Tidaholm
 

Tidaholm typ TB, som enligt en annons från tillverkaren var en kombinerad person- och lastbilautomobil. Typen tillverkades i liten serie cirka 1907 av Tidaholms Bruks AB. Foto från Andreas Uddling, Strängnäs.

 

Två stycken Tidaholm typ TB gick i Falköping. Fotot visar en av dessa på Järnvägsgatan. Här är det tydligen fråga om persontransport, fordonet kunde ta cirka 15 personer. TB kunde annars fungera som lastbil. Fordonet inregistrerades den 27 januari 1908 och tilldelades då igenkänningsmärke R12. Registrerad ägare var då Tidaholms Bruks Aktiebolag. (2016-11-05)

 

Åren 1910-1911 levererades fyra olika postbilar till Göteborg. En av dessa var den skåpbil tillverkad av Tidaholms Bruks AB. Den hade en 4-cylindrig Fafnir-motor, högsta hastighet var 25 km/tim. Bilden har publicerats i Autohistorica 2/86. (2012-12-31)

 

Denna Tidaholm brandbil inregistrerades den 3 september 1912 och tilldelades då igenkänningsmärke R92. Ägare var då Östersunds brandkår. (2018-11-16)

 

Utanför Anchos Liniens kontor står två bussar av Tidaholms fabrikat, de ser ut att vara tillverkade under första delen av 1920-talet. På den första bussen kan man utläsa att den trafikerade sträckan Göteborg-Surte-Bohus. (2015-05-18)

 

Denna Tidaholm brandbil från cirka 1923 användes av Hjo elitbrandkår. (2017-01-08)

 

Tidaholm buss från 1920-talet som har registreringsnummer W4115. Bussen har flera märkningar, dels ORSA MORA framtill, samt VÅMHUS, ORSA - FÄRNÄS på sidorna. Man får förmoda att det var dessa platser som bussen trafikerade.

 

Fotot visar uppställda brandbilar framför Jönköpings brandstation, troligen någon gång under andra delen av 1920-talet. Brandbilarna ser ut att vara av fabrikat Tidaholm. (2015-03-19)

 

Det här fotot ska vara taget i Tibro 1927 och visar en kortege med flera fordon. Först kommer en Tidaholm brandbil med registreringsnummer R3225 och efter den följer en Ford modell T Touring från cirka 1925. (2017-07-18)

 

Chauffören och konduktören står vid sin Tidaholm buss från 1920-talet. Enligt märkningen på karossen trafikerades Hjärsta, som ligger i Örebrotrakten. (2014-01-18)

 

Tidaholm brandbil från 1920-talet. (2013-01-27)

Johan Nilsson i Tomelilla ägde den här Tidaholm bussen. (2013-02-22)

Den här Tidaholm bussen trafikerade enligt märkningen på karossidan Göteborg-Toltorpsdalen-Mölndal. Bussen ägdes av Mölndals Omnibuss AB. Lägg märke till den reklam som bussen är försedd med. (2013-02-22)

 

Chauffören står vid sin buss, en Tidaholm från cirka som enligt märkning på karossidan trafikerade Färentuna-Svartsjö-Stockholm. (2014-12-14)

 

Den här bussen, en Tidaholm från cirka 1930 med registreringsnummer U577, trafikerade sträckan Västerfärnebo-Västerås. Dessa platser står nämligen på bussens kaross, som för övrigt är av så kallad sedantyp. (2015-04-25)

 

Vykort som visar trafik på Norrbro i Stockholm. Med hjälp av fordonen kan man datera fotot till cirka 1930. Här samsas personbilar, lastbilar, bussar, spårvagnar, hästar  och fotgängare. Bussen till höger med linjenummer 54 är en Tidaholm som tillhörde SCO, Stockholms Centrala Omnibussaktiebolag.

 

1931 startade SJ buss- och godsbilstrafik på sträckan Övertorneå-Pajala. För persontrafiken köptes tre bussar från Tidaholms Bruk. De var av den 6-cylindriga typen T6.0.50 och alla tre fick karosserier av sedantyp, byggda av Hägglund & Söner. Bussarna hade plats för 19 sittande passagerare. På bilden har en av dessa bussar fotograferats vid SJ:s Busstation i Pajala. Lägg märke till den täckta släpvagnen med takräcke.

 

Det ser ut som att det här fotot togs några år in på 1930-talet. Vid Ohlssons ångbageri i Norrköping står flera bilar och lastbilar parkerade. Längst till höger står en täckt Hudson från cirka 1930 och bredvid ses en Buick Touring från cirka 1927. Lastbilen bredvid dessa ser ut att vara en Tidaholm, men förmodligen tillverkad efter 1931. (2013-05-07)

 

                                     © 2018 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se