X-län

 

Sommaren 1906 köpte grosshandlare Erik Kronberg i Gävle denna 4-cylindriga Cottereau med 15/18 hästkrafter. Bilen inköptes i Stockholm och resan till Gävle tog 7 timmar. Det blev den först registrerade bilen i X-län när den tilldelades igenkänningsmärke X1. Bilen var förmodligen ny när Gävlefotografen Carl Larsson tog denna bild. (2013-01-01)

 

I KAK:s Älfkarleöfärd i maj 1909 deltog två Minervabilar. Bilden visar den största av dessa, en 28/40 hästkrafters modell. Den kördes av ägaren grosshandlare Erik Kronberg från Gävle. Bilen hade inregistrerats den 17 augusti 1908 och då tilldelats igenkänningsmärke X11. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1/71. (2013-07-12)


Fotot kan vara taget i samband med en bilutflykt. Bilen är en Minerva Phaeton, troligen den om ägdes av grosshandlare Erik Kronberg från Gävle. Det var en 28/40 hästkrafters modell som inregistrerats den 17 augusti 1908 och då tilldelades igenkänningsmärke X11. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-20)



Star Tonneau från cirka 1905 med registreringsnummer X14. Det är bilens ägare, Nils Eriksson (född 1877, gift 1913, död 1957), som sitter vid ratten. Damen som sitter bredvid är hans fru Beda. Fotot som är taget i Silja i Hälsingtuna kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se). Ingemar Ganse som nu bor granne med gården där fotot togs har hjälpt till med uppgifter. Ingemars far var kusin till Nils Eriksson.

Samma X14-Star. Bilden är tagen vid Silja i Hälsingtuna och troligen vid samma tillfälle då personernas kläder verkar vara identiska. Bilden kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se) och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.


Ytterligare en bild på Star X14, här i sidovy framför det stora huset i Silja, Hälsingtuna. Bilden kommer från Hälsingtuna Hembydsförening (www.sockenbilder.se) och Ingemar Ganse har hjälpt till med uppgifter.

 

Mannen står vid en Minerva 30/36 hästkrafters Phaeton för 6 personer som ägdes av konsul Emil A. Matton i Gävle. Bilen inregistrerades den 8 juli 1914 och tilldelades då igenkänningsmärke A3049. Vid registeromläggningen 1916 erhöll bilen igenkänningsmärke X50, det skedde den 1 mars detta år. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-29)

 

Fabrikör och konsul Emil A. Matton från Gävle var registrerad ägare till denna Rolls-Royce under en följd av år. Bilen, en typ 40/50 HP Silver Ghost, inregistrerades den 13 februari 1925 och tilldelades då igenkänningsmärke X50, ett nummer som bilen fick behålla åtminstone till slutet av 1930-talet. Matton hade tidigare haft nummer X50 på en Minerva. Notera KAK-märket mitt på kylaren, Matton hade blivit medlem i Kungliga Automobil Klubben 1909. Fotot kan vara taget någon gång under 1930-talet och det förefaller som att karosseriet har modifierats, något som var relativt vanligt på den här typen av bilar. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-30)

 

Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Här ses några av de bilar som användes. I mitten en Flanders modell 20 Touring från cirka 1911 och till höger en Brush, troligen en modell D Runabout 1910. På kylaren kan man läsa igenkänningsmärke X89, det tilldelades den 29 juni 1911 och då angavs färghandlare C.A. Dahlström, Söderhamn som ägare. När man började om med registreringarna 1916 hamnade X89 på en 20 hästkrafters bil avsedd för 4 personer. Den gamla Brush-bilen fick då tydligen ha kvar märkningen på kylaren. Den ljusa bilen med registreringsnummer X300 är en Briscoe Touring från cirka 1920. Den registrerades den 18 oktober detta år och ägare var då Nils Colling, Hånick. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-09)

 

 

Einar Hellsén drev tillsammans med med sin bror John en körskola i Söderhamn på 1910-talet. Bland annat användes denna Brush, förmodligen en modell D Runabout från 1910. Einar var morfar till Mässing- & Nickelgruppmedlemmen Per Westerberg. Bilen inregistrerades den 29 juni 1911 och tilldelades då igenkänningsmärke X89. Vid registreringstillfället ägdes bilen av färghandlare C.A. Dahlström i Söderhamn. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2014-04-18)

 

Linus Andersson i Sandviken ägde denna Argo Touring med registreringsnummer X93. Fotot är taget omkring 1924 och platsen är Kalvsnäs, Torsåker i Gästrikland där Linus hade ett sommarhus. I baksätet sitter Linus enda barn Margit och vid ratten sitter hennes kusin Holger. Det amerikanska bilmärket Argo existerade mellan 1914-18. Den första tillverkade modellen var en motorcykelbil som var baserad på den franska Ajax-bilen. 1916 kom en mer konventionell bil som var något större än motorcykelbilen. Den senare modellen erbjöds enligt tillgänglig litteratur som Roadster och Touring. För det första modellen listas bara Roadster. Men Linus bil i Touring-utförande stämmer utseendemässigt bättre med motorcykelbilen från de första åren. (2013-01-10)

 

Ytterligare en bild som visar Linus Anderssons Argo Touring från cirka 1914-15 med registreringsnummer X93. Under 1920-talet genomförde Linus och hans fru Maria (Maja) flera semesterresor med denna bil. Det här fotot togs under en resa i Dalarna 1923 och personerna på bilden är just Linus och Maja samt deras dotter Margit. (2013-01-10)

 

Ford Modell T Touring från 1914 som ser ut att ha registreringsnummer X134. Bilen köptes ny bröderna Nils och Anders Johansson i Trogsta och Stefan Bergman, Bäck som startade Forsas första dorskbils-rörelse. Chauffören på bilden heter Nils Erik Brandt, Lund och han övertog med tiden större delen av ägandet.

 

Personerna sitter in flaggprydd Flanders modell 20 Touring 1911 med igenkänningsmärke X144. Fotot kommer från Bo Bymans samlingar och har skickats in av Leif Holmberg. En liknande bil renoveras av Bo Byman. (2014-03-19)

 

Den 18 september 1916 inregistrerades denna Hudson Super Six och tilldelades igenkänningsmärke X183. Ägare var då disponent Albert Johnsson i Kilafors. Bilens öppna karosseri var byggt av Adolf Freyschuss Vagnfabrik i Stockholm. Bakre delen har det typiskt tyska utseendet med inbyggd sufflett. Bilden har publicerats i Autohistorica 1/88. (2013-09-12).

 

Det här ska enligt uppgift vara ett fotbollslag på väg till en bortamatch. Laget ska komma antingen från Enånger eller Gnarp. Bilarna är från vänster Chevrolet 490 Touring från 1919, Krit från cirka 1914 med registreringsnummer X191 och längst till höger en Ford Modell T Touring 1920 med registreringsnummer X612. Första gången igenkänningsmärke X191 tilldelades en bil var den 2 juli 1913. När man började om med registreringarna 1916 tilldelades X191 en personbil med 20 hästkrafter och avsedd för fyra personer. Det rör sig antagligen om Krit-bilen på bilen. Vid registreringstillfället den 12 oktober 1916 ägdes X191 av Aug. S. Nordin och C. Östlin, båda från Bergsjö. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-05-16)

 

Paus under resa med en 36 hästkrafters Minerva Phaeton från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni 1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-12)

 

Paus under resa med en 36 hästkrafters Minerva Phaeton från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni 1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-12)

Paus under resa med en 36 hästkrafters Minerva Phaeton från cirka 1914. Bilen har igenkänningsmärke X201, vilket utfärdades den 25 juni 1917. Då ägdes bilen av skogschef Manne Fordgren, Ljusdal. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-12)

 

En festlig bild som ska ha tagits i Storvik i samband med Barnens Dag 1921. Eftersom bilarna är lövade kan identifieringen försvåras något. Men den 3-hjuliga bilen med registreringsnummer B231 är en Phänomobil från cirka 1914. Den första bilen har registreringsnummer X209 och är en Krit Touring från senast 1913. Den inregistrerades den 16 september det året och som ägare stod Hedesunda Bilbolag, Sundin & Co. Senare fanns bilen registrerad i just Storvik. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-01-27)

 

Renault typ DM från 1914 med registreringsnummer X250 i Gävle. Bilen har renoverats och ägs av Mässing- och Nickelgruppsmedlemmen Stig Fransson i Kungsör.

Oidentifierad januari 2015 B. 1910-tals motorcykel med sidovagn. Vagnen skymmer en stor del av cykeln, men med hjälp av igenkänningsmärket X319 ska det nog gå att få fram fabrikat och ägare. (2015-01-16)


Det här fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Han berättar att man hade den här bilen, en 1928 års Ford modell A med registreringsnummer X338, när han var liten. Vid fototillfället stod bilen i väntan på skrotning. Esbjörn och en kompis slog sedan sönder den med hjälp av slägga, spett och yxa. Chassiet sparades och kom till användning i en senare renovering medan karossen fick ingå i en utfyllning. (2014-02-21)


Direktör Adolf Ahlgren från Gävle och grundare av Läkerolindustrin, blev medlem i Kungliga Automobilklubben 1920. Vid samma tid skaffade han sig denna Packard Twin-Six Touring. Bilen inregistrerades den 31 mars 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke X359. Ahlgren tycks ha behållit bilen åtminstone under större delen av 1920-talet. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-20)


Buick modell XH 45 Touring 1919. Såld ny hos Ostermans i Stockholm i maj 1919 till Byggherren Gunnar Morén på Lovisagatan på Östermalm som ägde den till hösten 1923 då den såldes vidare på en av Sveriges första bilauktioner som anordnades vid Norrtull i Stockholm av Ostermans. Köparen var hemmansägaren August Thunstedt i Högen, Bergsjö som själv körde hem bilen 30 mil samma dag. Först året därpå tog August körkort... Bilen som hade registreringsnummer X375 kördes till 1935 då den ställdes undan. 1952 köptes den av några entusiastiska ynglingar från Bergsjö som fick liv i bilen och började använda den som "raggarbil" och med diverse ägarbyten kördes bilen i olika sammanhang till 1967 så den fick motorhaveri och demonterades. Bilen har emellertid överlevt till nutid och restaureras nu av en medlem i Mässing & Nickelgruppen i Stockholm. Mannen längst till höger på bilden är ägaren August Thunstedt och bilden är tagen cirka 1930. Övriga personer okända. (2013-05-07)

 

Det här fotot som kommer från Hudiksvalls Hembygdsförening (www.sockenbilder.se) är taget cirka 1920 på Bjälkgatan i just Hudiksvall. Bilarna är uppställda vid en bilverkstad, men eftersom flera motorhuvar är öppna kan man förmoda att en del arbeten utfördes på gatan. Den ljusa bilen är en Sperber Doppelphaeton från cirka 1912. Bilen med registreringsnummer Z136 är en Fiat som inregistrerades den 22 mars 1919, ägare var då gårdsägare Paul Karlsson, Östersund. X408 till höger är en Chandler Touring som inregistrerades 22 april 1920 och ägare var då tandläkare Sigfrid Bretz, Hudiksvall. Bilen längst bak är en Overland Touring från cirka 1919 som ser ut att ha registreringsnummer X303. Bredvid den bilen skymtar också en motorcykel. Leif Holmberg har hjälp till med uppgifter. (2013-05-11).

 

Det här är en Auburn 6-39 Touring, troligen tillverkad 1920. Bilen inregistrerades i alla fall detta år och tilldelades igenkänningsmärke X411. Ägare var Fritz Åkerlund i Järbo. Fotot kommer från Stig Broman från samma ort, men det har skickats in av Leif Holmberg, som även bidragit med information. (2014-08-19)

 

Harley-Davidson från cirka 1925 med lådformad sidovagn och registreringsnummer X471. Vid styret sitter Erik Johan Larsson och i lådan Sven Wallander. (2012-12-31)

 

Bilen är en T-Ford Touring 1920 registrerad på A.E Lunberg i Hudiksvall. Inregistrering av X480 skedde 20/5 1920. Bilen är utrustad med självstart och löstagbara fälgbanor av 5-bultstyp. På bilden är det troligen Albert Lundberg från Mo i Hudiksvall som besöker Sandviken. Uppgifter från medlem i Mässing & Nickel.

 

Mannen och kvinnan färdas på en Thor från cirka 1916 som har igenkänningsmärke X603. (2016-01-09)

 

Fotot är taget i Hälsingland, möjligen i Arbråtrakten, och visar två män på motorcyklar från cirka 1920. Motorcykeln till vänster är en Francis-Barnett med 2,75 hästkrafters motor. Motorcykeln inregistrerades den 12 oktober 1921 och erhöll då igenkänningsmärke X700. Registrerad ägare var då jordbrukare Axel Olsson, Wallsta. Motorcykeln till höger har igenkänningsmärke X681. En Indian på 7½-9 hästkrafter registrerades på detta nummer den 26 juli 1920. Men Indian verkar inte stämma med motorcykeln på bilden. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter  (2013-11-16)

 

Två kvinnor och en Royal Enfield med sidovagn. Motorcykeln inregistrerades den 15 oktober 1920 och tilldelades då igenkänningsmärke X702.  Vid registreringstillfället ägdes motorcykeln av Gävleborgs läns Skogsvårdsstyrelse i Gävle. (2016-12-15)

 

Det här fotot ska vara taget omkring 1922 och visar Linus Andersson på sin Harley-Davidson med registreringsnummer X776. I sidovagnen sitter dottern Margit. Motorcykeln inregistrerades den 27 december 1920 och då stod Karl L. Andersson från Sandviken som ägare. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter (2013-02-25)

 

Hobart motorcykel som inregistrerades den 2 juli 1921 och tildelades igenkänningsmärke X938. Registrerad ägare var då arbetare Oscar Pettersson, boende i Nordanå, Järbo. Det är gissningsvis Oscar som håller i styret. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-07-08)

 

Omkring 1920 byggde, eller sammansatte, Aktiebolaget Svenska Automobilfabriken i Bollnäs omkring 30 bilar som kallades SAF modell A. Dessa baserades på amerikanska Pullman-chassier som försågs med svenskbyggda karosserier. En av bilarna köptes av grosshandlare D.L. Larsson i Bollnäs. Bilen inregistrerades den 21 april 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke X985. Merparten av SAF-bilarna var 6-sitsiga, men fotot visar att det rymdes fler än så. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med information. (2014-02-23)

 

Personerna sitter i en SAF modell A, byggd av Aktiebolaget Svenska Automobilfabriken i Bollnäs. Bilen inregistrerades den 21 april 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke X985. Ägare var då grosshandlare D.L. Larsson i Bollnäs. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med information. (2014-02-24)

 

Det ska börjas i tid, här får barnen prova på att sitta i framsätet. Bilen är en SAF modell A, byggd av Aktiebolaget Svenska Automobilfabriken i Bollnäs. Bilen inregistrerades den 21 april 1921 och tilldelades då igenkänningsmärke X985. Ägare var då grosshandlare D.L. Larsson i Bollnäs. Fotot kommer från Bo Bymans samling och har skickats in av Leif Holmberg. Leif har även bidragit med information. (2014-02-24)

 

Mannen och kvinnan står vid en Overland modell 4 Touring från cirka 1920 som har igenkänningsmärke X1101. (2015-03-30)

 

Fiat 501 Torpedo som inregistrerades den 3 juli 1922 och tilldelades igenkänningsmärke X1572. Vid registreringstillfället ägdes bilen av Olof Em. Norelius från Bergby, Hamrånge och kanske är det han som sitter vid ratten? Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2013-06-26)

 

Ford modell T Touring som ser ut att vara tillverkad 1923 då bilen har den höga kylaren. Registreringsskylten med X2190 indikerar att fotot tagits 1924 eller senare.

 

Personerna har fotograferats vid två bilar. Bilen förgrunden är en täckt Overland modell 4, alternativt modell 91, från cirka 1922-23. Bilen har registreringsnummer X3313 och skyltens utförande tyder på att fotot togs 1924 eller senare. Den öppna bilen blir nog svår att identifiera eftersom bilens frontparti skyms. (2016-03-24)

 


Fotot ska vara taget 1930 i samband med ett besök hos Wilhelm Haglund i Laxå. Bilen till vänster är en Essex Phaeton 1929 med registreringsnummer X3411 som ägdes av Agard Agerdal. I bilen har han sällskap av Holger Agerdal, Anna Lembke och Ingeborg Agerdal. Den mörka bilen till höger är en Chevrolet Superior från 1925-26 som ägdes av Linus Andersson. I sitter frun Maja och dottern Margit. Leif Holmberg har hjälpt till att identifiera bilarna (2013-01-27)

 

Forsbacka Trafikförening u.p.a. ägde denna Scania-Vabis buss från cirka 1930 med registreringsnummer X4040. (2012-11-05)

E. Andersson Bageri hade denna skåpbil byggt på ett 4-cylindrigt Volvochassi. Registreringsnumret ser ut att vara X4314. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 1-2/77.

 

Scania-Vabis buss från slutet av 1920-talet med registreringsnummer X5141. Bussen tillhörde Carl A. Mattsson i Sandarne. (2012-11-05)


Mannen sitter i en Oakland modell 212 All-American 4-dörrars Sedan från 1928 som har registreringsnummer X5773. 1930 var denna bil registrerad på Hotellinnehavare Hilma Jonsson i Kilafors. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2019-04-22)


Fotot som ska vara taget 1930 visar en man vid en Buick 4-dörrars sedan från 1929 som har registreringsnummer X5868. (2019-06-24)


Fotot som ska vara taget 1930 visar två män vid en Buick 4-dörrars sedan från 1929 som har registreringsnummer X5868. (2019-06-26)


Personerna har fotograferats vid en Buick 4-dörrars sedan från 1929 som har registreringsnummer X5868. (2019-06-27)



Verkstadsinteriör med en Ford modell A från 1928-29 som får motorn renoverad. Bilen som har registreringsnummer X6052 ägdes åtminstone 1934 av Ester Aldenborg. Fotot kommer från Esbjörn Ståhlberg. Leif Holmberg har hjälpt till med uppgifter. (2014-01-20)


Horch typ 470 Cabriolet 1931 med registreringsnummer X9021, så som den såg ut när den användes som brandbil hos borgarbrandkåren i Arbrå. Bilen köptes ursprungligen av en advokat Emil Heijne i Stockholm och den registrerades den 29 oktober 1931 och tilldelades nummer A1147. Efter honom följde två kvinnliga ägare innan konverteringen till brandbil 1939. Bilen kom senare att renoveras och stod färdig i början av 1980-talet. Bilden har varit publicerad i Autohistorica 5/82. 


                                     © 2019 Automobilhistoriska klubben Mässing- & Nickelgruppen webmaster@massingnickel.se