (2023-02-05)
|
Interiör från Hyrverkets verkstad i Göteborg cirka 1920. Bilen i förgrunden är
en Overland Touring från cirka 1918, medan den delvis skymda bilen är en äldre
Renault. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 2/81.
Det här fotot som kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se)
är taget cirka 1920 på Bjälkgatan i just Hudiksvall. Bilarna är
uppställda vid en bilverkstad, men eftersom flera motorhuvar är öppna
kan man förmoda att en del arbeten utfördes på gatan. Den ljusa bilen är
en Sperber Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen med registreringsnummer
Z136 är en Fiat som inregistrerades den 22 mars 1919, ägare var då gårdsägare
Paul Karlsson, Östersund. X408 till höger är en Chandler Touring som
inregistrerades 22 april 1920 och ägare var då tandläkare Sigfrid Bretz,
Hudiksvall. Bilen längst bak är en Overland Touring från cirka 1919 som
ser ut att ha registreringsnummer X303. Bredvid den bilen skymtar också
en motorcykel. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-05-11).
Overland Touring från 1919.
Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/72.
Overland Touring från cirka 1919.
|
Bilen har stannat till så att fotografen kan knäppa en bild. Personerna sitter i
en Overland Touring från cirka 1919, det rör sig antagligen om en modell 90,
Light Four. (2013-11-04)
|
|
Denna Overland Touring, troligen en Light Four 90,
inregistrerades den 10 april 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke U647.
Registrerad ägare var då AB Manufaktur i Västerås. (2021-09-08)
|
|
Mannen sitter i en Overland modell 4 Touring som
inregistrerades den 30 juni 1920 och tilldelades igenkänningsmärke B1187.
Registrerad ägare var då Hargs Bruk. (2022-06-23)
|
|
Denna Overland modell 4 Touring inregistrerades
den 1 oktober 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke A6633.
Registrerad ägare var då Richard F. Björkmans Motor Aktiebolag i
Stockholm. Den 3 juni 1921 registreradess bilen på handlande G. Winbäck,
Stockholm. Fotot kommer från Lars Magnuson.
(2021-01-30)
|
|
Denna Overland modell 4
Touring inregistrerades den 10 augusti 1920 och
tilldelades igenkänningsmärke N370. Registrerad
ägare var då fabrikör Carl Dock, Laholm.
(2023-09-06)
|
|
Föraren har stannat till så att fotografen kan ta en bild.
Bilen är en Overland modell 4 Touring från cirka 1920 med igenkänningsmärke
C120. (2013-11-18)
|
|
Personerna sitter i
en Overland modell 4 Touring som
inregistrerades den 22 juni 1920 och
tilldelades igenkänningsmärke F416.
Registrerad ägare var då Oscar Hafström,
Vrigstad. (2022-07-11). |
|
Mannen står vid en Overland 4 Touring.
Denna modell kom ut på marknaden i
slutet av år 1919, men det var inte så
många som importerades till Sverige
detta år.
Bilen på bilden har
trälöthjul, helpressade skärmar, men
inga positionsljus på torpeden som
tidiga 1920 hade. Under 1921 försvann
trälöthjulen till förmån för versionen
med stållöt, så årsmodellen kan nog vara
1920. Claes Rocklin har hjälpt till
identifiering och uppgifter.
(2013-10-24)
|
Overland Modell 4 Touring som den 31
mars 1920 inregistrerades och fick registreringsnummer T504. Ägare var då
Handlare Edv. Lydén från Örebro och det är kanske han som sitter vid ratten.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-08)
Sex herrar i och vid en Overland Modell 4 Touring
från cirka 1920.
|
Personerna sitter i en Overland
Modell 4 Touring som inregistrerades den 16 juli
och tilldelades då igenkänningsmärke Y753.
Registrerad ägare var då Hemmansägare C.O.
Jonsson i
Hässjö.
(2021-09-20)
|
|
Männen sitter i en Overland modell 4
Touring som inregistrerades den 7 mars
1922 och då tilldelades
igenkänningsmärke W1594. Vid
registreringstillfället ägdes bilen av
J. Hasselgren och Ernfrid Larsson i
Ludvika. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter.
(2017-02-12)
|
På ett slitet foto ses en Overland Modell 4 Touring från
som den 19 juni 1920 inregistrerades och fick med registreringsnummer T692.
Ägare var då Gårdägare Emil Pettersson, Vretstorp. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-03-08)
|
Mannen och kvinnan står vid en Overland
modell 4 Touring från cirka 1920 som har
igenkänningsmärke X1101. (2015-03-30)
|
Overland Modell 4 Touring som den
6 oktober 1920 inregistrerades och fick registreringsnummer T900. Ägare var då
grosshandlare Erik Andersson, Örebro. Fotot taget i Sunne den 10 augusti 1922.
Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-08)
|
Chauffören sitter i en Overland modell 4 Touring som
användes som taxi. Bilen inregistrerades den 14 juli 1921 och tilldelades
igenkänningsmärke F770. Registrerad ägare var då J.A. Söderström i Jönköping. (2024-07-22)
|
|
Overland 4 Touring som den 2 december 1920
inregistrerades och fick registrerings-nummer B1471.
Vid registreringstillfället ägdes bilen av
köpman Oscar Ahnfeldt, Södertälje. När fotot
togs ägdes bilen av Cigarrfabrikör
Oscar Almfeldt i Sigtuna. Förmodligen är det en
och samma person, ett av efternamnen är
antagligen felstavat. Företaget Almfeldts
Cigarrfabrik grundades 1897 som handelsfirma i
Stockholm men utökades 1899 med egen
cigarrfabrikation. Fabriken har adress
Bangårdsgatan 4 år 1902 och år 1905 är den
belägen vid S:t Paulsgatan 5. Efter konkurs år
1907 övertar hans maka, Lydia Lovisa Almfeldt
rörelsen och förlägger den till Sigtuna. År 1913
anges fortfarande fabriken och lagret finnas i
Sigtuna och i januari 1914 flyttas rörelsen till
Södertälje och 1915 inlöstes den av
Tobaksmonopolet. Bland cigarr-märkena var flera
olika sorter förpackade i cigarrlådor av
glas(!). Leif Holmberg har hjälpt till med
information. (2013-03-08)
|
Sju personer, huvudsakligen barn, har fotograferats i en Overland modell 4
Touring från cirka 1920-21. (2013-01-14)
Overland Modell 4 Touring från cirka
1922.
En familj sitter i en Overland modell 4 Touring från
cirka 1920-21. Lägg märke till hunden i förgrunden. (2013-02-17)
|
Overland modell 4 Touring som registrerades den
28 april 1921 och fick
registreringsnummer B1684. Ägare var då Edvin
Karlsson, Finsta. Registrerings-skyltens utformning indikerar att
fotot togs före 1924. Bilden kommer från
Enköpings museum. Leif Holmberg har hjälpt till
med uppgifter. (2013-03-08).
|
Overland modell 4 Touring som registrerades den
28 april 1921 och fick
registreringsnummer B1684. Ägare var då Edvin
Karlsson, Finsta. Bilden kommer från Enköpings
museum. (2013-05-10)
|
Personerna sitter i
en Overland modell 4T Touring från cirka
1920. (2022-07-02). |
Overland Modell 4 Touring.
|
Bilen,
en Overland med igenkänningsmärke U1830, fick vara med när det här fotot skulles
tas. Bilen är en modell 4, alternativt modell 91, från cirka 1922-23. Skyltens
utformning indikerar att fotot togs 1924 eller senare. (2015-11-01)
|
|
Männen står vid och sitter i en Overland modell 4, alternativt modell 91,
Touring från cirka 1922-23 med registreringsnummer W1496.
Skyltens utformning indikerar att fotot togs 1924 eller senare.
(2018-07-15)
|
|
Personerna har fotograferats vid två
bilar. Bilen förgrunden är en täckt Overland modell 4,
alternativt modell 91,
från cirka 1922-23. Bilen har registreringsnummer
X3313 och skyltens utförande tyder på
att fotot togs 1924 eller senare. Den
öppna bilen blir nog svår att
identifiera eftersom bilens frontparti
skyms. (2016-03-24)
|
|
Fotot är taget vid Kvibergs Bilstation. Båda bilarna är Overland modell 4,
alternativt modell 91,
från cirka 1922-23. Bilen med registreringsnummer O2616 inregistrerades den
30 september 1922 och som ägare stod då köpman
Alrik Hedlund, Göteborg. Den andra bilen som har
registreringsnummer O3811 inregistrerades drygt
ett år senare, den 31 oktober 1923. Bilen ägdes
då av A.V. Fredriksson, Göteborg. Leif Holmberg
har hjälpt till med uppgifter. (2013-03-07)
|
Bilden är tagen vid Göteborgsutställningen 1923 och visar
Overlands och Berliets montrar. Eftersom det rådde en schism mellan
utställningsledningen och Svenska Bilhandlarföreningen är det inte svenska
utställare. Den täckta bilen till höger som är en Berliet ställdes ut av fransk
firma. De tre Overlandbilarna, ett chassi, sedan en modell 91 Touring och längst
in en Willys-Knight Touring, kom från Willys Overland Crossley Limited i
Stockport, Storbritannien. Bilden har publicerats i Autohistorica 4/78.
|
Overland modell 91 Touring från antagligen 1923
som den 17 april samma år registrerades och fick
nummer P1872. Bilens ägdes då av Olof W.
Bengtsson i Trollhättan. Fotot har antagligen
tagits i samband med något evenemang samma år
eftersom registreringsskyltarna fick ett annat
utseende följande år. Leif Holmberg har hjälpt
till med uppgifter. (2013-02-27)
|
|
Hovfotografen P. Lund lyckades få med många
bilar när han tog fotot som blev förlaga till
detta vykort som visar del av Mölle. De nyaste
bilarna ser ut att vara tillverkade i slutet av
1920-talet, så fotot togs nog senast kring 1930.
Det går att identifiera flera T-Fordar, i
förgrunden står en Pickup och en Tudor Sedan.
Bredvid den täckta T-Forden står en Hupmobile
modell 32 Touring från 1912-14. Sedan verkar det
som att det går att identifiera Overland, Fiat
och möjligen Auburn. Kanske kan någon
identifiera ytterligare någon bil? (2013-06-01)
|
Fotot som är taget i samband med en biltävling visar en Overland Touring.
Mycket tyder på det är en modell 91 från cirka 1924. Stötfångaren var
förmodligen ett extra tillbehör. Bilmärket har identifierats av Claes Rocklin.
|