S-län
 

 

Det här fotot som visar en 4-cylindrig Oakland modell 35 Touring 1913 ska vara taget i Kålsäter, norr om Säffle i Gillbergadalen, förmodligen 1914 eller 1915. Notera alla barnen, kanske var det första gången som de fick stifta bekantskap med en automobil? Bilen registrerades den 16 juni 1913 och fick nummer A2212. Ägare var ett företag som hette Bilkompaniet med adress Torsgatan i Stockholm. I juni 1914 kom bilen till Värmland och grosshandlare Rudolf Olsson i Säffle. Till en början fick bilen behålla A2212, men när man gjorde om systemet 1916 fick den nummer S1. A2212 blev därmed också vakant och i maj 1916 registrerades en ny bil i Stockholm med detta nummer, en trehjulig, troligen en Phänomobil, även om detta inte finns noterat. Rudolf Olsson bytte både namn och titel till Verkstadsägare Nordenhammar och han kom att lägga beslag på S1 ända fram till 1964, med flera olika bilar. Den sista S1, en Willys 1930, finns utställd på Arvika Fordonsmuseum. Det är även Kent Ekeberg på museet som har bidragit med bilden och information. Kent har i sin tur fått bilden av Säffle Hembygdsförening 2012. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-26)

 

Maurer-Union 1905. Arvikas första bil, som kom till staden i september 1905 med båt via Vänern och Säffle. Bilden visar förste ägaren, handlande Johan Otto Lidström med maka. Tidiga Maurer Union hade 1-cyl motor, friktionsutväxling, kedjedrift och klafftändning och kostade 3800 kr i Sverige år 1905. Generalagent i Sverige för bilmärket var Heland & Selin i Örebro.

 

Maurer-Union 1905 - Arvikas första bil fick "igenkänningsmärke" (registreringsnummer) S2 i april 1907, då registreringen infördes i Sverige. Bilens andre ägare var cykelfabrikör Oscar Johansson i Arvika som har kvar bilen till omkring 1914 då den skrotats enligt en uppgift (intervju 1936 med Oscar Johansson). 1907 fanns fyra bilar registrerade i Värmland där både S1 (Auto Car) och S2 (Maurer Union) fanns i Arvika. Den tredje bilen fanns i Karlstad och den fjärde i Kristinehamn. Bilden troligen tagen 1909.

 

Fotot som är taget cirka 1916 visar ett antal bilar framför Turisthotellet i Torsby. Det är inte lätt att med bestämdhet identifiera bilarna, men här följer ett försök. Bilen längst till vänster är en Gea. Bilen fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli 1909, då ägdes den ingenjör L.O. Svedlund i Katrineholm. Den såldes senare till källarmästare Alfred Lidén i Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen igenkänningsmärke S21. Med tiden fick bilen ett nytt karosseri, vilket syns på fotot. Bil nummer två som delvis är skymd är troligen en Studebaker från cirka 1914. Den tredje bilen kan vara en Overland Touring från cirka 1914. Bil nummer fyra kan vara en Buick från cirka 1911. Bil nummer fem är oidentifierad, men den sista bilen är en Presto från cirka 1914. (2015-05-05)

 

Fotot som är taget cirka 1916 visar sju parkerade bilar vid Turisthotellet i Torsby. Det är inte lätt att med bestämdhet identifiera bilarna. Visserligen har fotot var publicerat på annat håll och då med vissa fabrikatangivelser, som emellertid inte verkar stämma helt. Men låt oss göra ett försök. Bilen längst till vänster är oidentifierad, men den stora bilen bredvid är en Gea. Bilen fick igenkänningsmärke D123 den 12 juli 1909, då ägdes den ingenjör L.O. Svedlund i Katrineholm. Den såldes senare till källarmästare Alfred Lidén i Torby. Den 9 juli 1913 fick bilen igenkänningsmärke S21. Med tiden fick bilen ett nytt karosseri, vilket syns på fotot. Den tredje bilen kan vara en Buick från cirka 1911. Bilen mitten kan vara en Overland Touring från cirka 1914. Bilen nummer fem är troligen en Studebaker från cirka 1914. Näst sista bilen är en Presto från cirka 1914. Längst till höger har vi troligen ytterligare en Buick från cirka 1910. (2015-04-23)

 

Denna Daimler TB 6-21 är tillverkad 1923 och köptes ursprungligen av KAK och KMK som skänkte bilen som bröllopsgåva till det dåvarande kronprinsparet. Bilen inregistrerades i Sverige den 16 maj 1924 och tilldelades då igenkänningsmärke A11. Kronprinsparet använde bilen sparsamt och den 9 maj 1930 såldes den. Ny ägare blev Mellansvenska Stenindustri och Metall AB och den 7 juni får bilen nummer A4686. Följande år köps bilen av skulptören Erik Rafael-Rådberg och fotot tros vara taget vid den tiden. Rafael-Rådberg hade en bostad i Kristinehamn och han lät 1934 registrera om bilen i S-län, det blev det låga numret S53. 1936 ställdes bilen undan och efter skulptörens död 1961 köptes bilen av Hans Spolén, som under många år arbetat med renovering av bilen. (2015-01-29)

 

Färghandlarna Ekblom & Wallin i Arvika hade denna tvåsitsiga Clément-Bayard från cirka 1913. Från 1916 hade bilen registreringsnummer S81. Som bilden visar har den ursprungliga motorhuven ersattes av en med mer konventionellt utseende. Bilen togs ur bruk cirka 1920.

 

Citroen C4F Berline från 1931 som ägdes av Hans Löfberg, Karlstad och senare Härnösand. Bilen inregistrerades den 4 maj 1931 och fick registreringsnummer S421. Den 27 augusti 1947 blev bilen registrerad som Y8789. I slutet av 1953 skrotades bilen, totalt hade den då rullat cirka 20000 mil. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Ytterligare en bild som visar Citroen C4F Berline från 1931 med registreringsnummer S421. Bilden har publicerats i Autohistorica 3-4/79.

 

Fotot som ska vara taget i Värmländska Glava ser ut att vara taget i samband med en utflykt. Personbilen är en Chevrolet 490 Touring som inregistrerades den 20 maj 1920 och då tilldelades igenkänningsmärke S528. Vid registreringstillfället ägdes bilen av hemmansägaren Alfred Olsson i Glava. Lastbilen som för tillfället får fungera som buss är en Ford modell TT och ska vara byggd 1922. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-18)

 

Fotot ska vara taget i Glumserud, Väse i Värmland och visar en pojke som provsitter en Indian Scout med registreringsnummer S549. Motorcykeln inregistrerades den 30 juni 1921 och ägare var då byggmästare Anders Lund, Karlstad. Gissningsvis är det denne Anders som är med på fotot. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-09)

 

Lastbil av märket tyska märket Mulag 28-42 hk. Registrerades den 25 maj 1920 med numret S549 på AB Mölnbacka-Trysil, Skogsförvaltningen, genom Carl-Fredrik Lövenhjelm i Mölnbacka. Mulagen var alltså inte stationerad vid Mölnbacka-Trysils massafabrik i Forshaga. Lastbilen är säkerligen några år äldre, kan vara från första världskriget och som köptes in som överskottsmaterial efter krigsslutet. Mulagen fanns kvar i Mölnbacka-Trysils ägo till åtminstone 1928, kanske längre. Lastbilens effekt uppgavs till 38-42 hästkravet och lastkapacitet var 3000 kg. Kent Ekberg har hjälpt till med identifiering och uppgifter. Leif Holmberg har bidragit med kompletterande uppgifter. (2014-08-21)

 

Ford modell T Touring från 1918 eller tidigt 1919 som har registreringsnummer S873. Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.

 

Ford modell T Touring som har registreringsnummer S878. Bilen är antagligen tillverkad 1919. Lägg märke till bollhornet och reservdäcket som vilar på fotsteget.

 

Två S-registrerade bilar från omkring 1920. S1068 är en Chevrolet 490 Touring som inregistrerades den 12 april 1921, ägare var då chaufför Gustaf Jonsson, Karlstad. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-17)

 

 

Cleveland Touring från cirka 1920 med registreringsnummer S1106. Enligt Hvems är bilen” från 1922 och 1925 ägdes bilen av Direktör Karl Jakobsson i Filipstad. 1928 har bilen övergått till Chaufför Ivar Jansson, Vassgårda, Kristinehamn. Vilken av dessa som var ägare till bilen vid tillfället för fotograferingen är svårt att avgöra. Färjeöverfarten är vid Lungsunds Kyrka i östra Värmland, inte så långt bort från ”prinsskolan” Lundsberg. Kyrkan är från 1600-talet, men vid renovering 1887, vitmålades den och 1954, vid en ny renovering fick den tillbaka den ursprungliga fasaden, faluröd brädfodring. Där färjan går finns nu en landsvägsbro och följer man den i Clevelandkylarens riktning, kommer man till Storfors eller Bjurbäcken. Uppgiftslämnare: Kent G:son Ekberg, Arvika Fordonsmuseum.

 

Den här bilden visar paus vid samma Clevelandbil, S1106.

 

Ytterligare en bild som visar Cleveland S1106.

 

Fotot som ska vara taget 1932 visar tre lastbilar vid Arvika Ved & Kolaffär. Lastbilen till vänster är en Chevrolet från cirka 1926 som har registreringsnummer S4144. I mitten står en Chevrolet från cirka 1927 som har registreringsnummer S1943. Den tredje lastbilen är en Morris Commercial. (2016-01-17)

 

Bilen med registreringsnummer S2070 är en tidig Citroen, det ser ut som att det är en B2 Torpedo från cirka 1921.  Registreringsskyltens utformning visar att fotot togs tidigast 1924. (2013-10-04)

 

Det här fotot som visar en Citroen B2 Torpedo från cirka 1923 med registreringsnummer S2471 ska vara taget i Insjön 1925.

 

Det här fotot verkar vara taget i samband med någon utfärd. Lastbilen, en GMC från cirka 1930 med registreringsnummer S3447, är i alla fall iordningställd för persontransport. (2017-01-09)

 

Reo buss med registreringsnummer S3731. Bussen som är tillverkad cirka 1928 tillhörde Fors Turistbuss. Karossen är av så kallad sedantyp, med separata dörrar för varje sätesrad.

 

Ford modell T Touring från 1926 med registreringsnummer S4330. Bilen har en del extrautrustning som stötfångare och så kallade "Gipsy wings", de trekantiga vindavvisarna som fungerade bra. Hjulen ser lite annorlunda ut, troligtvis har naven försetts med någon sorts överdragskapsel.

 

Registreringsnummer S4884 tillhör öppen 4-cylindrig Volvo som kördes av Georg Holmqvist i KAK:s Skånska Vintertävling i februari 1929. Notera de extra strålkastarna och den kraftiga kofångaren. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

I en grusgrop står en Chevrolet lastbil från cirka 1929. Lägg märke till interimsskylten S820.

 

                                     © 2017 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se